CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192018233
CoDAS
Artigo Original

Vocal fatigue in professors at the beginning and end of the school year

Fadiga vocal em professores universitários no início e ao final do ano letivo

Gabrieli Cristina Santos Cercal; Antônio Leonardo de Paula; Jaqueline Mendes Mendez Novis; Vanessa Veis Ribeiro; Ana Paula Dassie Leite.

Downloads: 4
Views: 854

Abstract

Purpose: To characterize and to compare the perception of vocal fatigue in professors at the beginning and at the end of the school year. Methods: Observational, analytical, prospective cohort study was carried out. A total of 115 professors participated with a mean age of 40 years old, 71 women and 44 men, employees of 28 higher education institutions in the south and southeast regions of Brazil. All answered to the Vocal Fatigue Index (VFI) at the beginning (February or March) and at the end (October or November) of the Brazilian school year. The VFI results for both assessed moments were statistically compared (p<0.05). Results: The professors’ mean scores obtained in the factors of tiredness of voice and avoidance of voice use (p<0.001) and improvement of symptoms with rest (p=0.001) increased at the end of the school year. Conclusion: Professors reported higher perception of vocal fatigue at the end of the school year, which influenced the avoidance of voice use and improvement of symptoms with the rest.

Keywords

Health Evaluation; Fatigue; Faculty; Occupational Health; Voice

Resumo

Objetivo: Caracterizar e comparar a percepção de fadiga vocal em professores universitários no início e ao final do ano letivo. Método: Estudo observacional, analítico, de coorte prospectivo. Participaram 115 professores universitários, idade média de 40 anos, sendo 71 mulheres e 44 homens, funcionários de 28 instituições de ensino superior das regiões sul e sudeste do Brasil. Todos responderam ao Índice de Fadiga Vocal (IFV) no início (fevereiro ou março) e ao final (outubro ou novembro) do ano letivo. Resultados: Os resultados obtidos no IFV nos dois momentos foram comparados estatisticamente (p<0,05). Resultados: Os escores médios obtidos nos domínios fadiga e restrição vocal (p<0,001) e recuperação com repouso vocal (p=0,001) dos professores universitários aumentaram ao final do ano letivo. Conclusão: Professores universitários referiram maior percepção de fadiga vocal ao final do ano letivo, o que influenciou na restrição vocal e na recuperação com repouso vocal.

Palavras-chave

Avaliação em Saúde; Docentes; Fadiga; Saúde do Trabalhador; Voz

Referências

1 Nanjundeswaran C, Jacobson BH, Gartner-Schmidt J, Verdolini Abbott K. Vocal Fatigue Index (VFI): development and Validation. J Voice. 2015;29(4):433-40. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.09.012. PMid:25795356. [ Links ]

2 McCabe DJ, Titze IR. Chant therapy for treating vocal fatigue among public school teachers. Am J Speech Lang Pathol. 2002;11(4):356-69. http://dx.doi.org/10.1044/1058-0360(2002/040). [ Links ]

3 Nanjundeswaran C, VanSwearingen J, Abbott KV. Metabolic mechanisms of vocal fatigue. J Voice. 2017;31(3):378-11. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2016.09.014. PMid:27777059. [ Links ]

4 Hunter EJ, Titze IR. Quantifying vocal fatigue recovery: dynamic vocal recovery trajectories after a vocal loading exercise. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2009;118(6):449-60. http://dx.doi.org/10.1177/000348940911800608. PMid:19663377. [ Links ]

5 Paolillo NP, Pantaleo G. Development and Validation of the Voice Fatigue Handicap Questionnaire (VFHQ): clinical, psychometric, and psychosocial facets. J Voice. 2015;29(1):91-100. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvoice.2014.05.010. PMid:25261955. [ Links ]

6 Aparecida E, Servilha M, Manchado P, Cat U, Dunlop JB. Condições de trabalho, saúde e voz em professores universitários. Rev Ciênc Méd. 2008;17:21-31. [ Links ]

7 Servilha EAM, Arbach MDP. Queixas de saúde em professores universitários e sua relação com fatores de risco presentes na organização do trabalho. Distúrb Comun. 2011;23:181-91. [ Links ]

8 Servilha E, Costa A. Conhecimento vocal ea importância da voz como recurso pedagógico na perspectiva de professores universitários. Rev CEFAC. 2015;17(1):13-26. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201514813. [ Links ]

9 Anhaia TC, Klahr PS, Cassol M. Associação entre o tempo de magistério e a autoavaliação vocal em professores universitários: estudo observacional transversal. Rev CEFAC. 2015;17(1):52-7. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620153314. [ Links ]

10 Servilha EAM, Arbach M P. Avaliação do efeito de assessoria vocal com professores universitários. Distúrb Comun. 2013;25:211-8. [ Links ]

11 Sala E, Airo E, Olkinuora P, Simberg S, Ström U, Laine A, Pentti J, Suonpää J. Vocal loading among day care center teachers. Logoped Phoniatr Vocol. 2002;27(1):21-8. http://dx.doi.org/10.1080/140154302760146943. PMid:12375625. [ Links ]

12 Zambon F, Moreti F, Nanjundeswaran C, Behlau M. Equivalência cultural da versão brasileira do Vocal Fatigue Index – VFI. CoDAS. 2017;29(2):1-6. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172015261. [ Links ]

13 Naderifar E, Moradi N, Farzadi F, Tahmasebi N, Soltani M, Latifi SM, et al. Cross-cultural adaptation and validation of the vocal fatigue index into Persian. J Voice. 2019:1-7. [In press] PMid:30174223. [ Links ]

14 Servilha E. Estresse em professores universitários na área de fonoaudiologia. Rev Cienc Méd. 2012;14:43-52. [ Links ]

15 Ferreira LP, Santos JG, Lima MFB. Sintoma vocal e sua provável causa: levantamento de dados em uma população. Rev CEFAC. 2009;11(1):110-8. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009000100015. [ Links ]


Submetido em:
02/10/2018

Aceito em:
10/04/2019

5e223d1c0e8825ef686d0101 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections