CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192018156
CoDAS
Artigo Original

Compreensão de leitura em disléxicos após programa de intervenção

Reading comprehension in dyslexic schoolchildren after an intervention program

Ligia Zanella Martins, Maria Silvia Cárnio

Downloads: 1
Views: 995

Resumo

Objetivo: Elaborar um programa terapêutico fonoaudiológico e verificar seus efeitos na compreensão de leitura de escolares disléxicos.

Método: Participaram do estudo onze escolares de 4º e 5° anos do ensino fundamental, diagnosticados com Dislexia do Desenvolvimento, com idades entre nove e onze anos, sendo oito meninos. Todos foram submetidos ao programa terapêutico fonoaudiológico com 16 sessões, divididas em quatro níveis de complexidade. Em cada sessão, foram utilizados um texto adaptado com a Técnica de Cloze e tarefas de Compreensão Textual e Ortografia. Os sujeitos realizaram avaliação da compreensão leitora no pré e no pós-teste com um texto do Teste de Compreensão Leitora de Textos Expositivos, adaptado com a Técnica de Cloze estrutural sem apoio, seguido da Avaliação dos Níveis de Compreensão de Leitura.

Resultados: Os sujeitos apresentaram melhor desempenho na compreensão leitora no pós-teste, tanto no preenchimento do texto adaptado com a Técnica de Cloze e nas respostas às Perguntas de Compreensão Textual quanto no nível de compreensão de leitura atingido.

Conclusão: O programa elaborado gerou melhor desempenho na compreensão leitora dos escolares disléxicos e na motivação para a leitura. A Técnica de Cloze e as Perguntas de Compreensão Textual foram instrumentos úteis para desenvolver e apontar mudanças na compreensão de leitura dos sujeitos desta pesquisa. Trata-se de estudo relevante, por elaborar e verificar os efeitos de um programa específico de remediação para disléxicos, com uma proposta de aplicação de textos usando a Técnica de Cloze e aliando-a a outras tarefas diversificadas de compreensão de leitura textual e ortografia.

Palavras-chave

Dislexia; Linguagem; Compreensão; Leitura; Fonoaudiologia

Abstract

Purpose: To develop a Speech-language Pathology (SLP) program and verify its effects on the reading comprehension of dyslexic students.

Methods: Participants were eleven 4th and 5th-grade Elementary School students, eight boys and three girls, aged 9-11 years, diagnosed with developmental dyslexia. All individuals underwent the therapeutic program, which was composed of 16 sessions divided into four levels of complexity. A text adapted according to the Cloze technique and reading comprehension and orthography tasks were used in each session. The schoolchildren had their reading comprehension assessed pre- and post-program using a text available at the Test of Reading Comprehension of Expository Texts, adapted for application of the structural Cloze technique without support, according to the Evaluation of Reading Comprehension Levels.

Results: The participants showed better performance in reading comprehension at the post-program assessment not only in the filling of blanks in the text adapted according to the Cloze technique and in the Responses to Reading Comprehension Questions, but also in the level of reading comprehension achieved.

Conclusion: The SLP program improved the reading comprehension performance and increased motivation to reading of dyslexic schoolchildren. Both the Cloze technique and the Reading Comprehension Questions were useful tools to develop and identify changes in the reading comprehension of the students assessed. This study is relevant because it prepared and verified the effects of a specific remediation program for schoolchildren with dyslexia by proposing the use of texts adapted according to the Cloze technique combined with other various tasks of reading comprehension and orthography.

Keywords

Dyslexia; Language; Comprehension; Reading; Speech, Language and Hearing Sciences

Referências

1. Kintsch W, Van Dijk TA. Toward a model of text comprehension and production. Psychol Rev. 1978;85(5):363-94. http://dx.doi.org/10.1037/0033- 295X.85.5.363.

2. Gilakjani AP, Sabouri NB. How can students improve their reading comprehension skill? J Stud Int Educ. 2016;6(2):229-40.

3. Castillo HV. A leitura de textos literários vs textos científicos por leitores incipientes. In: Witter GP. Leitura: Textos e Pesquisas. Campinas: Alínea; 1999. Chapter 4; p. 55-64.

4. Nogueira DM, Cárnio MS. Programa fonoaudiológico em compreensão leitora e ortografia: efeitos na ortografia em disléxicos. CoDAS. 2018;30(2):1-9. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017077. PMid:29791613.

5. O’Brien BA, Wolf M, Miller LT, Lovett MW, Morris R. Orthographic processing efficiency in developmental dyslexia: an investigation of age and treatment factors at the sublexical level. Ann Dyslexia. 2011;61(1):111-35. http://dx.doi.org/10.1007/s11881-010-0050-9. PMid:21213077.

6. IDA: International Dyslexia Association [Internet]. Definition of dyslexia. Baltimore: IDA; 2012 [citado 2017 Fev 4]. Disponível em: https://dyslexiaida. org/definition-of-dyslexia/

7. Dias NM, León CBR, Pazeto TCB, Martins GLL, Pereira APP, Seabra AG. Avaliação da leitura no Brasil: revisão da literatura no recorte 2009-2013. Psicol Teor Prat. 2016;18(1):113-28. http://dx.doi.org/10.15348/1980-6906/ psicologia.v18n1p113-128.

8. Taylor WL. “Cloze” readability scores as indices of individual differences in comprehension and aptitude. J Appl Psychol. 1957;41(1):19-26. http:// dx.doi.org/10.1037/h0040591.

9. Dellisa PRR, Navas ANGP. Evaluation of reading performance in students from 3rd to 7th grade levels, with different text types. CoDAS. 2013;25(4):342-50. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000400008. PMid:24408485.

10. Santos AAA, Oliveira EZ. Avaliação e desenvolvimento da compreensão em leitura no ensino fundamental. Psico-USF. 2010;15(1):81-91. http:// dx.doi.org/10.1590/S1413-82712010000100009.

11. Machado AC, Capelini SA. Dados preliminares de um programa de intervenção para compreensão leitora por meio da técnica de Cloze. Rev Psicopedagogia. 2016;33(101):144-53.

12. Jiang J, Sharpling GP. A survey of teacher-generated reading comprehension questions:the case of a district-wide training course in Beijing. English Language Teacher Educ and Develop. 2016;19:32-44.

13. Capellini SA, Pinto CAR, Cunha VLO. Reading comprehension intervention program for teachers from 3rdgrade’students. Procedia Soc Behav Sci. 2015;174:1339-45. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.756.

14. Duke NK, Pearson D. Effective practices for developing reading comprehension. J Educ. 2008;189(1-2):107-22. http://dx.doi.org/10.1177/0022057409189001-208.

15. Rosal CA. Habilidades de segmentação fonêmica em crianças normais de primeira, segunda e terceira séries do ensino fundamental [dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas; 2002.

16. Stein LM. TDE: Teste de desempenho escolar: manual para aplicação e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

17. Saraiva RA, Moojen S, Munarski R. Avaliação da compreensão leitora de textos expositivos: para fonoaudiólogos e psicopedagogos. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2009

18. Vale AP, Sucena A, Viana F. Prevalência da Dislexia entre Crianças do 1.º Ciclo do Ensino Básico falantes do Português Europeu. Rev Lusof Educ. 2011;18:45-56.

19. Van Rijthoven R, Kleemans T, Segers E, Verhoeven L. Beyond the phonological deficit: semantics contributes indirectly to decoding efficiency in children with dyslexia. Dyslexia. 2018;24(4):1-13. http:// dx.doi.org/10.1002/dys.1597. PMid:30239065.

20. Gellert AS, Elbro C. Cloze tests may be quick, but are they dirty? development and preliminary validation of a cloze test of reading comprehension. J Psychoed Assess. 2013;31(1):16-28. http://dx.doi.org/10.1177/0734282912451971.

21. Saeedi M. Construct validity of multiple-choice cloze test and cloze-elide test in testing reading comprehension among Iranian EFL Learners. Int Res J Appl Basic Sci. 2016;10(6):632-7.

22. Lodygowska E, Chec M, Samochowiec A. Academic motivation in children with dyslexia. J Educ Res. 2016;110:1-6.

23. Angelo CMP, Menegassi RJ. Manifestações de compreensão responsiva em avaliação de leitura. Linguagem&Ensino. 2011;14(1):201-21.

24. Stivanin L.; Carnio MS. Effects of a language program in the social functioning of children at elementary school. CoDAS. 2017;29(5):1-9.

25. Mora-Figueroa J, Galán A, López-Jurado M. Effectiveness of a program of family involvement in reading students of 1st primary. Rev Psicodidact. 2016;21(2):375-91. http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.14889.

26. Moojen SMP, Bassôa A, Gonçalves HA. Características da dislexia de desenvolvimento e sua manifestação na idade adulta. Rev Psicopedag. 2016;33(100):50-9.

27. Torgesen JK, Alexander AW, Wagner RK, Rashotte CA, Voeller KKS, Conway T. Intensive Remedial Instruction for children with severe reading disabilities: immediate and long-term outcomes from two instructional approaches. J Learn Disabil. 2001;34(1):33-58. http://dx.doi. org/10.1177/002221940103400104. PMid:15497271.


Submetido em:
04/07/2018

Aceito em:
19/04/2019

5e56b4d30e8825a2365d5a13 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections