CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232023125pt
CoDAS
Artigo Original

Utilização de dispositivos digitais, funcionamento familiar e desenvolvimento da linguagem em crianças de idade pré-escolar: um estudo transversal

Use of digital devices, family functioning, and language development in preschool children: a cross-sectional study

Maria Inês Figueiras Gomes; Marisa Lobo Lousada; Daniela Maria Pias de Figueiredo

Downloads: 0
Views: 69

Resumo

RESUMO: Objetivo: Este estudo teve como objetivo analisar a relação entre a utilização de dispositivos digitais, o funcionamento familiar e o desenvolvimento da linguagem em crianças de idade pré-escolar.

Método: Estudo transversal, descritivo-correlacional com uma amostra de 93 díades pais-crianças. As crianças tinham uma média etária de 57,01 ± 9,95 meses, sendo a maioria do gênero feminino. Os instrumentos de recolha de dados incluíram um questionário sobre o uso de dispositivos digitais, a versão portuguesa da Escala de Avaliação da Flexibilidade e Coesão Familiar - Versão IV (FACES-IV) e o Teste de Linguagem - Avaliação de Linguagem Pré-Escolar (TL-ALPE).

Resultados: As respostas demonstram uma maior tendência para a utilização do smartphone, tablet e televisão entre 0 e 3 horas por dia nas crianças. Com a aplicação da FACES-IV e do TL-ALPE, verificou-se que a maioria das famílias participantes eram do tipo equilibrado e que a maioria das crianças apresenta um normal desenvolvimento da linguagem. Observaram-se relações estatisticamente significativas entre a FACES-IV e o TL-ALPE; a FACES-IV e a utilização de dispositivos digitais; a utilização de dispositivos digitais e o TL-ALPE. Verificou-se que crianças com um funcionamento familiar mais equilibrado pontuam mais alto nas provas do TL-ALPE e que o tempo de uso de dispositivos digitais pode comprometer o desenvolvimento da linguagem.

Conclusão: Destaca-se o impacto da utilização dos dispositivos digitais e o papel do funcionamento familiar no desenvolvimento da linguagem da criança, sugerindo que uma utilização moderada de dispositivos digitais e um funcionamento familiar equilibrado são fatores facilitadores de um bom desenvolvimento da linguagem.

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem, Desenvolvimento Infantil, Idade Pré-escolar, Tecnologia Digital, Dinâmica Familiar

Abstract

Purpose: This study aimed to analyse the relationship between the use of digital devices, family function, and language development in preschool children.

Methods: This cross-sectional, descriptive-correlational study included a sample of 93 parent–child dyads. The children were of an average age of 57.01 ± 9.95 months, and the majority were female. The data collection instruments included a questionnaire on the use of digital devices, the Portuguese version of the Family Flexibility and Cohesion Evaluation Scale – Version IV (FACES-IV), and a Preschool Language Test (TL-ALPE).

Results: The findings showed a greater tendency of children to use smartphones, tablets, and television for 0–3 hours daily. The analysis of the responses on the FACES-IV and TL-ALPE instruments showed that most of the participating families were of the balanced type and that most children had normal language development. Statistically significant relationships were found between the FACES-IV subscales and TL-ALPE subtests, FACES-IV subscales and the use of digital devices, and the use of digital devices and TL-ALPE subtests. Notably, children in more balanced family functioning scored higher on TL-ALPE tests, and the time spent using digital devices may compromise language development.

Conclusion: This study highlights the impact of digital device use and the role of family functioning on children’s language development, suggesting that moderate digital device use and balanced family functioning are facilitating factors for good language development.

Keywords

Language Development; Child Development; Preschool Age; Digital Technology; Family Dynamic

Referências

1 Costa A, Costa A, Gonçalves A. Consciência linguística: aspetos sintáticos. In: Freitas MJ, Santos AL, editores. Aquisição de língua materna e não materna. Questões gerais e dados do português. Berlin: Language Science Press; 2017. p. 409-38.

2 Sim-Sim I. Aquisição da linguagem: um olhar retrospetivo sobre o percurso do conhecimento. In: Freitas MJ, Santos AL, editores. Aquisição de língua materna e não materna. Questões gerais e dados do português. Berlin: Language Science Press; 2017. p. 19-30.

3 Oliveira MVM. Desenvolvimento da Linguagem no Jardim de Infância em crianças com NEE : um estudo de caso. [dissertação]. Braga: Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Católica Portuguesa; 2013. 170 p.

4 McGoldrick M, Preto N, Carter B. The expanding family life cycle: individual, family, and social perspectives. Boston: Pearson; 2016. 576 p.

5 Soares B, Colossi PM. Transições no ciclo de vida familiar: a perspectiva paterna frente ao processo de transição para a parentalidade. BarBaroi. 2016;(48):253-76. http://dx.doi.org/10.17058/barbaroi.v0i48.6942.

6 Olson D. FACES IV and the circumplex model: validation study. J Marital Fam Ther. 2011;37(1):64-80. http://dx.doi.org/10.1111/j.1752-0606.2009.00175.x. PMid:21198689.

7 Olson D, Gorall D. FACES IV & the circumplex model. Minnesota: Life Innovations, Inc.; 2006. 20 p.

8 Carvalho J, Fernandes OM, Relva IC. Family functioning and its relation to parental discipline. Child Adolesc Social Work J. 2018;35(1):31-44. http://dx.doi.org/10.1007/s10560-017-0501-9.

9 S. Al-Harbi S. The influence of Media in Children’s Language Development. J Educ Develop Psychol. 2015;5(1):1-5.

10 Caprì T, Gugliandolo MC, Iannizzotto G, Nucita A, Fabio RA. The influence of media usage on family functioning. Curr Psychol. 2021;40(6):2644-53. http://dx.doi.org/10.1007/s12144-019-00204-1.

11 Nikken P. Implications of low or high media use among parents for young children’s media use. Cyberpsychology (Brno). 2017;11(3):1. http://dx.doi.org/10.5817/CP2017-3-1.

12 Asikainen M, Kylliäinen A, Mäkelä TE, Saarenpää-Heikkilä O, Paavonen EJ. Exposure to electronic media was negatively associated with speech and language development at 18 and 24 months. Acta Paediatr. 2021;110(11):3046-53. http://dx.doi.org/10.1111/apa.16021. PMid:34227158.

13 Lauricella AR, Wartella E, Rideout VJ. Young children’s screen time: the complex role of parent and child factors. J Appl Dev Psychol. 2015;36:11-7. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2014.12.001.

14 Mendes A, Lousada M, Valente AR, Hall A. Validity and reliability of the european-portuguese preschool language assessment alpe. Folia Phoniatr Logop. 2014;66(3):89-94. http://dx.doi.org/10.1159/000365354. PMid:25341699.

15 Olson D. Circumplex model of marital and family systems. J Fam Ther. 2000;22(2):144-67. http://dx.doi.org/10.1111/1467-6427.00144.

16 Akoglu H. User’s guide to correlation coefficients. Turk J Emerg Med. 2018;18(3):91-3. http://dx.doi.org/10.1016/j.tjem.2018.08.001.

17 Dynia JM, Dore RA, Bates RA, Justice LM. Media exposure and language for toddlers from low-income homes. Infant Behav Dev. 2021;63:101542. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2021.101542.

18 Rideout V. The common sense census: media use by kids age zero to eight. In: Toivanen J. Perception and the internal senses. San Francisco: Common Sense Media; 2017. p. 267-92.

19 Sanders C, Bell J. The Olson Circumplex Model: a systemic approach to couple and family relationships. InPsych. 2011;33(1):1-7.

20 Rebelo JMC. Relações familiares e toxicodependência [dissertação]. Coimbra: Faculdade de Psicologia e de Ciência da Educação, Universidade de Coimbra; 2008. 117 p.

21 Dore RA, Logan J, Lin TJ, Purtell KM, Justice LM. Associations between Children’s media use and language and literacy skills. Front Psychol. 2020;11:1734. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01734. PMid:32849034.

22 Daly CE. DigitalCommons @ UMaine Impact of Television on the Language Development of Young Children. Paisley, UK: Honors College; 2019.

23 Terras MM, Ramsay J. Family digital literacy practices and children’s mobile phone use. Front Psychol. 2016;7:1-11. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01957. PMid:28066284.

24 Konrad C, Hillmann M, Rispler J, Niehaus L, Neuhoff L, Barr R. Quality of mother-child interaction before, during, and after smartphone use. Front Psychol. 2021;12:616656. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.616656. PMid:33854461.

25 Yuan N, Weeks HM, Ball R, Newman MW, Chang YJ, Radesky JS. How much do parents actually use their smartphones? Pilot study comparing self-report to passive sensing. Pediatr Res. 2019;86(4):416-8. http://dx.doi.org/10.1038/s41390-019-0452-2. PMid:31195401.

26 Lederer Y, Artzi H, Borodkin K. The effects of maternal smartphone use on mother-child interaction. Child Dev. 2022;93(2):556-70. http://dx.doi.org/10.1111/cdev.13715. PMid:34807453.

27 Yadav S, Chakraborty P. Child-smartphone interaction: relevance and positive and negative implications. Univ Access Inf Soc. 2021;21:573-86. https://doi.org/10.1007/s10209-021-00807-1.

28 Knitter B, Zemp M. Digital family life: a systematic review of the impact of parental smartphone use on parent-child interactions. Digital Psychology. 2020;1(1):29-43. http://dx.doi.org/10.24989/dp.v1i1.1809.

29 Valdemoros-San-Emeterio MA, Sanz-Arazuri E, Ponce-de-León-Elizondo A. Digital leisure and perceived family functioning in youth of upper secondary education. Comunicar. 2017;25(50):99-107. http://dx.doi.org/10.3916/C50-2017-09.

30 WHO: World Health Organization. Guidelines on physical activity, sedentary behaviour and sleep for children under 5 years of age. Geneva: WHO; 2019.
 


Submetido em:
21/06/2023

Aceito em:
14/09/2023

66579c12a95395707122b5e4 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections