CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212020204
CoDAS
Original Article

Figure-based speech perception test: applicability in children with Down syndrome

Teste de percepção de fala com figuras: aplicabilidade em crianças com síndrome de Down

Beatriz Nascimento Gonçalves; Isabela Raymundini Lorenssete; Nicolle Oliveira Tomé; Ana Lúcia Rios Mota; Cristiane Fregonesi Dutra Garcia; Ana Cláudia Mirândola Barbosa Reis

Downloads: 1
Views: 787

Abstract

Purpose: To verify the applicability of the picture-based speech perception test in children with Down syndrome. Methods: Observational, descriptive, prospective study, carried out at two speech therapy centers, approved by their Research Ethics Committees under numbers 82522217.5.0000.5440 and 79510317.8.0000.5257. A total of 41 children with Down syndrome, of both sexes, aged 2 years to 10 years and 11 months participated. They were divided into three groups: GI (2 years to 4 years and 11 months); GII (5 years to 7 years and 11 months); GIII (8 years to 10 years and 11 months). We verified their medical history and carried out meatoscopy, puretone threshold audiometry, speech recognition threshold test with pictures, and immittance tests. For statistical analysis, we used Fisher’s Exact Test with the 5% significance level. Results: The analysis of hits and misses in relation to chronological age revealed significance in seven words: “ice”, “knife”, “cow”, “key”, “mouse”, “dog”, and “sun”. We then analyzed this study participants’ performance in the speech test with pictures and those in the study that developed and validated this test. Comparing the percentage of correct answers in the two groups, we found that the words with the most correct answers were “hand”, “house”, and “frog”. Conclusion: The test applied in this study provides a clear and objective interpretation of the results, regardless of the child’s verbal production.

Keywords

Auditory perception; Child; Hearing; Down Syndrome; Speech Therapy; Speech Perception

Resumo

Objetivo: Verificar a aplicabilidade do teste de percepção de fala com figuras em crianças com síndrome de Down. Método: Estudo observacional, descritivo e prospectivo, realizado em dois centros fonoaudiológicos, aprovado pelos Comitês de Ética em Pesquisa sob número 82522217.5.0000.5440 e 79510317.8.0000.5257. Participaram 41 crianças com síndrome de Down, de ambos os sexos, com idade entre dois anos e dez anos e 11 meses, as quais foram divididas em três grupos: GI (dois a quatro anos e 11 meses); GII (cinco a sete anos e 11 meses) e GIII (oito a dez anos e 11 meses). Foram realizados os procedimentos de anamnese, meatoscopia, audiometria tonal liminar, teste de limiar de recepção de fala com figuras e imitanciometria. Para a análise estatística, Teste Exato de Fisher com nível de significância de 5%. Resultados: Ao ser analisado o número de acertos e erros, em relação à idade cronológica, foi encontrada significância para sete palavras: gelo, faca, vaca, chave, rato, cão e sol. Foi analisado, posteriormente, o desempenho no teste de fala com figuras, dos participantes desse estudo e o desempenho dos participantes do estudo que elaborou e validou este teste. Foi observado que, quando se equiparou a porcentagem de acertos nos dois grupos, as palavras com maior ocorrência de acertos foram: mão, casa e sapo. Conclusão: O teste aplicado nesse estudo proporciona a interpretação do resultado de forma clara e objetiva e independe da produção verbal da criança.

Palavras-chave

Percepção auditiva; Criança; Audição; Síndrome de Down; Fonoaudiologia Percepção da Fala

References

1. Regis MS, Lima ILB, Almeida LNA, Alves GAS, Delgado IC. Speechlanguage therapy stimulation in children with Down’s syndrome. Rev CEFAC. 2018;20(3):271-80. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201820319617.

2. Kazan HM, Samelli AG, Neves-Lobo IF, Magliaro FCL, Limongi SCO, Matas CG. Caracterização eletrofisiológica da audição em indivíduos com Síndrome de Down. CoDAS. 2016;28(6):717-23. http://dx.doi. org/10.1590/2317-1782/20162015266. PMid:27982254.

3. Carrico B, Samelli AG, Matas CG, Magliaro FCL, Carvallo RMM, Limongi SCO, et al. Avaliação auditiva periférica em crianças com síndrome de Down. Audiol Commun Res. 2014;19(3):280-5. http://dx.doi.org/10.1590/ S2317-643120140003000012.

4. Affendi MZ, Wan Fazlina WH, Mazita A, Asma A. The evaluation of hearing loss in children with down syndrome at University Kebangsaan Malaysia. Pak J Otolaryngol. 2012;28:75-9.

5. Balbani APS, Montovani JC. Impacto das otites médias na aquisição da linguagem em crianças. J Pediatr (Rio J). 2003;79(5):391-6. http://dx.doi. org/10.2223/JPED.1068. PMid:14557838.

6. Boothroyd A. Speech acoustics and perception. Austin: Pro-ed; 1986.

7. Azevedo MF. Desenvolvimento das habilidades auditivas. In: Bevilacqua MC, Martinez MAN, Balen AS, Pupo AC, Reis ACMB, Frota S. Tratado de audiologia. São Paulo: Santos; 2011. cap. 29, p. 475-93.

8. Fernandes FM, Santoni CB, Bernardi APA. Speech perception evaluation in a deaf child of deaf parents with cochlear implant – case report. Rev CEFAC. 2006;8(1):107-13.

9. Raut P, Sriram B, Yeoh A, Hee KY, Lim SB, Daniel ML. High prevalence of hearing loss in Down syndrome at first year of life. Ann Acad Med Singap. 2011;40(11):493-8. PMid:22206065.

10. Souza LF, Braga GR, Mota AL, Zamberlan-Amorim NE, Reis AC. Construção e aplicabilidade de um teste de percepção de fala com figuras. CoDAS. 2016;28(6):758- 69. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162015224. PMid:27982250.

11. Silva RCL, Bevilacqua MC, Mitre EI, Moret ALM. Test of speech perception to dissyllable words. Rev CEFAC. 2004;6(2):209-14.

12. WHO: World Health Organization. Grades of hearing impairment [Internet]. Genebra: WHO; 2014 [citado 2019 Ago 8]. Disponível em: http://www. who.int/pbd/ deafness/hearing_impairment_grades

13. Boschini Filho J, Vieira MW, Novo NF, Boschini FG, Malavazi T. Predominância do sexo masculino em recém-nascidos portadores da Síndrome de Down em diferentes situações citogenéticas. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba. 2003;5(2):28-9.

14. Biasus MR, Almeida CK, Pagnossin DF, Neumann RX. Audiological characterization of adults with Down Syndrome. Distúrb Comun. 2014;26(2):355-64.

15. Andrade RV, Limongi SCO. A emergência da comunicação expressiva na criança com síndrome de Down. Pró-Fono Revista de Atualização Científica. 2007;19(4):387-92. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872007000400011. PMid:18200389.

16. Alves GAS, Delgado IC, Lima ILB, Rosa MRD. Contribuições da Fonoaudiologia na síndrome de Down. Ribeirão Preto: Book Toy; 2016. p. 196.

17. Carvalho NG, Couto CM, Costa TGCC, Hein TAD, Santos MFC. Audiologic findings in infants with Down syndrome. Distúrb Comun. 2016;28(1):62-71.

18. Blaser S, Propst EJ, Martin D, Feigenbaum A, James AL, Shannon P, et al. Inner ear dysplasia is common in children with Down syndrome (trisomy 21). Laryngoscope. 2006;116(12):2113-9. http://dx.doi.org/10.1097/01. mlg.0000245034.77640.4f. PMid:17146381.

19. Queiroz VB, Zamberlan-Amorim NE, Pinotti KJ, Lizzi EAS, Reis ACMB. Teste de percepção de fala com figuras: aplicabilidade em crianças com deficiência auditiva. Rev CEFAC. 2017;19(2):180-9. http://dx.doi. org/10.1590/1982-0216201719215716.

20. Ferreira-Vasques AT, Abramides DVM, Lamônica DAC. Consideração da idade mental na avaliação do vocabulário expressivo de crianças com Síndrome de Down. Rev CEFAC. 2017;19(2):253-9. http://dx.doi. org/10.1590/1982-0216201719216516.

21. Lima ILB, Delgado IC, Cavalcante MCB. Desenvolvimento da linguagem na síndrome de Down: análise da literatura. Distúrb Comun. 2017;29(2):354- 64. http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i2p354-364.

22. Lamonica DAC, Ferreira-Vasques AT. Communicative and lexical skills in children with Down syndrome: reflections for inclusion in school. Rev CEFAC. 2015;17(5):1475-82.

23. Lara ATMC, Trindade SHR, Nemr K. Desempenho de indivíduos com Síndrome de Down nos testes de consciência fonológica aplicados com e sem apoio visual de figuras. Rev CEFAC. 2007;9(2):164-73. http://dx.doi. org/10.1590/S1516-18462007000200004.

24. Bahniuk ME, Koerich MS, Bastos JC. Processos fonológicos em crianças portadoras de Síndrome de Down. Distúrb Comun. 2004;16(1):93-9.

25. Ferreira AT, Lamônica DAC. Comparação do léxico de crianças com Síndrome de Down e com desenvolvimento típico de mesma idade mental. Rev CEFAC. 2011;14(5):786-91. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000041.

61dde48ea953954176326cb3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections