CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192018204
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Artigo Original

Translation and cultural adaptation of the Reading Processes Assessment Battery – PROLEC-SE-R

Tradução e adaptação cultural da Bateria de Avaliação dos Processos de Leitura – PROLEC -SE-R

Adriana Marques de Oliveira; Jair Licio Ferreira Santos; Fernando Cuetos Vega; Simone Aparecida Capellini.

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Abstract

Purpose: to translate and culturally adapt, for Brazil, the battery of tests “Evaluación de los procesos lectores - PROLEC-SE-R”, for students of Elementary School cycle II, and Senior High School. Methods: The following stages of translation and cultural adaptation were followed: (1) Translation; (2) Synthesis of translations; (3) Back-translation; (4) Evaluation by specialist committee; (5) Pilot study: Undertaken in a sample of 70 students, 10 from each school year, in two sessions; and (6) Evaluation and appreciation of all the reports written by the researcher and specialist committee. Results: modifications to the tests of PROLEC-SE-R are not necessary as indicated in the pilot study, both in the collective and individual version. The procedure received good acceptance by the evaluated students and there were no complaints or reports of difficulty in understanding the tests and instructions. Conclusion: the procedure is appropriate for the Brazilian reality and can be used to evaluate Elementary School II and Senior High School students. A standardization study is necessary in a representative sample of the population.

Keywords

Education, Elementary and High; School; Reading; Comprehension; Evaluation; Adolescent

Resumo

Objetivo: traduzir e adaptar culturalmente, para o Brasil, a bateria “Evaluación de los procesos lectores - PROLEC-SE-R”, destinada aos escolares do Ensino Fundamental II e do Médio. Método: foram seguidos os seguintes estágios da Tradução e adaptação cultural: (1) Tradução; (2) Síntese das traduções; (3) Retrotradução; (4) Revisão por comitê de especialistas; (5) Estudo-Piloto, em que foram avaliados 70 escolares, sendo 10 para cada ano escolar, em duas sessões; e (6) Avaliação e apreciação de todos os relatórios escritos pelo pesquisador e comitê de especialistas. Resultados: o estudo-piloto não indicou necessidade de modificação nas provas do PROLEC-SE-R, tanto na versão coletiva quanto na versão individual. Os escolares apresentaram boa aceitação ao procedimento e não houve queixas ou relatos de dificuldade quanto à compreensão das provas e instruções. Conclusão: o procedimento está adaptado para a realidade brasileira, no entanto, ainda é necessário estudo de validação da população.

Palavras-chave

Ensino Fundamental e Médio; Leitura; Compreensão; Avaliação; Adolescente.

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Submetido em:
05/09/2018

Aceito em:
19/04/2019

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