Consistência de uso de auxiliares de audição, percepção da fala e vocabulário em crianças com deficiência auditiva
Consistency of hearing aid use, speech perception and vocabulary in hearing impaired children
Marina Marques dos Santos; Regiane Silva Pereira; Beatriz de Castro Andrade Mendes; Beatriz Calvacanti de Albuquerque Caiuby Novaes
Resumo
Palavras-chave
Abstract
Purpose To verify the relationship between consistency in the use of hearing aids, auditory speech perception and vocabulary in children using hearing aids.
Methods The population of Pereira’s (2023) study was resumed and the database was analyzed containing information about the Speech Intelligibility Index (SII) for input sounds of 65 dBSPL (with or without hearing aids) of 29 children with neurosensorial hearing loss and hearing aid users bilaterally, with oral language, the number of hours per day of use of the device, four-tone average, results of the repetition of words with or without meaning in 65 dBSPL, Peabody Picture Vocabulary Test – PPVT. The consistency of the use was analyzed through measuring the auditory dosage which takes into account the average of use hours and the audibility with or without the device.
Results The PPVT has a positive correlation with the SII with the device at 65 dBSPL. The four-tone average has a significant negative correlation with the SII in both conditions; and the same happens with the hours on daily usage. The dosage has a significant positive correlation with the SII and negative with the PTA.
Conclusion The receptive vocabulary tends to grow alongside with the audibility dosage increment. Results suggest that listening experience, involving the audibility with or without the device and the consistency of the device daily use must be considered throughout the whole process of the rehabilitation.
Keywords
Referencias
1 Deperon TM, Figueiredo RSL, Leal CF, Mendes BCA, Novaes BCAC. Audibilidade e desenvolvimento de linguagem oral em crianças com deficiência de audição. Distúrb Comun. 2018;30(3):551.
2 Figueiredo RSL, Mendes BCA, Cavanaugh MCV, Deperon TM, Novaes BCAC. Índice de inteligibilidade (SII) e variação da intensidade do sinal de fala em crianças com deficiência de audição. Audiol Commun Res. 2019;24:e1733.
3 McCreery RW, Walker EA. Variation in auditory experience affects language and executive function skills in children who are hard of hearing. Ear Hear. 2022;43(2):347-60.
4 Wiseman KB, McCreery RW, Walker EA. Hearing thresholds, speech recognition, and audibility as indicators for modifying intervention in children with hearing aids. Ear Hear. 2023;44(4):787-802.
5 Macedo GS, Novaes BCAC, Castro SC, Mendes BCAA. Desempenho de vocabulário receptivo e habilidades de leitura em crianças com deficiência auditiva. Res Soc Dev. 2022;11(16):e431111638210.
6 Booysen S, Le Roux T, Masenge A, Swanepoel DW. Predictors of hearing technology use in children. Int J Audiol. 2022;61(4):336-43.
7 McCreery RW, Walker EA, Stiles DJ, Spratford M, Oleson JJ, Lewis DE. Audibility-based hearing aid fitting criteria for children with mild bilateral hearing loss. Lang Speech Hear Serv Sch. 2020;51(1):55-67.
8 Deperon TM. Fatores intervenientes na relação entre audibilidade de sons de fala e desenvolvimento de linguagem oral [tese]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2018.
9 Macedo GS. Desempenho de vocabulário receptivo e habilidades de leitura em diferentes perfis de crianças com deficiência auditiva [tese]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2021.
10 Pereira RS. Relações entre audibilidade e as habilidades de linguagem em crianças com deficiência auditiva [tese]. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2023.
11 Warren SF, Fey ME, Yoder PJ. Differential treatment intensity research: a missing link to creating optimally effective communication interventions. Ment Retard Dev Disabil Res Rev. 2007;13(1):70-7.
12 Bevilacqua MC, Delgado EMC, Moret ALM. Estudos de casos clínicos e crianças do Centro Educacional do Deficiente Auditivo (CEDAU) do Hospital de Pesquisa e Reabilitação de Lesões Lábio-Palatais – USP. In: Encontro Internacional de Audiologia; 1996; Bauru, SP. Anais. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria; 1996.
13 ABEP: Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Questionário socioeconômico: Critério de Classificação Econômica Brasil [Internet]. 2024 [citado em 2024 Fev 7]. Disponível em:
14 Novaes BCAC. Adaptação do português – World Association Syllable Perception (WASP). Koch; 1999. Manuscrito não publicado.
15 Dunn LM, Dunn DM. Peabody picture vocabulary test fourth edition. Minneapolis: NCS Person Inc.; 2007. Measure used with Cohort.
16 James G, Witten D, Hastie T, Tibshirani R. An introduction to statistical learning: with applications in R. New York: Springer; 2013.
17 Camargo N, Mendes BCA, Novaes BCAC. Relações entre medidas de capacidade auditiva e desempenho em tarefas de percepção da fala em crianças com deficiência auditiva. CoDAS. 2020;32(1):e20180139.
18 Tomblin JB, Oleson J, Ambrose SE, Walker EA, Moeller MP. Early literacy predictors and second-grade outcomes in children who are hard of hearing. Child Dev. 2020;91(1):e179-97.
19 Youssef BC, Mendes BCA, Costa EC, Ficker LB, Novaes BCAC. Efetividade na adesão a reabilitação auditiva em crianças: Grupo de Adesão Familiar e terapia inicial. Distúrb Comun. 2017;29(4):734.
Submitted date:
07/02/2024
Accepted date:
21/05/2024