CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232022037en
CoDAS
Original Article

The learning performance and behavior of school children during the COVID-19 pandemic school closures: from the perspectives of parents and teachers

Aprendizagem e comportamento de crianças durante o fechamento das escolas devido à COVID-19: perspectivas dos pais e professores

Greicyane Marcos de Castro; Vanessa de Oliveira Martins-Reis; Letícia Correa Celeste

Downloads: 0
Views: 454

Abstract

Purpose

To verify the association between caregivers' and teachers' perceptions of the changes imposed by social isolation and the impact on students' learning.

Methods

This is an analytical observational and longitudinal study, with the participation of 19 caregivers (family members) of 2nd-grade students from a public financing school and their respective teachers. The caregivers were submitted to interviews by means of the questionnaires: Abilities and Difficulties Questionnaire, Family Environment Resources Inventory and COVID-19 monitoring questionnaire that checks the behavior of schoolchildren and families. The collection took place in two moments by telephone call: the first moment (M1) was started in June 2020, and the second, (M2) in December 2020. The progress reports prepared by the regular teachers were received in January 2021.

Results

A negative implication was observed in the change of routine and an impact on the parents' lives. In parents' perceptions, significant and negative issues were also present in children's mental health, such as changes in routine. Teacher evaluation reports showed a similar pattern, with the vast majority of them lacking information about learning performance.

Conclusion

This study pointed out the importance of accompanying schoolchildren and families in a period of social withdrawal, in order to guide and intervene together with parents and teachers.

Keywords

COVID-19; Speech; Language and Hearing Sciences; Perception; Child; Teaching; Social Vulnerability; Mental Health; Risk; Learning

Resumo

Objetivo

Verificar a associação entre a percepção dos cuidadores e professores acerca das mudanças impostas pelo isolamento social e o impacto na aprendizagem de estudantes.

Método

Trata-se de um estudo observacional analítico e longitudinal, com participação de 19 cuidadores (familiares) dos escolares do 2º ano do ensino fundamental de uma escola de financiamento público e seus respectivos professores. Os cuidadores foram submetidos a entrevistas por meio dos questionários: Questionário de Capacidades e Dificuldades, Inventário de Recursos do Ambiente Familiar e Questionário de monitoramento COVID-19 que verifica o comportamento dos escolares e famílias. A coleta aconteceu em dois momentos por ligação telefônica: o primeiro momento (M1) foi iniciado em junho de 2020, e o segundo, (M2) em dezembro de 2020. Os relatórios evolutivos elaborados pelos professores regentes foram recebidos em janeiro de 2021.

Resultados

Foi observada uma implicação negativa na mudança de rotina e um impacto na vida dos pais. Na percepção dos pais, questões significativas e negativas também estiveram presentes na saúde mental das crianças, como por exemplo, mudanças na rotina. Os relatórios de avaliação dos professores mostraram um padrão similar, com a grande maioria deles sem informação sobre o desempenho da aprendizagem. Conclusão: Este estudo apontou a importância de acompanhar escolares e famílias em período de distanciamento social, para que possa orientar e intervir juntamente com pais e professores

Palavras-chave

COVID-19; Fonoaudiologia; Percepção; Criança; Ensino; Vulnerabilidade Social; Saúde Mental; Risco; Aprendizagem

References

  1. Oliveira HV, Souza FS. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). Bol Conjunt. 2020;2(5):15-24.
  2. Prioste C, Raiça D. Inclusão digital e os principais desafios educacionais brasileiros. RPGE. 2017;21(1):860-8. http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10457
  3. Winter AC, Menegotto LMO, Zucchetti DT. Vulnerabilidade social e educação: uma reflexão na perspectiva da importância da intersetorialidade. Conhec Divers. 2019;11(25):165-83. http://dx.doi.org/10.18316/rcd.v11i25.5526
  4. Nobre GC, Valentini NC, Nobre FSS. Fundamental motor skills, nutritional status, perceived competence, and school performance of Brazilian children in social vulnerability: gender comparison. Child Abuse Negl. 2018;80:335-45. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.04.007 PMid:29702472.
  5. Oliveira AG, Conceição MCP, Figueiredo MR, Campos JLM, Santos JN, Martins-Reis VO. Associação entre o desempenho em leitura de palavras e a disponibilidade de recursos no ambiente familiar. Audiol Commun Res. 2016;21(0):e1680. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2016-1680
  6. Fleitlich-Bilyk B, Goodman R. Prevalence of child and adolescent psychiatric disorders in Southeast Brazil. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2004;43(6):727-34. http://dx.doi.org/10.1097/01.chi.0000120021.14101.ca PMid:15167089.
  7. Goodman R. The strengths and difficulties questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997;38(5):581-6. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x PMid:9255702.
  8. Cid MFB. Cotidiano familiar: refletindo sobre a saúde mental infantil e a prática de atividades familiares. Rev Ter Ocup Univ Sao Paulo. 2015;26(3):428-38. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i3p428-438
  9. Marturano EM. O inventário de recursos do ambiente familiar. Psicol Reflex Crit. 2006;19(3):498-506. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722006000300019
  10. Osti A. Contexto familiar e o desempenho de estudantes de uma escola no interior de São Paulo. ETD - Educ. Temat. Digit. 2016;18(2):369-83. http://dx.doi.org/10.20396/etd.v18i2.8637508
  11. Monteiro R M, Santos AAA. Recursos familiares e desempenho de crianças em compreensão de leitura. PSICO. 2013;44(2):13.
  12. Flores SN, Cordeiro RS. The importance of Family and school articulation in students training from a perspective of Fiel Education. RSD. 2021;10(4):e6410413905. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i4.13905
  13. Maia SAB, Dutra CM. Investigando o conceito de sombra nos anos iniciais do ensino fundamental através do ensino remoto. REVASF. 2020;10(22):293-318.
  14. Marturano EM. Recursos no ambiente familiar e dificuldades de aprendizagem na escola. Psicol, Teor Pesqui. 1999;15(2):135-42. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37721999000200006
  15. Brom C, Lukavský J, Greger D, Hannemann T, Straková J, Švaříček R. Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republic: a rapid survey of 1st-9th graders’ parents. Front Educ. 2020;5:103. http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2020.00103
  16. Janssens W, Pradhan M, de Groot R, Sidze E, Donfouet HPP, Abajobir A. The short-term economic effects of COVID-19 on low-income households in rural Kenya: an analysis using weekly financial household data. World Dev. 2021;138:105280. http://dx.doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105280
  17. Xia J. Practical exploration of school-family cooperative education during the COVID-19 epidemic: a case study of Zhenjiang Experimental School in Jiangsu Province, China. SSRN Electron J. 2020;4(2):521-8. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3555523
  18. Sá CDSC, Pombo A, Luz C, Rodrigues LP, Cordovil R. COVID-19 social isolation in brazil: effects on the physical activity routine of families with children. Rev Paul Pediatr. 2020;39:e2020159. http://dx.doi.org/10.1590/1984-0462/2021/39/2020159 PMid:33206868.
  19. Graber KM, Byrne EM, Goodacre EJ, Kirby N, Kulkarni K, O’farrelly C, et al. A rapid review of the impact of quarantine and restricted environments on children’s play and the role of play in children’s health. Child Care Health. 2021;47(2):143-53. http://dx.doi.org/10.1111/cch.12832
  20. Linhares MBM, Enumo SRF. Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estud Psicol. 2020;37:e200089. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0275202037e200089
  21. Tan F, Gong X, Zhang X, Zhang R. Preschoolers’ approaches to learning and family-school connections during COVID-19: an empirical study based on a Wuhan sample. Early Child Educ J. 2021;49(5):869-79. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-021-01217-x PMid:34092992.
  22. Prime H, Wade M, Browne DT. Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic. Am Psychol. 2020;75(5):631-43. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000660 PMid:32437181.
  23. Malta DC, Szwarcwald CL, Barros MBA, Gomes CS, Machado ÍE, Souza JPRB Jr, et al. A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal, 2020. Epidemiol Serv Saude. 2020;29(4):e2020407. http://dx.doi.org/10.1590/s1679-49742020000400026 PMid:32997069.
  24. Stivanin L, Scheuer CI, Assumpção FB Jr. SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire): identificação de características comportamentais de crianças leitoras. Psicol, Teor Pesqui. 2008;24(4):407-13. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722008000400003
  25. Griffith AK. Parental burnout and child maltreatment during the COVID-19 pandemic. J Fam Violence. 2020;37(5):725-31. PMid:32836736.
  26. Ramos Cury C, Hércules Golfeto J. Strengths and difficulties questionnaire (SDQ): a study of school children in Ribeirão Preto. Rev Bras Psiquiatr. 2003;25(3):139-45. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-44462003000300005 PMid:12975687.
  27. Assis SG, Avanci JQ, Oliveira RVC. Desigualdades socioeconômicas e saúde mental infantil. Rev Saude Publica. 2009;43(1, Suppl 1):92-100. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102009000800014 PMid:19669070.
  28. Becker A, Wang B, Kunze B, Otto C, Schlack R, Hölling H, et al. Normative data of the self-report version of the German strengths and difficulties questionnaire in an epidemiological setting. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2018;46(6):523-33. http://dx.doi.org/10.1024/1422-4917/a000589 PMid:29846123.
  29. Montenegro GM, Queiroz BS, Dias MC. Lazer em tempos de distanciamento social: impactos da pandemia de COVID-19 nas atividades de lazer de universitários na cidade de Macapá (AP). Licere. 2020;23(3):1-26. http://dx.doi.org/10.35699/2447-6218.2020.24785
     
64ff5bdaa953953f356da672 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections