CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/e20240022pt
CoDAS
Original Article

Apresentação de um Protocolo de treinamento auditivo aplicado em crianças com Transtorno do Processamento Auditivo Central

Presentation of an auditory training protocol applied in children with Central Auditory Processing Disorder

Nádia Giulian de Carvalho; Mariana Venâncio Silveira Pereira; Maria Francisca Colella-Santos

Downloads: 0
Views: 80

Resumo

RESUMO: Objetivo: Apresentar um protocolo de treinamento auditivo em crianças com Transtorno do Processamento Auditivo Central (TPAC).

Método: Participaram do estudo nove crianças entre 9 e 12 anos, sendo cinco do sexo feminino e quatro do sexo masculino. Foram selecionadas apenas crianças com limiares auditivos dentro da normalidade e curva timpanométrica tipo A bilateralmente. Inicialmente, foi realizada uma avaliação comportamental do Processamento Auditivo Central (PAC) e aplicado um questionário de autopercepção. Posteriormente, foram conduzidas oito sessões de treinamento auditivo, seguindo um protocolo definido com quatro atividades específicas por sessão, visando o treinamento de habilidades auditivas distintas. Em uma terceira fase, realizou-se nova avaliação comportamental do PAC e o questionário foi reaplicado.

Resultados: A análise quantitativa dos testes comportamentais pré e pós-treinamento mostrou melhorias estatisticamente significativas no Teste Dicótico de Dígitos (TDD) à esquerda, no Teste Dicótico de Dissílabos Alternados (SSW) à esquerda, no Teste de Identificação de Sentenças Sintéticas com Mensagem Competitiva Ipsilateral (SSI) à esquerda e no Teste de Detecção de Intervalo Aleatório (Random Gap Detection Test - RGDT). Observou-se também melhora na percepção comportamental auditiva dos participantes, conforme indicado pelas respostas ao questionário de autopercepção.

Conclusão: Apesar de o protocolo de treinamento auditivo não ter resultado na normalização completa nos testes de Avaliação Comportamental do Processamento Auditivo Central (PAC), observou-se uma contribuição na melhoria das habilidades auditivas de integração binaural, figura-fundo e resolução temporal dos participantes, bem como em sua percepção pessoal dessas capacidades.

Palavras-chave

Crianças, Audição, Testes Auditivos, Percepção Auditiva, Reabilitação

Abstract

Purpose  To present an auditory training protocol in children with Central Auditory Processing Disorder (CAPD).

Methods  The study included nine children aged from 9 to 12, with five females and four males. Only children with auditory thresholds within the normal range and bilateral type A tympanometric curves were selected. Initially, a behavioral assessment of Central Auditory Processing (CAP) was conducted, and a self-perception questionnaire was administered. Subsequently, eight sessions of auditory training were conducted following a defined protocol with four specific activities per session, aimed at training distinct auditory skills. In a third phase, a new CAP behavioral assessment was carried out, and the questionnaire was reapplied.

Results  The quantitative analysis of the pre- and post-training behavioral tests showed statistically significant improvements in the Left Dichotic Digit Test (DDT), the Left Competing Dissyllable Test (SSW), the Left Synthetic Sentence Identification with Ipsilateral Competing Message Test (SSI), and the Random Gap Detection Test (RGDT). An improvement in auditory behavioral perception of the participants was also observed, as indicated by the self-perception questionnaire responses.

Conclusion  Although the auditory training protocol did not result in complete normalization in the Central Auditory Processing (CAP) Behavioral Assessment tests, an improvement in the auditory skills of binaural integration, figure-ground and temporal resolution of participants was observed, as well as in their personal perception of these abilities.

Keywords

Children; Hearing; Hearing Tests; Auditory Perception; Rehabilitation

References

1 Musiek FE, Chermak GD, Bamiou DE, Shinn J. CAPD: the most common ‘hidden hearing loss’ central auditory processing disorder-and not cochlear synaptopathy-is the most likely source of difficulty understanding speech in noise (despite normal audiograms). ASHA Lead. 2018;23(3):6-9. http://doi.org/10.1044/leader.FMP.23032018.6.

2 Chermak GD, Musiek FE, Weihing J. Beyond controversies: the science behind central auditory processing disorder. Hearing Rev. 2017;24:20-4.

3 Chermak GD, Musiek FE. Central auditory processing disorders: new perspectives. San Diego: Singular; 1997.

4 Palfery TD, Duff D. Central auditory processing disorders: review and case study. Axone. 2007;28(3):20-3. PMid:17682688.

5 Hind SE, Haines-Bazrafshan R, Benton CL, Brassington W, Towle B, Moore DR. Prevalence of clinical referrals having hearing thresholds within normal limits. Int J Audiol. 2011;50(10):708-16. http://doi.org/10.3109/14992027.2011.582049. PMid:21714709.

6 Muthuselvi T, Yathiraj A. Utility of the Screening Checklist for Auditory Processing (SCAP) in detecting (C)APD in children. Student Research at AIISH Mysore. 2009;7:159-75.

7 Souza MA, Passaglio NJS, Lemos SMA. Alterações de linguagem e processamento auditivo: revisão de literatura. Rev CEFAC. 2016;18(2):513-9. http://doi.org/10.1590/1982-0216201618216215.

8 Musiek FE, Chermak GD, Weihing J. Auditory training. In: Chermak GD, Musiek FE, editors. Handbook of (central) auditory processing disorder. San Diego: Plural; 2007. Vol. 2, p. 77-106.

9 Chermak GD, Bellis TJ, Musiek FE. Neurobiology, cognitive science, and intervention. In: Chermak GD, Musiek FE, editors. Handbook of central auditory processing disorder: comprehensive intervention. San Diego: Plural Publishing; 2014. p. 3-38.

10 Gil D, Balen AS. Treinamento auditivo acusticamente controlado. In: Schochat E, Samelli AG, Couto CM, Teixeira AR, Durante AS, Zanchetta S, editors. Tratado de audiologia. 3rd ed. Santana de Parnaíba: Manole; 2022. p. 643-52.

11 Bellis TJ. Screening: a multidisciplinary approach. In: Bellis TJ, editor. Assessment and management of central auditory processing disorders in the educational setting from science to practice. San Diego: Plural Publishing; 2011. p. 143-191.

12 Filippini R, Brito NFS, Neves-Lobo IF, Schochat E. Manutenção das habilidades auditivas pós treinamento auditivo. Audiol Commun Res. 2014;19(2):112-6. http://doi.org/10.1590/S2317-64312014000200003.

13 Stroiek S, Quevedo LS, Kieling CH, Battezini ACL. Treinamento auditivo nas alterações do processamento auditivo: estudo de caso. Rev CEFAC. 2015;17(2):604-14. http://doi.org/10.1590/1982-021620157914.

14 Gonçalves FA, Vieira MR, Pereira LD. Effect of auditory-motor training on auditory processing of school children. Einstein (Sao Paulo). 2018;16(4):eAO4359. http://doi.org/10.31744/einstein_journal/2018AO4359. PMid:30517363.

15 Madruga-Rimoli CC, Sanfins MD, Skarżyński PH, Ubiali T, Skarżyńska MB, Colella Dos Santos MF. Electrophysiological testing for an auditory processing disorder and reading performance in 54 school students aged between 8 and 12 years. Med Sci Monit. 2023;29:e940387. http://doi.org/10.12659/MSM.940387. PMid:37190676.

16 Souza IMP, Carvalho NG, Plotegher SDCB, Colella-Santos MF, Amaral MIR. Triagem do processamento auditivo central: contribuições do uso combinado de questionário e tarefas auditivas. Audiol Commun Res. 2018;23:1-8. http://doi.org/10.1590/2317-6431-2018-2021.

17 WHO: World Health Organization. World report on hearing [Internet]. Geneva: WHO; 2021 [citado em 2024 Feb 1]. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240020481

18 ASHA: American Speech-Language-Hearing Association. (Central) auditory processing disorders- the role of the audiologist [Position Statement]. 2005 [citado em 2024 Feb 1]. Disponível em: www.asha.org/policy

19 Pereira LD, Schochat E. Processamento auditivo central: manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997.

20 Keith RW. Manual of the random gap detection test. St. Louis: Auditec; 2000.

21 Carvalho NG, Amaral MIR, Colella-Santos MF. AudBility: an online program for central auditory processing screening in school-aged children from 6 to 8 years old. CoDAS. 2023;35(6):e20220011. http://doi.org/10.1590/2317-1782/20232022011. PMid:37646741.

22 Zalcman TE, Schochat E. A eficácia do treinamento auditivo formal em indivíduos com transtorno de processamento auditivo. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2007;12(4):310-4. http://doi.org/10.1590/S1516-80342007000400010.

23 Melo Â, Mezzomo CL, Garcia MV, Biaggio EPV. Efeitos do treinamento auditivo computadorizado em crianças com distúrbio do processamento auditivo e sistema fonológico típico e atípico. Audiol Commun Res. 2016;21(0):e1683. http://doi.org/10.1590/2317-6431-2016-1683.

24 do Amaral MIR, Martins PMF, Colella-Santos MF. Resolução temporal: procedimentos e parâmetros de avaliação em escolares. Rev Bras Otorrinolaringol (Engl Ed). 2013;79(3):317-24. http://doi.org/10.5935/1808-8694.20130057.

25 Amaral MIR, Carvalho NG, Colella-Santos MF. Computer-based central auditory processing screening for school aged children (audBility): an initial investigation. CoDAS. 2019;31(2):e20180157. PMid:30942290.

26 Sobreira ACO, Gil D. Scale of Auditory Behaviors in the monitoring of acoustically controlled auditory training. Rev CEFAC. 2021;23(1):e2720. http://doi.org/10.1590/1982-0216/20212312720.

27 Cibian AP, Pereira LD. Figura-fundo em tarefa dicótica e sua relação com habilidades não treinadas. CoDAS. 2015;27(5):419-27. http://doi.org/10.1590/2317-1782/20152014214. PMid:26648211.

28 Engelmann L, Ferreira MIDC. Avaliação do processamento auditivo em crianças com dificuldades de aprendizagem. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(1):69-74. http://doi.org/10.1590/S1516-80342009000100012.

29 de Alencar PBA, Lucas PA, de Bortoli E, Bernert LM, Rodrigues LP, Branco-Barreiro FCA. Acoustically controlled auditory training in children with speech disfluency: a case report. Rev CEFAC. 2020;22(6):e5420. http://doi.org/10.1590/1982-0216/20202265420.

30 Bellis TJ, Anzalone AM. Interventions for auditory processing disorder: a neuroplasticity perspective. Contemp Issues Commun Sci Disord. 2008;35:143-53. http://doi.org/10.1044/cicsd_35_F_143.
 


Submitted date:
02/01/2024

Accepted date:
08/02/2024

67bf6905a9539502b9348884 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections