CoDAS
https://codas.org.br/journal/codas/article/doi/10.1590/2317-1782/20182018157
CoDAS
Artigo Original

Computer-based central auditory processing screening for school-age children (audBility): an initial investigation

Programa online de triagem do processamento auditivo central em escolares (audBility): investigação inicial

Maria Isabel Ramos do Amaral; Nádia Giulian de Carvalho; Maria Francisca Colella-Santos

Downloads: 0
Views: 1088

Abstract

Purpose: To study an initial version of a new computer-based program for auditory processing screening of school-age children: “audBility.” Specifically, the study aimed to analyze performance in individual tasks, level of difficulty per age group, administration time and data management and propose adjustments for a final version to be validated in future research, based on the administration of “audBility” on children with good school performance. Methods: Forty-three school-age children with good school performance were selected. The program assesses hearing skills related to sound localization, competitive dichotic listening, binaural integration, auditory figure-ground, auditory closure, temporal resolution and temporal ordering, as well as a self-perception questionnaire answered by the children. Results: The mean score obtained in the questionnaire was 44.75 ± 6.3. Based on the analysis of performance in the individual tasks, improvements were made in the auditory closure and temporal resolution tests and also the research protocol was reduced and defined to adjust to administration time. It was identified a necessity of two separate modules: one for the age groups of 6 to 8 and other for 9 to 12 years, beyond the inclusion of two new versions of the questionnaire that can be answered by teachers and/or parents. Conclusion: The development of audBility is an advance in the area of central auditory processing screening in school-age children. New researches for the validation of audBility are underway, with an increased sample and comparison with the diagnostic battery. The initial results enabled the development of the final version of the protocol to be used in the validation study.

Keywords

Child; Hearing; Early Detection; Hearing Tests; Auditory Perception

Resumo

Objetivo: estudar a versão inicial de um novo programa online de triagem do processamento auditivo em escolares: “audBility”. A partir da aplicação em crianças com bom desempenho escolar, a pesquisa teve como objetivo específico analisar o desempenho em cada tarefa, nível de dificuldade por faixa etária, tempo de aplicação, gerenciamento dos dados e propor ajustes e melhorias para a versão final, a qual posteriormente deverá ser validada em pesquisas futuras. Método: participaram 43 escolares com idades entre 8 e 11 anos e bom desempenho escolar. O programa avalia as habilidades auditivas de localização sonora, escuta dicótica competitiva (dígitos e dissílabos), integração binaural, figura-fundo, fechamento auditivo, resolução e ordenação temporal, além de um questionário de autopercepção direcionado aos escolares, baseado no instrumento “Scale of Auditory Behaviors.” Resultados: o escore médio obtido no questionário foi de 44,75 ± 6,3 pontos. A partir do desempenho em cada atividade, foram realizadas melhorias no teste de fechamento auditivo e temporais; redução e definição do protocolo de pesquisa para adequar o tempo de aplicação. Observou-se a necessidade de dois módulos, divididos para crianças na faixa etária de 6 a 8 anos e de 9 a 12 anos, e o acréscimo de duas versões do questionário, direcionados para os pais e professores. Conclusão: o desenvolvimento do audBility é um avanço na área do processamento auditivo e triagem escolar. A validação do audBility está sendo realizada com o aumento da amostra e comparação com a bateria diagnóstica. Os resultados iniciais possibilitaram o desenvolvimento da versão final do protocolo a ser utilizado no estudo de validação.

Palavras-chave

Criança; Audição; Detecção Precoce; Testes Auditivos; Percepção Auditiva

Referências

1. American Speech-Language-Hearing Association. Central auditory processing disorders – Position statement – The role of the audiologist [Internet]. Rockville: ASHA; 2005 [citado 2017 Nov 14]. Available from: www.asha.org/policy

2. Chermak GD, Musiek FE. Neurological substrate of central auditory processing deficits in children. Curr Pediatr Rev. 2011;7(3):241-51. http:// dx.doi.org/10.2174/157339611796548393.

3. Bellis TJ. Neuromaturation and neuroplasticity of the auditory system. In: Bellis TJ, editor. Assessment and management of central auditory processing disorders in the educational setting – From science to practice. Canada: Thomson Deliviar Learning; 2003. p. 103-39.

4. AAA: American Academy of Audiology Clinical. Practice guidelines: diagnosis, treatment and management of children and adults with central auditory processing disorder [Internet]. Reston: AAA; 2010 [citado 2017 Nov 14]. Available from: www.audiology.org/publications-resources/ document-library/central-auditory-processing-disorder

5. Keith RW. Development and standardization of SCAN-C test for auditory processing disorders in children. J Am Acad Audiol. 2000;11(8):438-45. PMid:11012239.

6. Moore DR, Ferguson MA, Edmondson-Jones AM, Ratib S, Riley A. Nature of auditory processing disorder in children. Pediatrics. 2010;126(2):382-90. http://dx.doi.org/10.1542/peds.2009-2826. PMid:20660546.

7. Yathiraj A, Maggu AR. Screening test for auditory processing (STAP): a preliminary report. J Am Acad Audiol. 2013;24(9):867-78. http://dx.doi. org/10.3766/jaaa.24.9.10. PMid:24224993.

8. Barker MD, Purdy SC. An initial investigation into the validity of a computer-based auditory processing assessment (Feather Squadron). Int J Audiol. 2016;55(3):173-83. http://dx.doi.org/10.3109/14992027.2015.1 074734. PMid:26329098.

9. Skarzynski PH, Wlodarczyk AW, Kochanek K, Pilka A, Jedrzejczak WW, Olszewski L, et al. Central auditory processing disorder (CAPD) tests in a school-age hearing screening programme – analysis of 76,429 children. Ann Agric Environ Med. 2015;22(1):90-5. http://dx.doi. org/10.5604/12321966.1141375. PMid:25780835.

10. CISG: The Canadian Interorganizational Steering Group for Speech Language Pathology and Audiology. Canadian guidelines on auditory processing disorders in children and adults: assessment and intervention [Internet]. Quebéc: OOAQ; 2012 [citado 2017 Nov 14]. Available from: http://www. ooaq.qc.ca/publications/doc-documents/Canadian_Guidelines_EN.pdf

11. Schow RL, Seikel JA. Screening for (central) auditory processing disorder. In: Chermak G, Musiek F, editors. Handbook of (central) auditory processing disorder: auditory neuroscience and diagnosis. San Diego: Plural Pub; 2006. p. 137-61.

12. Nunes CL, Pereira LD, Carvalho GS. Scale of Auditory Behaviors e testes auditivos comportamentais para avaliação do processamento auditivo em crianças falantes do português europeu. CoDAS. 2013;25(3):209-15. http:// dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000300004. PMid:24408330.

13. Pereira LD, Schochat E. Processamento auditivo central: abordagem passo a passo. In: Pereira LD, Schochat E, editores. Processamento auditivo central: manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997. p. 49-60.

14. Santos MFC, Pereira LD. Escuta com dígitos. In: Pereira LD, Schochat E. Processamento auditivo central: Manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997. p. 147-9.

15. Borges ACLC. Adaptação do teste SSW para a língua portuguesa: nota preliminar. Acta Awho. 1986;5:38-40.

16. Mangabeira-Albernaz PL. Logoaudiometria. In: Pereira LD, Schochat E, editores. Processamento auditivo central: manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997. p. 37-42.

17. Ziliotto KN, Kalil DM, Almeida CIR. PSI em Português. In Pereira DL, Schochat E. Processamento Auditivo Central – manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997. p.113-28.

18. Random Gap Detection Test- Expanded (RGDT-E). Keith RW. St. Louis: Auditec, 2002.

19. Fletcher H, Munson WA. Loudness, its definition, measurement and calculation. J Acoust Soc Am. 1993;5(2):82-108. http://dx.doi.org/10.1121/1.1915637.

20. Musiek FE, Baran JA, Pinheiro ML. Behavioral and electrophysiological test procedures. In: Musiek FE, Baran JA, Pinheiro ML. Neuroaudiology: case studies. San Diego: Singular Publishing Group; 1994. p. 7-28.

21. Nishihata R, Vieira MR, Pereira LD, Chiari BM. Processamento temporal, localização e fechamento auditivo em portadores de perda auditiva unilateral. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(3):266-73. http://dx.doi.org/10.1590/ S1516-80342012000300006.

22. Bailey PJ, Snowling MJ. Auditory processing and the development of language and literacy. Br Med Bull. 2002;63(1):135-46. http://dx.doi. org/10.1093/bmb/63.1.135. PMid:12324389.

23. Caporali SA, Silva JA. Reconhecimento de fala no ruído em jovens e idosos com perda auditiva. Rev Bras Otorrinolaringol. 2004;70(4):525-32. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-72992004000400014.

24. Garcia VL, Pereira LD, Fukuda Y. Atenção seletiva: PSI em crianças com distúrbio de aprendizagem. Rev Bras Otorrinolaringol. 2007;73(3):404-11. http://dx.doi.org/10.1016/S1808-8694(15)30086-0.

25. Lacerda ABM, Gonçalves CGO, Lacerda G, Lobato DCB, Santos L, Moreira AC, et al. Childhood Hearing Health: Educating for Prevention of Hearing Loss. Int Arch Otorhinolaryngol. 2015;19(1):16-21. http://dx.doi. org/10.1055/s-0034-1387810. PMid:25992146.

26. Shinn JB. Temporal processing: the basics. Hear J. 2003;56(7):52. http:// dx.doi.org/10.1097/01.HJ.0000292557.52409.67.

27. Lister JJ, Koehnke JD, Besing JM. Binaural gap duration discrimination in listeners with impaired hearing and normal hearing. Ear Hear. 2000;21(2):141- 50. http://dx.doi.org/10.1097/00003446-200004000-00008. PMid:10777021.

28. Amaral MIR, Martins PFM, Colella-Santos MF. Temporal resolution: assessment procedures and parameters for school-aged children. Braz J Otorhinolaryngol. 2013;79(3):317-24. http://dx.doi.org/10.5935/1808- 8694.20130057. PMid:23743747.

29. Amaral MIR, Casali RL, Boscariol M, Lunardi LL, Guerreiro MM, ColellaSantos MF. Temporal auditory processing and phonological awareness in children with benign epilepsy with centrotemporal spikes. BioMed Res Int. 2015;2015:256340. http://dx.doi.org/10.1155/2015/256340. PMid:25685775.

30. Auditec de Saint Louis. Evaluation manual of pitch pattern sequence and duration pattern sequence. Saint Louis: Auditec; 1997.


Submetido em:
11/07/2018

Aceito em:
03/10/2018

5d261b1b0e8825500498e322 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections