CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232022299pt
CoDAS
Relato de Caso

Uso do método de Pontos para a Reestruturação de Objetivos Fonéticos e Oro-Musculares (PROMPT) no Transtorno do Espectro Autista: um estudo de caso

Use of the Prompts for Reestructuring Oral Muscular Phonetic Targets (PROMPT) in Autism Spectrum Disorder: a case study

Denise Miranda de Oliveira Donadio; Marcia Simões-Zenari; Thaís Helena Ferreira Santos; Maria Gabriela Sanchez; Daniela Cardilli-Dias; Daniela Regina Molini-Avejonas

Downloads: 1
Views: 72

Resumo

RESUMO: O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é classificado pelo Manual de Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais (DSM-5) como um Transtorno do Neurodesenvolvimento, sendo caracterizado, principalmente, por alterações na comunicação social e pela presença de um repertório restrito de atividades e interesses. Na literatura, há muitos estudos sobre autismo, fala e linguagem, mas poucos correlacionando fala e autismo. Este estudo teve como finalidade realizar um estudo de caso que abordou autismo, fala e PROMPT (Pontos para a Reestruturação de Objetivos Fonéticos e Oro-Musculares) e mensurou a melhora da fala no participante com autismo, utilizando o método. Foram definidas palavras-alvo para toda a intervenção, conforme o Sistema de Observação e Análise (SOA) e Hierarquia Motora de Fala (HMF), que fazem parte da avaliação de PROMPT. Após a avaliação, o participante foi atendido por 16 sessões, uma vez semanalmente. Após análise dos dados, observou-se melhora em todos os aspectos que foram delineados de acordo com a avaliação no pré-tratamento, como controle fonatório, controle mandibular, controle lábio-facial e controle lingual, como também no movimento sequenciado, apesar deste não ser o objetivo traçado na avaliação. Também foi possível mensurar melhora no número de vocábulos adequados, número de fonemas adequados, porcentagens de consoantes corretas – revisado (PCC-R) e inteligibilidade.

Palavras-chave

Transtorno Autístico, Linguagem Infantil, Transtornos da Articulação, Terapia da Linguagem, Reabilitação dos Transtornos da Fala e da Linguagem, Fonoaudiologia

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is classified by Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM5) as a neurodevelopmental disorder, whose characteristics are mainly deficits in social communication and a restricted range of interests. There are several studies about autism, speech, and language in the literature, but few correlate speech and autism. This study aims to carry out a case study that will address autism, speech, and PROMPT (Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets) and also to describe the speech improvement in the participant with autism using the method. The target words were defined for the entire intervention according to the System Analysis Observation (SAO) and Motor Speech Hierarchy (MSH), which are parts of the PROMPT evaluation. After the evaluation, the participant was attended for 16 sessions, once weekly, with the objective of improving their speech. After analyzing the data, it was possible to observe improvement in all aspects outlined according to the pre-treatment evaluation of the method such as phonatory control, mandibular control, lip-facial control and lingual control as well as in the sequenced movement although this was not the aim outlined in the evaluation. It was also possible to measure the improvement of an adequate number of words, an adequate number of phonemes, percentages of correct consonants – revised (PCC-R), and intelligibility.

Keywords

Autistic Disorder; Child Language; Articulation Disorders; Language Therapy; Rehabilitation of Speech and Language Disorders; Phonoaudiology

Referências

1 Hayden D. Manual de introdução à técnica PROMPT. 2012.

2 Hayden D. The PROMPT model: use and application for children with mixed phonological-motor impairment. Adv Speech Lang Pathol. 2006;8(3):265-81. http://dx.doi.org/10.1080/14417040600861094.

3 Namasivayam AK, Pukonen M, Goshulak D, Yu VY, Kadis DS, Kroll R, et al. Relationship between speech motor control and speech intelligibility in children with speech sound disorders. J Commun Disord. 2013;46(3):264-80. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcomdis.2013.02.003. PMid:23628222.

4 Hayden D. PROMPT: a tactually grounded treatment approach to speech production disorders. In: Stockman IJ, editor. Movement and action in learning and development: clinical implications for pervasive developmental disorders. New York, NY, US: Elsevier Science; 2004. p. 255-297.

5 Stevenson RA, Baum SH, Segers M, Ferber S, Barense MD, Wallace MT. Multisensory speech perception in autism spectrum disorder: from phoneme to whole-word perception. Autism Res. 2017;10(7):1280-90. http://dx.doi.org/10.1002/aur.1776. PMid:28339177.

6 Foxe JJ, Molholm S, del Bene VA, Frey HP, Russo NN, Blanco D, et al. Severe multisensory speech integration deficits in high-functioning school-aged children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and their resolution during early adolescence. Cereb Cortex. 2015;25(2):298-312. http://dx.doi.org/10.1093/cercor/bht213. PMid:23985136.

7 Wertzner HF. Fonologia. In: Andrade C, Befi-Lopes D, Fernandes F, Wertzner H, editors. ABFW Teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. Carapicuíba: Pró-Fono; 2004. p. 5-31.

8 Carbonieri J, Lúcio PS. Avaliação do vocabulário em crianças brasileiras: revisão sistemática de estudos com três instrumentos. CoDAS. 2020;32(3):e20180245. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20202018245. PMid:32609222.

9 Hayden DA, Square PA. Motor speech treatment hierarchy: a systems approach. Clin Commun Disord. 1994;4(3):162-74. PMid:7994291.

10 Campbell TF, Dollaghan C, Janosky JE, Adelson PD. A performance curve for assessing change in Percentage of Consonants Correct Revised (PCC-R). J Speech Lang Hear Res. 2007;50(4):1110-9. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2007/077). PMid:17675608.

11 Befi-Lopes DM, Tanikawa CR, Cáceres AM. Relação entre a porcentagem de consoantes corretas e a memória operacional fonológica na alteração específica de linguagem. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(2):196-200. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342012000200016.

12 Namasivayam AK, Huynh A, Granata F, Law V, van Lieshout P. PROMPT intervention for children with severe speech motor delay: a randomized control trial. Pediatr Res. 2021;89(3):613-21. http://dx.doi.org/10.1038/s41390-020-0924-4. PMid:32357364.

13 Fiori S, Pannek K, Podda I, Cipriani P, Lorenzoni V, Franchi B, et al. Neural changes induced by a speech motor treatment in childhood apraxia of speech: a case series. J Child Neurol. 2021;36(11):958-67. http://dx.doi.org/10.1177/08830738211015800. PMid:34315296.
 


Submetido em:
07/12/2022

Aceito em:
12/06/2023

66579003a953956b646f2593 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections