Vocal fatigue in professors at the beginning and end of the school year
Fadiga vocal em professores universitários no início e ao final do ano letivo
Gabrieli Cristina Santos Cercal; Antônio Leonardo de Paula; Jaqueline Mendes Mendez Novis; Vanessa Veis Ribeiro; Ana Paula Dassie Leite.
Abstract
Purpose: To characterize and to compare the perception of vocal fatigue in professors at the beginning and at the end of the school year. Methods: Observational, analytical, prospective cohort study was carried out. A total of 115 professors participated with a mean age of 40 years old, 71 women and 44 men, employees of 28 higher education institutions in the south and southeast regions of Brazil. All answered to the Vocal Fatigue Index (VFI) at the beginning (February or March) and at the end (October or November) of the Brazilian school year. The VFI results for both assessed moments were statistically compared (p<0.05). Results: The professors’ mean scores obtained in the factors of tiredness of voice and avoidance of voice use (p<0.001) and improvement of symptoms with rest (p=0.001) increased at the end of the school year. Conclusion: Professors reported higher perception of vocal fatigue at the end of the school year, which influenced the avoidance of voice use and improvement of symptoms with the rest.
Keywords
Resumo
Objetivo: Caracterizar e comparar a percepção de fadiga vocal em professores universitários no início e ao final do ano letivo. Método: Estudo observacional, analítico, de coorte prospectivo. Participaram 115 professores universitários, idade média de 40 anos, sendo 71 mulheres e 44 homens, funcionários de 28 instituições de ensino superior das regiões sul e sudeste do Brasil. Todos responderam ao Índice de Fadiga Vocal (IFV) no início (fevereiro ou março) e ao final (outubro ou novembro) do ano letivo. Resultados: Os resultados obtidos no IFV nos dois momentos foram comparados estatisticamente (p<0,05). Resultados: Os escores médios obtidos nos domínios fadiga e restrição vocal (p<0,001) e recuperação com repouso vocal (p=0,001) dos professores universitários aumentaram ao final do ano letivo. Conclusão: Professores universitários referiram maior percepção de fadiga vocal ao final do ano letivo, o que influenciou na restrição vocal e na recuperação com repouso vocal.
Palavras-chave
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Submetido em:
02/10/2018
Aceito em:
10/04/2019