CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232021221en
CoDAS
Artigo Original

Relationship between enunciative signs of language acquisition and language assessment through the Bayley III scale at 24 months

Relação entre sinais enunciativos de aquisição da linguagem e a avaliação de linguagem pela escala Bayley III aos 24 meses

Luciéle Dias Oliveira; Anaelena Bragança de Moraes; Sabrina Felin Nunes; Inaê Costa; Ana Paula Ramos de Souza

Downloads: 0
Views: 340

Abstract

Purpose

To analyze the correlation between the results obtained on the SEAL and the Bayley III Scale and compare babies with and without delay in language acquisition at 24 months concerning the performance obtained by them and their mothers on the SEAL from 3 to 24 months.

Methods

The SEAL collection consists of 15-minute footages of 45 babies aged from 3 to 24 months old in interaction with their mothers, who were assessed by two trained speech therapists for the use of the SEAL. At 24 months, the 45 babies were assessed using the Bayley III Scale and the item language was selected to classify them with and without delay. These results were statistically analyzed through a Pearson’s correlation test and a Fisher's exact test.

Results

In average, eighteen signs of typical development as we obtained, while a mean of 12 delay signs were found. By comparing the presence and absence of signs between the groups with and without delay in language acquisition, eight signs from the baby and one from the mother differed statistically in the sample. The analysis using the SEAL for cases of delay showed that the maternal factor was as important as the infant factor to understand the babies’ language functioning.

Conclusion

There was a significant correlation between the SEAL performance from 3 to 24 months and the language outcome at 24 months assessed by the Bayley III Scale in this sample.

Keywords

Language; Development; Risk Factors; Childhood; Assessment

Resumo

Objetivo

Analisar a correlação entre resultados obtidos no Sinais Enunciativos de Aquisição da Linguagem (SEAL) e na Escala Bayley III e comparar bebês com e sem atraso na aquisição da linguagem aos 24 meses no desempenho obtido por ele e sua mãe no SEAL dos 3 aos 24 meses.

Método

A coleta do SEAL constou de filmagens de 45 bebês, realizadas nas faixas etárias de 3 a 24 meses em interação com suas mães, com duração de 15 minutos, que foram avaliados por duas fonoaudiólogas treinadas no uso do SEAL. Aos 24 meses, os 45 bebês foram avaliados pela Escala Bayley III e selecionado o item linguagem para classificá-los com e sem atraso. Sobre tais resultados realizaram-se as análises estatísticas com o teste de correlação de Pearson e o teste exato de Fisher.

Resultados

Obtiveram-se as médias de sinais no desenvolvimento típico que foi 18 sinais e, em casos de atraso, a média foi de 12 sinais. Na comparação da relação de presença e ausência dos sinais entre os grupos com e sem atraso na aquisição da linguagem, oito sinais do bebê e um da mãe diferiram estatisticamente na amostra. O fator materno apresentou-se tão importante quanto o infantil na compreensão do funcionamento de linguagem dos bebês na análise realizada com o SEAL nos casos de atraso.

Conclusão

Houve correlação significativa entre o desempenho no SEAL entre 3 e 24 meses e o desfecho de linguagem aos 24 meses avaliado pela Escala Bayley III nesta amostra.

Palavras-chave

Linguagem; Desenvolvimento Infantil; Fatores de Risco; Infância; Avaliação

Referências

  1. Bayley N. Bayley scales of infant and toddler development. 3. ed. San Antonio: The Psychological Corporation; 2006.
  2. Godamunne P, Liyanage C, Wimaladharmasooriya N, Pathmeswaran A, Wickremasinghe AR, Patterson C, et al. Comparison of performance of Sri Lankan and US children on cognitive and motor scales of the Bayley scales of infant development. BMC Res Notes. 2014;7(1):300. http://dx.doi.org/10.1186/1756-0500-7-300 PMid:24886547.
  3. Ballot DE, Ramdin T, Rakotsoane D, Agaba F, Davies VA, Chirwa T, et al. Use of the Bayley scales of infant and toddler development, third edition, to assess developmental outcome in infants and young children in an urban setting in South Africa. Int Sch Res Notices. 2017;2017:1631760. http://dx.doi.org/10.1155/2017/1631760 PMid:28835912.
  4. Springer PE, Slogrove AL, Laughton B, Bettinger JA, Saunders HH, Molteno CD, et al. Neurodevelopmental outcome of HIV - exposed but uninfected infants in the mother an infants health study, Cape Town, South Africa. Trop Med Int Health. 2018;23(1):69-78. http://dx.doi.org/10.1111/tmi.13006 PMid:29131457.
  5. Shapiro KA, Kim H, Mandelli ML, Rogers EE, Gano D, Ferriero DM, et al. Early changes in brain structure correlate with language outcomes in children with neonatal encephalopathy. Neuroimage Clin. 2017;15:572-80. http://dx.doi.org/10.1016/j.nicl.2017.06.015 PMid:28924555.
  6. Goh SKY, Tham EKH, Magiati I, Sim L, Sanmugam S, Qiu A, et al. Analysis of item-level bias in the Bayley-III language subscales: the validity and utility of standardized language assessment in a multilingual setting. J Speech Lang Hear Res. 2017;60(9):2663-71. http://dx.doi.org/10.1044/2017_JSLHR-L-16-0196 PMid:28813555.
  7. Fairbairn N, Galea C, Loughran-Fowlds A, Hodge A, Badawi N, Walker K. Prediction of three year outcomes using the Bayley-III for surgical, cardiac and healthy Australian infants at one year of age. Early Hum Dev. 2018;117:57-61. http://dx.doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2017.12.012 PMid:29288912.
  8. Khurana S, Shivakumar M, Reddy GVSK, Jayashree P, Bhat YR, Lewis LES, et al. Long-term neurodevelopment outcome of caffeine versus aminophylline therapy for apnea of prematurity. J Neonatal Perinatal Med. 2017;10(4):355-62. http://dx.doi.org/10.3233/NPM-16147 PMid:29286928.
  9. Wang H, Zhou H, Zhang Y, Wang Y, Sun J. Association of maternal depression with dietary intake, growth, and development of preterm infants: a cohort study in Beijing, China. Front Med. 2018;12(5):533-41. http://dx.doi.org/10.1007/s11684-017-0591-y PMid:29181690.
  10. Nunes SF, Moraes AB, Busanello-Stella AR, Roth-Hoogstraten AM, Souza APR. Risco psíquico e desenvolvimento infantil: importância da detecção precoce na puericultura. Saúde. 2020;46(2):e47856. http://dx.doi.org/10.5902/2236583447856
  11. Madaschi V, Mecca TP, Macedo EC, Paula CS. Bayley-III scales of infant and toddler development: transcultural adaptation and psychometric properties. Paidéia. 2016;26(64):189-97.
  12. Crestani AH, Moraes AB, Souza APR. Validação de conteúdo: clareza, pertinência, fidedignidade e consistência interna de sinais enunciativos de aquisição da linguagem. CoDAS. 2017;29(4):e20160180. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/201720160180 PMid:28813071.
  13. Crestani AH, Moraes AB, Souza AM, Souza APR. Construct validation of enunciative signs of language acquisition for the first year of life. CoDAS. 2020;32(3):e20180279. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20202018279 PMid:32578837.
  14. Fattore IM, Moraes AB, Crestani AH, Souza AM, Souza APR. Validação de conteúdo e construto de sinais enunciativos de aquisição da linguagem no segundo ano de vida. CoDAS. 2022;34(2):e20200252. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20202020252 PMid:34932657.
  15. Cardoso JL, Sachetti JK. Enunciação e distúrbios de linguagem: sobre a questão da nomeação. RevLet. 2010;2(2):105-19.
  16. Bender S, Surreaux LM. Os efeitos da fala da criança: a escuta do sintoma na clínica de linguagem. Cad IL. 2011;42:129-45.
  17. Oliveira LD, Ramos-Souza AP. O distúrbio de linguagem em dois sujeitos com risco ao desenvolvimento em uma perspectiva enunciativa do funcionamento de linguagem. Rev CEFAC. 2014;16(5):1700-12. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201410713
  18. Nazario CG, Rechia IC, Fattore IM, Nunes SF, Souza APR. Comparação entre avaliações de linguagem na infância e sua relação com risco psíquico. Distúrbios Comun. 2019;31(1):104-18. http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i1p104-118
  19. Silva CLC. Os movimentos enunciativos da criança na linguagem. Rev ABRALIN. 2011;10(4):77-94. http://dx.doi.org/10.5380/rabl.v10i4.32424
  20. Schwengber DDS, Piccinini CA. Depressão materna e interação mãe-bebê no final do primeiro ano de vida. Psic Teor Pesq. 2004;20(3):233-40. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722004000300004
  21. Rocha SR, Dornelas LF, Magalhães LC. Instrumentos utilizados para avaliação do desenvolvimento de recém-nascidos pré-termo no Brasil: revisão da literatura. Cad Ter Ocup UFSCar. 2013;21(1):109-17. http://dx.doi.org/10.4322/cto.2013.015
  22. Miranda JR, Silva MA, Mendonça EJ. Fo, Bandeira DR. Evidências de validade de critério do Inventário Dimensional de Avaliação do Desenvolvimento Infantil para rastreio do transtorno do espectro autismo. Neuropsicol Latinoam. 2020;12(3):19-29.
  23. Cavalcante MCB. Contribuições dos estudos gestuais para as pesquisas em aquisição da linguagem. Ling Ensino. 2018;21:5-35.
  24. Flores MR, Souza APR. Diálogo de pais e bebês em situação de risco ao desenvolvimento. Rev CEFAC. 2014;16(3):840-52. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201411412
     
646f8bb3a95395088e4e9a02 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections