Training of early childhood teachers for the use of successful shared reading strategies
Capacitação de professores do ensino infantil para o uso de estratégias bem-sucedidas de leitura compartilhada
Ana Rubia Saes Menotti; Camila Domeniconi; Aline Roberta Aceituno da Costa
Abstract
Purpose: Verify the effects of a training program held with pre-school teachers to carry out specific strategies in shared reading and generalize these strategies in other daily activities of oral language motivation. Methods: A total of 14 teachers from low socioeconomic level schools participated in the study. The teachers were randomly distributed in an experimental group and a control group. The experimental group attended training on how to use five strategies during shared reading in the classroom and discuss how to motivate their students towards oral language. To evaluate the effectiveness of training, two instruments were applied pre- and post-intervention. The Assessment Scale of Oral Language Teaching in School (EVALOE) was applied to analyze the teaching of oral language and the Checklist was used to characterize the behavioral changes of the teachers during shared reading. Results: Overall, EVALOE data were higher at post-intervention analysis for 11 of the 13 participants. Checklist showed that 10 of the 13 teachers presented higher post-intervention total scores compared with their respective pre-intervention scores. Conclusion: The training program provided improvement in teacher behavior during shared reading activities and demonstrated to have a positive impact on the increase of interactions, previously identified in the literature as important for oral language motivation.
Keywords
Resumo
Objetivo: Verificar os efeitos de uma capacitação realizada com professores do ensino infantil para a realização de estratégias específicas na leitura compartilhada e a generalização dessas estratégias em outras atividades cotidianas de estimulação da linguagem oral. Método: Participaram do estudo 14 professores do ensino infantil de escolas de nível socioeconômico baixo. Os professores foram distribuídos aleatoriamente entre grupo experimental e grupo controle. O grupo experimental realizou uma capacitação, a qual tinha o objetivo de ensinar os professores a utilizarem cinco estratégias durante a leitura compartilhada com seus alunos e discutir sobre como estimular a linguagem oral. Para avaliar a eficácia da capacitação, foram aplicados dois instrumentos antes e após a intervenção. A escala de avaliação do ensino de linguagem oral em contexto escolar (EVALOE) foi aplicada para analisar a estimulação da linguagem oral e o Checklist para caracterizar as mudanças comportamentais dos professores durante a leitura compartilhada. Resultados: No geral, observa-se que os dados da EVALOE foram mais elevados na análise pós-intervenção para 11 dos 13 participantes. Nota-se por meio do Checklist que, dos 13 professores, 10 apresentaram um total de pontos maior quando comparado com os pontos obtidos por cada um deles antes da capacitação. Conclusão: A capacitação apresentou melhoras no comportamento dos professores durante as atividades de leitura compartilhada e demonstrou ter impacto positivo no aumento de interações, previamente apontadas pela literatura como importantes para a estimulação da linguagem oral.
Palavras-chave
Referências
1 Farrant BM, Zubrick SR. Parent–child book reading across early childhood and child vocabulary in the early school years: findings from the Longitudinal Study of Australian Children. First Lang. 2013;33(3):280-93. http://dx.doi.org/10.1177/0142723713487617. [ Links ]
2 Institute of Education Sciences. Interactive shared book reading. Princeton: Institute of Education Sciences; 2007. [ Links ]
3 Camelo ML, Souza CBA. Leitura dialógica, consciência fonológica e o desenvolvimento de repertórios verbais. Sobre Comportamento e Cognição. 2009;24:159-68. [ Links ]
4 Whitehurst GJ, Falco FL, Lonigan CJ, Fischel JE, DeBaryshe BD, Valdez-Menchaca MC, et al. Accelerating language development through picture book reading. Dev Psychol. 1988;24(4):552-9. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.24.4.552. [ Links ]
5 Casey A, Howe K. Best practices in early literacy skills. Best practices in school psychology IV. Washington: National Association of School Psychologists; 2002. p. 721-35. [ Links ]
6 Neuman SB, Dickinson DK. Handbook of early literacy development. New York: Guilford Publication; 2002. [ Links ]
7 Mol SE, Bus AG, Jong MT. Interactive book reading in early education: a tool to stimulate print knowledge as well as oral language. Rev Educ Res. 2009;79(2):979-1007. http://dx.doi.org/10.3102/0034654309332561. [ Links ]
8 Towson J, Fettig A, Fleury VP, Abarca DL. Dialogic reading in early childhood settings: a summary of the evidence base. Top Early Child Spec Educ. 2017;3(3):1-15. http://dx.doi.org/10.1177/0271121417724875. [ Links ]
9 Gràcia M, Vega F, Galván-Bovaira MJ. Developing and testing EVALOE: a tool for assessing spoken language teaching and learning in the classroom. Child Lang Teach Ther. 2015;31(3):287-304. http://dx.doi.org/10.1177/0265659015593608. [ Links ]
10 Gràcia M, Benítez P, Vega F, Domeniconi C. Escala de valoración de la enseñanza del lenguaje oral en contexto escolar (EVALOE): adaptación para su uso en educación especial. Rev Logop Fon Audiol. 2015;35(2):84-94. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlfa.2014.10.002. [ Links ]
11 Vega F, Gràcia F, Domeniconi C, Benitez P. Avaliação do ensino da linguagem oral em sala de aula: utilizando a ferramenta EVALOE no Brasil. Rev Ibero-Am Estud Educ (Online). 2017;12:1085-103. [ Links ]
12 Colmar SH. A parent based book-reading intervention for disadvantaged children with language difficulties. Child Lang Teach Ther. 2014;30(1):79-90. http://dx.doi.org/10.1177/0265659013507296. [ Links ]
13 Nova Escola [Internet]. São Paulo: Fundação Lemann; 2018 [citado em 2016 Jan 11]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_0xT_wG3tKY [ Links ]
14 MacSuga AS, Simonsen B. Increasing Teachers’ use of evidence-based classroom management strategies through consultation: overview and case studies. Beyond Behav. 2011;20(1):4-12. [ Links ]
15 Belet D, Dal S. The use of storytelling to develop the primary school students’ critical reading skill: the primary education pre-service teachers’ opinions. Procedia Soc Behav Sci. 2010;9:1830-4. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.409. [ Links ]
16 Sandhi SMG, Assunção MBAA. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educ Pesqui. 2005;31(2):189-99. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022005000200003. [ Links ]
17 Silva NR, Bolsoni-Silva AT, Rodrigues OMPR, Capellini VLMF. O trabalho do professor, indicadores de Burnout, práticas educativas e comportamento dos alunos: correlação e predição. Rev Bras Educ Espec. 2015;21(3):363-76. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382115000300004. [ Links ]
18 Angelo CMP, Menegassi RJ. A leitura compartilhada em sala de apoio. Educ Rev. 2016;32(3):267-92. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698148679. [ Links ]
19 Flores EP, Pires LF, Souza CBA. Dialogic reading of a novel for children: effects on text comprehension. Paidéia. 2014;24(58):243-51. [ Links ]
Submetido em:
21/11/2018
Aceito em:
05/05/2019