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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212020204
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Artigo Original

Figure-based speech perception test: applicability in children with Down syndrome

Teste de percepção de fala com figuras: aplicabilidade em crianças com síndrome de Down

Beatriz Nascimento Gonçalves; Isabela Raymundini Lorenssete; Nicolle Oliveira Tomé; Ana Lúcia Rios Mota; Cristiane Fregonesi Dutra Garcia; Ana Cláudia Mirândola Barbosa Reis

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Abstract

Purpose: To verify the applicability of the picture-based speech perception test in children with Down syndrome. Methods: Observational, descriptive, prospective study, carried out at two speech therapy centers, approved by their Research Ethics Committees under numbers 82522217.5.0000.5440 and 79510317.8.0000.5257. A total of 41 children with Down syndrome, of both sexes, aged 2 years to 10 years and 11 months participated. They were divided into three groups: GI (2 years to 4 years and 11 months); GII (5 years to 7 years and 11 months); GIII (8 years to 10 years and 11 months). We verified their medical history and carried out meatoscopy, puretone threshold audiometry, speech recognition threshold test with pictures, and immittance tests. For statistical analysis, we used Fisher’s Exact Test with the 5% significance level. Results: The analysis of hits and misses in relation to chronological age revealed significance in seven words: “ice”, “knife”, “cow”, “key”, “mouse”, “dog”, and “sun”. We then analyzed this study participants’ performance in the speech test with pictures and those in the study that developed and validated this test. Comparing the percentage of correct answers in the two groups, we found that the words with the most correct answers were “hand”, “house”, and “frog”. Conclusion: The test applied in this study provides a clear and objective interpretation of the results, regardless of the child’s verbal production.

Keywords

Auditory perception; Child; Hearing; Down Syndrome; Speech Therapy; Speech Perception

Resumo

Objetivo: Verificar a aplicabilidade do teste de percepção de fala com figuras em crianças com síndrome de Down. Método: Estudo observacional, descritivo e prospectivo, realizado em dois centros fonoaudiológicos, aprovado pelos Comitês de Ética em Pesquisa sob número 82522217.5.0000.5440 e 79510317.8.0000.5257. Participaram 41 crianças com síndrome de Down, de ambos os sexos, com idade entre dois anos e dez anos e 11 meses, as quais foram divididas em três grupos: GI (dois a quatro anos e 11 meses); GII (cinco a sete anos e 11 meses) e GIII (oito a dez anos e 11 meses). Foram realizados os procedimentos de anamnese, meatoscopia, audiometria tonal liminar, teste de limiar de recepção de fala com figuras e imitanciometria. Para a análise estatística, Teste Exato de Fisher com nível de significância de 5%. Resultados: Ao ser analisado o número de acertos e erros, em relação à idade cronológica, foi encontrada significância para sete palavras: gelo, faca, vaca, chave, rato, cão e sol. Foi analisado, posteriormente, o desempenho no teste de fala com figuras, dos participantes desse estudo e o desempenho dos participantes do estudo que elaborou e validou este teste. Foi observado que, quando se equiparou a porcentagem de acertos nos dois grupos, as palavras com maior ocorrência de acertos foram: mão, casa e sapo. Conclusão: O teste aplicado nesse estudo proporciona a interpretação do resultado de forma clara e objetiva e independe da produção verbal da criança.

Palavras-chave

Percepção auditiva; Criança; Audição; Síndrome de Down; Fonoaudiologia Percepção da Fala

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