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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232022037en
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Artigo Original

The learning performance and behavior of school children during the COVID-19 pandemic school closures: from the perspectives of parents and teachers

Aprendizagem e comportamento de crianças durante o fechamento das escolas devido à COVID-19: perspectivas dos pais e professores

Greicyane Marcos de Castro; Vanessa de Oliveira Martins-Reis; Letícia Correa Celeste

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Abstract

Purpose

To verify the association between caregivers' and teachers' perceptions of the changes imposed by social isolation and the impact on students' learning.

Methods

This is an analytical observational and longitudinal study, with the participation of 19 caregivers (family members) of 2nd-grade students from a public financing school and their respective teachers. The caregivers were submitted to interviews by means of the questionnaires: Abilities and Difficulties Questionnaire, Family Environment Resources Inventory and COVID-19 monitoring questionnaire that checks the behavior of schoolchildren and families. The collection took place in two moments by telephone call: the first moment (M1) was started in June 2020, and the second, (M2) in December 2020. The progress reports prepared by the regular teachers were received in January 2021.

Results

A negative implication was observed in the change of routine and an impact on the parents' lives. In parents' perceptions, significant and negative issues were also present in children's mental health, such as changes in routine. Teacher evaluation reports showed a similar pattern, with the vast majority of them lacking information about learning performance.

Conclusion

This study pointed out the importance of accompanying schoolchildren and families in a period of social withdrawal, in order to guide and intervene together with parents and teachers.

Keywords

COVID-19; Speech; Language and Hearing Sciences; Perception; Child; Teaching; Social Vulnerability; Mental Health; Risk; Learning

Resumo

Objetivo

Verificar a associação entre a percepção dos cuidadores e professores acerca das mudanças impostas pelo isolamento social e o impacto na aprendizagem de estudantes.

Método

Trata-se de um estudo observacional analítico e longitudinal, com participação de 19 cuidadores (familiares) dos escolares do 2º ano do ensino fundamental de uma escola de financiamento público e seus respectivos professores. Os cuidadores foram submetidos a entrevistas por meio dos questionários: Questionário de Capacidades e Dificuldades, Inventário de Recursos do Ambiente Familiar e Questionário de monitoramento COVID-19 que verifica o comportamento dos escolares e famílias. A coleta aconteceu em dois momentos por ligação telefônica: o primeiro momento (M1) foi iniciado em junho de 2020, e o segundo, (M2) em dezembro de 2020. Os relatórios evolutivos elaborados pelos professores regentes foram recebidos em janeiro de 2021.

Resultados

Foi observada uma implicação negativa na mudança de rotina e um impacto na vida dos pais. Na percepção dos pais, questões significativas e negativas também estiveram presentes na saúde mental das crianças, como por exemplo, mudanças na rotina. Os relatórios de avaliação dos professores mostraram um padrão similar, com a grande maioria deles sem informação sobre o desempenho da aprendizagem. Conclusão: Este estudo apontou a importância de acompanhar escolares e famílias em período de distanciamento social, para que possa orientar e intervir juntamente com pais e professores

Palavras-chave

COVID-19; Fonoaudiologia; Percepção; Criança; Ensino; Vulnerabilidade Social; Saúde Mental; Risco; Aprendizagem

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