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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232022149en
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Artigo Original

Usability evaluation of the Agente Escuta application: translational research

Avaliação da usabilidade do aplicativo Agente Escuta: uma pesquisa translacional

Alice Andrade Lopes Amorim; Kátia de Freitas Alvarenga; Lilian Cássia Bórnia Jacob; Eliene Silva Araújo;

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Abstract

Purpose

To evaluate the usability and satisfaction of users with the interface of the ‘Agente Escuta’ application, in addition to identifying problems and possibilities for improvement.

Methods

Descriptive exploratory translational study, characterized by a usability test with a quantitative and qualitative approach, subdivided into three stages: (I) prior evaluation of usability by 10 judges, including students, primary care professionals, professors and researchers in Information Technology and Speech Therapy; (II) evaluation of the application by the target audience, that is, community health agents from six municipalities in Rio Grande do Norte; (III) evaluation of the satisfaction of the agents who used the application in their work routine. The System Usability Scale and the Net Promoter Score were used, in addition to a qualitative evaluation of the opinions.

Results

Usability was rated as excellent by judges, regardless of category. In the evaluation by community health agents, usability was considered good and there was no effect of the city of origin. It was found that the perception of the judges and the target audience were different, with a lower score for the participants in the second stage. However, most would give positive publicity to the product. The heuristic with the highest score was ease of memorization and participants in the third stage were interested in continuing to use the tool in practice, even after the end of the study.

Conclusion

The Agente Escuta prototype showed good usability and satisfaction and aspects that could be improved in future solutions were identified.

Keywords

User-Centered Design; Health Education; Telemedicine; Community Health Workers; National Policy for Hearing Health Care

Resumo

Objetivo

 Avaliar a usabilidade e satisfação dos usuários com a interface do aplicativo “Agente Escuta”, além de identificar problemas e possibilidades de melhorias.

Método

 Estudo translacional exploratório descritivo, caracterizado por um teste de usabilidade com abordagem quanti-qualitativa, subdividido em três etapas: (I) avaliação prévia da usabilidade por 10 juízes, incluindo estudantes, profissionais da atenção primária, docentes e pesquisadores em Tecnologia da Informação e Fonoaudiologia; (II) avaliação do aplicativo pelo público-alvo, agentes comunitários de saúde de seis municípios potiguares; (III) Avaliação da satisfação dos agentes que utilizaram o aplicativo na rotina de trabalho. Utilizou-se o System Usability Scale e pelo Net Promoter Score, além de uma avaliação qualitativa das opiniões.

Resultados

 A usabilidade foi avaliada como excelente pelos juízes, independentemente da categoria. Na avaliação pelos agentes comunitários de saúde, a usabilidade foi considerada boa e não houve efeito do município de origem. Constatou-se que a percepção dos juízes e do público-alvo foram distintas, com menor escore para os participantes da segunda etapa, no entanto, a maioria dariam publicidade positiva ao produto. A heurística com maior pontuação foi a facilidade de memorização e os participantes da terceira etapa mostraram-se interessados em continuar utilizando a ferramenta na prática, mesmo após o término do estudo.

Conclusão

 O protótipo do Agente Escuta apresentou boa usabilidade e satisfação e foram identificados aspectos que poderão ser aprimorados em soluções futuras.

Palavras-chave

Design Centrado no Usuário; Educação em Saúde; Saúde Móvel; Agentes Comunitários de Saúde; Política Nacional de Atenção à Saúde Auditiva

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