Autopercepção de fadiga vocal e da gravidade da insônia em professores
Self-perception of vocal fatigue and insomnia severity in teachers
Jaírle Laís Alves do Nascimento; Felipe Silva de Araujo; Vanessa Veis Ribeiro; Juliana Fernandes Godoy; Larissa Thaís Donalonso Siqueira
Resumo
Palavras-chave
Abstract
Purpose To compare the self-perception of vocal fatigue and insomnia severity between teachers at risk and not at risk for dysphonia and between men and women.
Method The study included 120 female and 80 male teachers from various teaching levels. All participants completed self-assessment questionnaires on their working conditions, the Screening Index for Voice Disorder (SIVD), the Vocal Fatigue Index (VFI), and the Insomnia Severity Index (ISI). Teachers were grouped into those at risk (DG) and not at risk for dysphonia (NDG).
Results Both DG and NDG reported noise, stress, and dust in the work environment. These factors were more frequent in DG, which also scored above the cutoff for all VFI factors, while NDG scored high in Factor I and the total score but scored below the cutoff in Factor IV. Analysis per gender revealed no difference between DG and NDG among males, except for Factor IV. Among females, Factor IV scores were above the cutoff in DG. ISI indicated all participants had subthreshold insomnia.
Conclusion Teachers often had symptoms of vocal fatigue and subthreshold insomnia regardless of the risk for dysphonia. However, DG teachers had higher scores on both protocols. Also, DG females recovered from vocal fatigue symptoms after vocal rest, unlike their counterparts who were not at risk. Both DG and NDG males and females experienced vocal fatigue and limitations, but only those at risk recovered after vocal rest.
Keywords
Referências
1 Cielo CA, Beber BC, Maggi CR, Körbes D, Oliveira CF, Weber DE, et al. Disfonia funcional psicogênica por puberfonia do tipo muda vocal incompleta: aspectos fisiológicos e psicológicos. Estud Psicol. 2009;26(2):227-36.
2 Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador. Distúrbio de Voz Relacionado ao Trabalho – DVRT. Brasília: Ministério da Saúde; 2018.
3 Rossi-Barbosa LA, Silva RRV, Hora SLF, Ferreira ED, Haikal DS. Prevalência de problemas vocais entre professores da educação básica e sua relação com o nível de atividade física. Cad Saude Colet. 2023;31(1):e31010106.
4 Ferreira LP, Nagamine ML, Giannin ISP. Saúde Vocal e gênero: diferenças em relação à saúde geral, hábitos e sintomas vocais. Distúrb Comun. 2010;22(1):37-45.
5 Lima JP, Ribeiro VV, Cielo CA. Sintomas vocais, grau de quantidade de fala e de volume de voz de professores. Distúrb Comun. 2015;27(1):129-37.
6 Silva SS. Principais patologias laríngeas em professores. Distúrb Comun. 2018;30(4):767-75.
7 Duvall A, Dion GR. Characterization of vocal pathology in military drill instructors. J Voice. 2023;37(6):907-12.
8 Cielo CA, Ribeiro VV, Bastilha GR, Schilling NO. Qualidade de vida em voz, avaliação perceptivoauditiva e análise acústica da voz de professoras com queixas vocais. Audiol Commun Res. 2015;20(2):130-40.
9 Hunter EJ, Cantor-Cutiva LC, van Leer E, van Mersbergen M, Nanjundeswaran CD, Bottalico P, et al. Toward a consensus description of vocal effort, vocal load, vocal loading, and vocal fatigue. J Speech Lang Hear Res. 2020;63(2):509-32.
10 Santos FC, Viana CS, Melo LS, Costa PBM, Ykeda DS. Sono e fatores de estresse de professores do ensino superior da área da saúde. ASSOBRAFIR Cienc. 2020;10(1):21-30.
11 Freitas AM, Araújo TM, Pinho PD, Sousa CC, Oliveira PC, Souza FD. Qualidade do sono e fatores associados entre docentes de educação superior. Rev Bras Saúde Ocup. 2021;46:e2.
12 Neves GS, Macedo PJ, Gomes MD. Transtornos do sono: atualização (1/2). Rev Bras Neurol. 2017;53(3):19-30.
13 Bastos AP, Araújo LS, Ferreira JG, Paz FL, Gonçalves FG, Costa LA, et al. Repercussões neurológicas da insônia: uma revisão integrativa. Res Soc Dev. 2022;11(4):e47011427528.
14 Ferreira LP, Oliveira MR, Giannini SP, Ghirardi AC, Karmann DF, Silva EE, et al. Influence of abusive vocal habits, hydration, mastication, and sleep in the occurrence of vocal symptoms in teachers. J Voice. 2010;24(1):86-92.
15 Santos MA, Morais EP, Cardoso LV, Porto VF. Cenário da publicação fonoaudiológica brasileira na área de voz do professor: uma revisão de escopo. Distúrb Comun. 2022;34(3):e56426.
16 Ferreira LP, Paes JC, Tozzo APS, Latorre MRDO, Giannini SPP. Distúrbio de voz e qualidade de vida em professores. Distúrb Comun. 2022;34(2):e54095.
17 da Silva K, Ribeiro VV, Santos ADN, Almeida SBS, Cruz PJA, Behlau M. Influence of teachers’ vocal quality on students’ learning and/or cognition: a scoping review. J Voice. 2023. No prelo.
18 Ghirardi AC, Ferreira LP, Giannini SP, Latorre Mdo R. Screening index for voice disorder (SIVD): development and validation. J Voice. 2013;27(2):195-200.
19 Zambon F, Moreti F, Nanjundeswaran C, Behlau M. Equivalência cultural da versão brasileira do Vocal Fatigue Index VFI. CoDAS. 2017;29(2):e20150261.
20 Bastien CH, Vallieres A, Morin CM. Validation of the Insomnia Severity Index as an outcome measure for insomnia research. Sleep Med. 2001;2(4):297-307.
21 Santos MB, Morais EP, Porto VF. Fadiga vocal e fatores associados em professores universitários em ensino remoto. Audiol Commun Res. 2022;27:e2707.
22 Cercal GCS, Paula AL, Novis JMM, Ribeiro VV, Leite APD. Fadiga vocal em professores universitários no início e ao final do ano letivo. CoDAS. 2019;32(1):e20180233.
23 Holmqvist S, Santtila P, Lindström E, Sala E, Simberg S. The association between possible stress markers and vocal symptoms. J Voice. 2013;27(6):787.e1-10.
24 Pellicani AD. Comportamento vocal e estresse em professores antes e após o uso prolongado da voz avaliados no ambiente ocupacional [tese]. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo; 2017.
25 Solomon NP. Vocal fatigue and its relation to vocal hyperfunction. Int J Speech Lang Pathol. 2008;10(4):254-66.
26 Chen BL, Cheng YY, Lin CY, Guo HR. Incidence of voice disorders among private school teachers in Taiwan: a Nationwide longitudinal study. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(3):1130.
27 Abou Rafée M, Zambon F, Badaro F, Behlau M. Fadiga vocal em professores disfônicos que procuram atendimento fonoaudiológico. CoDAS. 2019;31(3):1-6.
28 Porto VF, Bezerra TT, Zambon F, Behlau M. Fadiga, esforço e desconforto vocal em professores após atividade letiva. CoDAS. 2021;33(4):e20200067.
29 Macedo MPFL, Siqueira LTD, Godoy JF. Vocal fatigue, dysphonia risk, and associated factors in male brazilian evangelical pastors. J Voice. 2023. No prelo.
30 Rocha BR, Behlau M. The influence of sleep disorders on voice quality. J Voice. 2018;32(6):771.e1-13.
Submetido em:
13/03/2024
Aceito em:
16/08/2024