CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232022303pt
CoDAS
Original Article

Instrumento de Avaliação Fonológica: evidências de fidedignidade

Phonological Assessment Instrument: evidence of reliability

Giovana Sopezack Alves; Camila Botura; Ana Carolina Sartori Bernardi; Letícia Pacheco Ribas

Downloads: 0
Views: 64

Resumo

Resumo: Objetivo: Apresentar evidências de fidedignidade intra e interavaliadores, e de consistência interna, dos escores do Instrumento de Avaliação Fonológica, a fim de que possa ser considerado fidedigno e válido para a utilização na prática clínica.

Método: Foram analisados 179 áudios dos registros de fala do instrumento, cuja coleta foi realizada a partir da sua aplicação no período de 5 meses em crianças na faixa etária dos cinco aos oito anos e 11 meses. Três juízes especialistas transcreveram no software a produção de fala de cada criança, o qual gerou relatórios de desempenho. Os dados de fala de cada criança foram comparados entre esses avaliadores, treinados e experientes em transcrição fonética, para verificar a concordância dos escores do instrumento. Para a análise da fidedignidade, foi verificada a consistência interna pelo Alpha de Cronbach e a confiabilidade intra e interavaliadores por meio do Coeficiente de Correlação Intraclasse.

Resultados: O Instrumento de Avaliação Fonológica apresentou evidências de alta consistência interna, com escores indicando excelente fidedignidade para avaliação dos fonemas do Português Brasileiro, como também uma adequada concordância entre os juízes acerca dos escores do instrumento.

Conclusão: O instrumento apresentou evidências robustas de fidedignidade, sendo uma opção confiável e segura para ser utilizado em pesquisas brasileiras e na prática clínica para avaliar o sistema fonológico de crianças.

Palavras-chave

Estudos de Validação, Testes de Articulação da Fala, Avaliação, Criança, Testes de Linguagem, Transtorno Fonológico, Validade dos Testes, Fonoaudiologia

Abstract

Purpose: To present evidence of intra- and inter-rater reliability and internal consistency of the Phonological Assessment Instrument scores, so that it can be considered reliable and valid for use in clinical practice.

Methods: 179 audio recordings of the instrument’s speech samples were analyzed. The collection was carried out from its application in the period of 5 months in children aged from five to eight years and 11 months. Three expert judges transcribed the speech production of each child into the software, which generated performance reports. The speech data of each child were compared between these evaluators, who were trained and experienced in phonetic transcription, to verify the agreement of the instrument scores. For the reliability analysis, the internal consistency was verified using Cronbach’s Alpha and the intra and inter-rater reliability using the Intraclass Correlation Coefficient.

Results: The Phonological Assessment Instrument showed evidence of high internal consistency, with scores indicating excellent reliability for the assessment of Brazilian Portuguese phonemes, as well as adequate agreement among the judges regarding the instrument scores.

Conclusion: The instrument presented robust evidence of reliability, being a reliable and safe option to be used in Brazilian research and clinical practice to evaluate the phonological system of Brazilian children.

Keywords

Validation Studies; Speech; Speech Articulation Tests; Assessment; Child; Language Tests; Phonological Disorder; Validity of the Tests; Speech Therapy

References

1 Ribas LP, Faleiro A, Bernardi ACS, Lemmertz MLC. Phonological acquisition of Brazilian Portuguese: a systematic review about the consonantal development. Distúrb Comun. 2022;34(1):e53900. http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2022v34i1e53900.

2 Ribas LP. Avaliação Fonológica da Criança Adaptada - AFCA. In: Cardoso MC, editor. Fonoaudiologia na infância: avaliação e terapia. Rio de Janeiro: Revinter; 2015. p. 115-85.

3 Barrozo TF, Pagan-Neves LO, Vilela N, Carvallo RM, Wertzner HF. The influence of (central) auditory processing disorder in speech sound disorders. Rev Bras Otorrinolaringol. 2016;82(1):56-64. http://dx.doi.org/10.1016/j.bjorl.2015.01.008. PMid:26612604.

4 APA: American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5ª ed. Washington: APA; 2014. 992 p.

5 Grunwell P. Clinical phonological. London: Groom Helm; 1982.

6 Leite RCD. Transtorno fonológico: processos envolvidos na intervenção. In: Cesar AM, Lima MD, editores. Fundamentos e práticas em fonoaudiologia. Rio de Janeiro: ThiemeRevinter; 2021. p. 1-5. (vol. 3).

7 Ceron MI, Gubiani MB, Oliveira CR, Gubiani MB, Keske-Soares M. Prevalence of phonological disorders and phonological processes in typical and atypical phonological development. CoDAS. 2017;29(3):e20150306. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172015306. PMid:28492716.

8 Rabelo AT, Alves CR, Goulart LM, Friche AA, Lemos SM, Campos FR, et al. Speech disorders in students in Belo Horizonte. J Soc Bras Fonoaudiol. 2011;23(4):344-50. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912011000400009. PMid:22231055.

9 Patah LK, Takiuchi N. Prevalência das alterações fonológicas e uso dos processos fonológicos em escolares aos 7 anos. Rev CEFAC. 2008;10(2):158-67. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462008000200004.

10 Cavalheiro LG, Brancalioni AR, Keske-Soares M. Prevalência do desvio fonológico em crianças da cidade de Salvador, Bahia. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(4):441-6. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342012000400013.

11 Goulart BNG, Ferreira J. Speech disorder screening test for children. Pro Fono. 2009;21(3):231-6. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000300009. PMid:19838570.

12 Ceron MI, Gubiani MB, Oliveira CR, Keske-Soares M. Evidence of validity and reliability of a phonological assessment tool. CoDAS. 2018;30(3):e20170180. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017180. PMid:29972445.

13 Yavas M, Hernandorena CLM, Lamprecht RR. Avaliação fonológica da criança: reeducação e terapia. Porto Alegre: Artes Médicas; 1992.

14 Wertzner HF. Fonologia (Parte A). In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF, editores. Teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. Carapicuíba: Pró-Fono; 2004. 98 p. (vol. 2).

15 APA: American Psychology Association. Standards for educational and psychological testing. New York: American Educational Research Association; 2014.

16 Berti LC, Pagliuso A, Lacava F. Instrumento de avaliação de fala para análise acústica (IAFAC) baseado em critérios linguísticos. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(3):305-14. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342009000300005.

17 Pasquali L. Validade dos testes. Examen. 2017;1(1):36.

18 Souza AC, Alexandre NMC, Guirardello EB. Propriedades psicométricas na avaliação de instrumentos: avaliação da confiabilidade e da validade. Epidemiol Serv Saude. 2017;26(3):649-59. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742017000300022. PMid:28977189.

19 Pernambuco L, Espelt A, Magalhães HV Jr, Lima KC. Recommendations for elaboration, transcultural adaptation and validation process of tests in Speech, Hearing and Language Pathology. CoDAS. 2017;29(3):e20160217. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172016217. PMid:28614460.

20 Barrozo TF, Pagan-Neves LO, Silva JP, Wertzner HF. Sensitivity and specificity of the Percentage of Consonants Correct-Revised in the identification of speech sound disorder. CoDAS. 2017;29(3):e20160038. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172016038. PMid:28538824.

21 Streiner DL. Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn’t matter. J Pers Assess. 2003;80(3):217-22. http://dx.doi.org/10.1207/S15327752JPA8003_01. PMid:12763696.

22 Koo TK, Li MY. A guideline of selecting and reporting intraclass correlation coefficients for reliability research. J Chiropr Med. 2016;15(2):155-63. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcm.2016.02.012. PMid:27330520.

23 Gurgel LG, Kaiser V, Reppold CT. The search for validity evidence in the development of instruments in speech therapy: a systematic review. Audiol Commun Res. 2015;20(4):371-83. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2015-1600.

24 Appezzato MM, Hackerott MMS, Avila CRB. Speech perception task with pseudowords. CoDAS. 2018;30(2):e20170030. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017030. PMid:29791617.

25 Cunha VLO, Capellini SA. Construction and validation of an instrument to assess the reading comprehension of students from the third to the fifth grades of elementary school. CoDAS. 2014;26(1):28-37. http://dx.doi.org/10.1590/s2317-17822014000100005. PMid:24714856.

26 Costa MO, Carvalho CAF, Hackerott MMS, Avila CRB. Internal consistency and latent factors in the variability of syntactic competence in elementary school students. Audiol Commun Res. 2019;24:e1986. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2018-1986.

27 Cunha MC, Silva MFF, Ichitani T, Machado FP. Descriptive study on language assessment instruments published in Brazilian Speech, Language and Hearing Sciences journals. Distúrb Comun. 2021;33(2):195-203. http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i2p195-203.

28 Brancalioni AR, Magnago KF, Keske-Soares M. Validation of a fuzzy linguistic model to classify the severity of phonological disorder. Rev CEFAC. 2012;14(3):448-58. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000094.

29 Ribas LP. Fonoterapia da fala de enfoque fonológico. In: Cardoso MC, editor. Fonoaudiologia na infância: avaliação e terapia. Rio de Janeiro: Revinter; 2015. p. 117-42.

30 Nojavan-Pirehyousefan H, Zarifian T, Ahmadi A, Jahan A, Teymouri R, Hosseinzadeh S. Development of a speech production test in Azeri Turkish speaking children. Appl Neuropsychol Child. 2022;11(4):681-90. http://dx.doi.org/10.1080/21622965.2021.1935255. PMid:34261383.
 


Submitted date:
11/16/2022

Accepted date:
06/21/2023

66577260a953955e6c37d695 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections