CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232021317en
CoDAS
Artigo Original

Comparison between the socio-educational profiles of children with verbal and non-verbal Autism Spectrum Disorder

Comparação do perfil socioeducacional de crianças com Transtorno do Espectro Autista verbais e não verbais

Simone Aparecida Lopes-Herrera; Daniela Gisley de Sousa Costa; Thaís Rosa dos Santos; Aline Martins

Downloads: 0
Views: 381

Abstract

Purpose

Compare the psychoeducational profiles of children with verbal and non-verbal Autism Spectrum Disorder (ASD).

Methods

Cross-sectional study conducted with a sample of 30 children with a medical diagnosis of ASD (15 verbal and 15 non-verbal) aged 2-9 years. The Psychoeducational Profile-Revised (PEP-R) scale was applied to assess the children’s development. The data were analyzed quantitatively and comparatively. Analysis of covariance (ANCOVA) was performed to evaluate the compatibility between the groups regarding the scores obtained in each PEP-R area, with chronological age as the covariate, and Student’s t-Test was used for the independent samples (p≤0.001).

Results

The scores in the different areas of the PEP-R were higher in the verbal group, with associations between language development and cognitive and social adaptive skills in the studied sample. Comparison between the groups showed a lower profile of the non-verbal group, with statistically significant differences in the areas of imitation, perception, gross and fine motor coordination, eye-hand coordination, cognitive performance, and verbal performance.

Conclusion

The goal of comparing the psychoeducational profiles of verbal and non-verbal ASD children was reached, and statistically significant differences were observed. The children with non-verbal ASD presented a lower psychoeducational profile compared with that of verbal ASD children. Further studies with larger samples, delimited age groups, and more specific tests in each developmental area are suggested.

Keywords

Autism; Communication; Cognition; Development; Language

Resumo

Objetivo

Comparar o perfil psicoeducacional de crianças com TEA verbais e não verbais.

Método

Estudo transversal, com amostra de 30 crianças (15 verbais e 15 não verbais), entre 2 e 9 anos, aproximadamente, com diagnóstico médico de TEA, realizado em equipe. Para a análise do desenvolvimento, aplicou-se a escala de desenvolvimento do Perfil Psicoeducacional Revisado (PEP-R), sendo os dados analisados quantitativamente, de forma comparativa e com uso de testes estatísticos, pelo Modelo ANCOVA para análise de covariância, que avaliou a compatibilidade entre os grupos quanto as pontuações obtidas em cada área tendo como covariável a idade cronológica e o Teste t de Student para Amostras Independentes (nível de significância p ≤ 0,001).

Resultados

a pontuação nas diferentes áreas do PEP-R foi superior no grupo verbal, havendo relação, na amostra estudada, entre desenvolvimento da linguagem e de habilidades cognitivas e sócio adaptativas. A comparação entre os grupos indica que o perfil do grupo não verbal se encontra rebaixado, com diferenças estatisticamente significantes nas áreas de imitação, percepção, coordenação motora ampla e fina, integração olho mão, desenvolvimento cognitivo e capacidade cognitiva verbal.

Conclusão

o objetivo de comparar o perfil psicoeducacional de autistas verbais e não verbais foi atingido, apontando diferenças significativas. O perfil dos indivíduos com TEA não verbais analisados na amostra se encontra rebaixado em relação aos verbais. Sugerem-se novos estudos com amostras maiores, faixas etárias delimitadas e com mais testes específicos em cada área do desenvolvimento.

Palavras-chave

Autismo; Comunicação; Cognição; Desenvolvimento; Linguagem

Referências

  1. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 2013.
  2. Olivati AG, Assumpção FB Jr, Misquiatti AR. Análise acústica do padrão entonacional da fala de indivíduos com Transtorno do Espectro Autista. CoDAS. 2017;29(2):e20160081. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20172016081 PMid:28403279.
  3. Santos RK, Vieira AMECS. Transtorno do Espectro do Autismo (TEA): do reconhecimento à inclusão no âmbito educacional. Rev. Includere. 2017;3(1):219-32.
  4. Rossi LP, Lovisi GM, Abelha L, Gomide M. Caminhos virtuais e autismo: acesso aos serviços de saúde na perspectiva da análise de redes sociais. Ciênc. Saúde Coletiva. 2018;23(10):3319-26. http://dx.doi.org/10.1590/1413-812320182310.13982018
  5. Carvalho AJA, Lemos SMA, Goulart LMHF. Desenvolvimento da linguagem e sua relação com comportamento social, ambientes familiar e escolar: revisão sistemática. CoDAS. 2016;28(4):470-9. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162015193 PMid:27652929.
  6. Zauche LH, Thul TA, Mahoney AED, Stapel-Wax JL. Influence of language nutrition on children’s language and cognitive development: an integrated review. Early Child Res Q. 2016;36:318-33. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2016.01.015
  7. Munson J, Dawson G, Sterling L, Beauchaine T, Zhou A, Koehler E, et al. Evidence for latent classes of IQ in young children with autism spectrum disorder. Am J Ment Retard. 2008;113(6):439-52. http://dx.doi.org/10.1352/2008.113:439-452 PMid:19127655.
  8. Rapin I, Dunn MA, Allen DA, Stevens MC, Fein D. Subtypes of language disorders in school-age children with autism. Dev Neuropsychol. 2009;34(1):66-84. http://dx.doi.org/10.1080/87565640802564648 PMid:19142767.
  9. Tager-Flusberg H, Kasari C. Minimally verbal school-aged children with autism spectrum disorder: the neglected end of the spectrum. Autism Res. 2013;6(6):468-78. http://dx.doi.org/10.1002/aur.1329 PMid:24124067.
  10. Maenner MJ, Shaw KA, Baio J, Washington A, Patrick M, DiRienzo M, et al. Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 years: autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2016. MMWR Surveill Summ. 2020;69(4):1-12. http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.ss6904a1 PMid:32214087.
  11. Posar A, Visconti P. Update about “minimally verbal” children with autism spectrum disorder. Rev Paul Pediatr. 2021;40:e2020158. http://dx.doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020158 PMid:34495269.
  12. Damasceno BCE, Leandro VSB, Fantacini RAF. The importance of playing for child development with Down Syndrome. Research Society and Development. 2017;4(2):142-52. http://dx.doi.org/10.17648/rsd-v4i2.75
  13. Guerra BT, Almeida-Verdu ACM. Ensino de comportamento verbal elementar por exemplares múltiplos em crianças com autismo. Psicologia (Cons Fed Psicol). 2020;40(e185295):1-17. http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003185295
  14. Pickett E, Pullara O, O’Grady J, Gordon B. Speech acquisition in older nonverbal individuals with autism: a review of features, methods, and prognosis. Cogn Behav Neurol. 2009;22(1):1-21. http://dx.doi.org/10.1097/WNN.0b013e318190d185 PMid:19372766.
  15. Kasari C, Brady N, Lord C, Tager-Flusberg H. Assessing the minimally verbal school-aged child with autism spectrum disorder. Autism Res. 2013;6(6):479-93. http://dx.doi.org/10.1002/aur.1334 PMid:24353165.
  16. Franchini M, Duku E, Armstrong V, Brian J, Bryson SE, Garon N, et al. Variability in verbal and nonverbal communication in infants at risk for autism spectrum disorder: predictors and outcomes. J Autism Dev Disord. 2018;48(10):3417-31. http://dx.doi.org/10.1007/s10803-018-3607-9 PMid:29767824.
  17. Koegel LK, Bryan KM, Su PL, Vaidya M, Camarata S. Definitions of nonverbal and minimally verbal in research for autism: a systematic review of the literature. J Autism Dev Disord. 2020;50(8):2957-72. http://dx.doi.org/10.1007/s10803-020-04402-w PMid:32056115.
  18. Bal VH, Katz T, Bishop SL, Krasileva K. Understanding definitions of minimally verbal across instruments: evidence for subgroups within minimally verbal children and adolescents with autism spectrum disorder. J Child Psychol Psychiatry. 2016;57(12):1424-33. http://dx.doi.org/10.1111/jcpp.12609 PMid:27473432.
  19. Brignell A, Chenausky KV, Song H, Zhu J, Suo C, Morgan AT. Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. Cochrane Database Syst Rev. 2018;11(11):CD012324. http://dx.doi.org/10.1002/14651858.CD012324.pub2 PMid:30395694.
  20. Koegel LK, Bryan KM, Su PL, Vaidya M, Camarata S. Parent education in studies with nonverbal and minimally verbal participants with autism spectrum disorder: a systematic review. Am J Speech Lang Pathol. 2020;29(2):890-902. http://dx.doi.org/10.1044/2019_AJSLP-19-00007 PMid:32243190.
  21. Schopler E, Reichler RJ, Bashford A, Lansing MD, Marcus LM. Psychoeducational Profile Revised (PEP-R). Texas: Pro-ed; 1990.
  22. Leon V. Estudo das propriedades psicométricas do Perfil Psicoeducacional PEP-R: elaboração da versão brasileira [dissertação]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2002. 122 p.
  23. León V, Bosa C, Hugo C, Hutz CS. Propriedades Psicométricas do Perfil Psicoeducacional Revisado: PEP-R. Aval Psicol. 2004;1(3):39-52.
  24. Lima F. Análise do instrumento perfil psicoeducacional revisado (PEP-R) para avaliação de crianças com autismo [dissertação]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas; 2016.
  25. Gomes CGS, Souza DG, Silveira AD, Oliveira IM. Intervenção comportamental precoce e intensiva com crianças com autismo por meio da capacitação de cuidadores. Rev Bras Educ Espec. 2017;23(3):377-90. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382317000300005 [Internet]
  26. Bosa CA, Salles JF. Sistema PROTEA-R de avaliação da suspeita de Transtorno do Espectro Autista. São Paulo: Vetor; 2018.
  27. Organização Mundial da Saúde. Classificação Estatística Internacional de Doenças e Problemas Relacionados à Saúde: CID-10. 3. ed. São Paulo: EDUSP; 1996.
  28. Hellendoorn A, Wijnroks L, Van Daalen E, Dietz C, Buitelaar JK, Leseman P. Motor functioning, exploration, visuospatial cognition and language development in preschool children with autism. Rev Dev Disabil. 2015;39:32-42. http://dx.doi.org/10.1016/j.ridd.2014.12.033 PMid:25635383.
  29. Pusponegoro HD, Efar P, Soedjatmiko, Soebadi A, Firmansyah A, Chen H, et al. Gross motor profile and its association with socialization skills in children with autism spectrum disorders. Pediatr Neonatol. 2016;57(6):501-7. http://dx.doi.org/10.1016/j.pedneo.2016.02.004 PMid:27161079.
  30. LeBarton ES, Landa RJ. Infant motor skill predicts later expressive language and autism spectrum disorder diagnosis. Infant Behav Dev. 2019;54:37-47. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2018.11.003 PMid:30557704.
     
65a87009a9539550bc7239c3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections