CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20232021122en
CoDAS
Original Article

Auditory assessment and central auditory processing script for preschool children

Roteiro de avaliação auditiva e do processamento auditivo central para pré-escolares

Isabelle Canevari de Albuquerque; Beatriz Servilha Brocchi

Downloads: 0
Views: 432

Abstract

Purpose

To develop an assessment script to observe hearing and central auditory processing in preschool children.

Methods

To The script was prepared based on a search in the Scielo databases and in the library of a university in the state of São Paulo using the following keywords: “central auditory processing”, “hearing and language”, “auditory processing disorders”, “auditory processing in preschool children”, and “vocabulary assessment”, resulting in the selection of fourteen articles and two books. Then, questions related to auditory development and a script for assessing central auditory processing were prepared.

Results

The script consists of eight parts, namely: Identification and Anamnesis, Information about Mother and Pregnancy, Complaints, Auditory Development, Language Development, Motor Development, Simplified Auditory Processing Evaluation and Behavioral Audiological Assessment.

Conclusion

The script is essential, given the lack of screening instruments in the literature for central auditory processing in preschool children that thoroughly investigate the entire process that permeates the auditory and language development of children aged 43 to 47 months.

Keywords

Audiology; Speech Therapy; Language Development; Child Development; Preschool

Resumo

Objetivo

Construir um roteiro de avaliação para observação da audição e do processamento auditivo central em pré-escolares.

Método

Para elaboração do roteiro, primeiramente realizou-se uma busca nas bases de dados Scielo e biblioteca de uma universidade no estado de São Paulo, com as palavras chaves: “processamento auditivo central”, “audição e linguagem”, “distúrbios do processamento auditivo”, “processamento auditivo em pré-escolares”, “avaliação do vocabulário”, selecionando então quatorze artigos e dois livros. Foram estruturadas perguntas relacionadas ao desenvolvimento auditivo e um roteiro de avaliação do processamento auditivo central.

Resultados

O roteiro constitui-se de oito partes, sendo identificação e anamnese, dados maternos e de gestação, queixas, desenvolvimento auditivo, desenvolvimento de linguagem, desenvolvimento motor, Teste auditivo comportamental para avaliação do processamento auditivo central e avaliação audiológica comportamental.

Conclusão

O roteiro é de extrema importância visto que não há na literatura instrumentos de triagem de processamento auditivo em pré-escolares que investigue, de forma minuciosa, todo o processo que permeia o desenvolvimento auditivo e de linguagem de crianças de 43 a 47 meses.

Palavras-chave

Audiologia; Fonoaudiologia; Desenvolvimento da Linguagem; Desenvolvimento Infantil; Pré-escolar

Referencias

  1. Azevedo MF. Desenvolvimento das habilidades auditivas. In: Bevilacqua MC, Martinez MAN, Balen SA, Pupo AC, Reis ACMB, Frota S, editores. Tratado de audiologia. São Paulo: Santos; 2011. p. 475-93.
  2. Pereira LD. Avaliação e terapia dos distúrbios do processamento auditivo em pré-escolares. In: Interamerican Association of Pediatric Otorhinolaryngology, organizador. V manual de otorrinolaringologia pediátrica da IAPO. São Paulo: IAPO; 2015. p. 285-8.
  3. Carvalho ND, Novelli CVL, Colella-Santos MF. Fatores na infância e adolescência que podem influenciar o processamento auditivo: revisão sistemática. Rev CEFAC. 2015;17(5):1590-603. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201517519014
  4. Kozlowski L, Wiemes GMR, Magni C, Silva ALG. A efetividade do treinamento auditivo na desordem do processamento auditivo central: estudo de caso. Rev Bras Otorrinolaringol. 2004;70(3):427-32. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-72992004000300023
  5. Simon LF, Rossi AG. Triagem do processamento auditivo em escolares de 8 a 10 anos. Psicol Esc Educ. 2006;10(2):293-304. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572006000200012
  6. Moore DR, Ferguson MA, Edmondson-Jones AM, Ratib S, Riley A. Nature of auditory processing disorder in children. Pediatrics. 2010;126(2):e382-90. http://dx.doi.org/10.1542/peds.2009-2826 PMid:20660546.
  7. Ahmmed AU, Ahmmed AA, Bath JR, Ferguson MA, Plack CJ, Moore DR. Assessment of children with suspected auditory processing disorder: a factor analysis study. Ear Hear. 2014;35(3):295-305. http://dx.doi.org/10.1097/01.aud.0000441034.02052.0a PMid:24496289.
  8. Carvalho NG, Ubiali T, Amaral MIR, Colella-Santos MF. Procedures for central auditory processing screening in schoolchildren. Braz J Otorhinolaryngol. 2019;85(3):319-28. PMid:29615299.
  9. Pereira LD. Processamento auditivo central: abordagem passo a passo. In: Pereira LD, Schochat E, editores. Processamento auditivo central: manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997. p. 49-60.
  10. Souza IMP, Carvalho NG, Plotegher SDCB, Colella-Santos MF, Amaral MIR. Triagem do processamento auditivo central: contribuições do uso combinado de questionário e tarefas auditivas. Audiol Commun Res. 2018;23:e2021. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2018-2021
  11. Azevedo MF, Angrissani RG. Desenvolvimento das habilidades auditivas. In: Boéchat E, Menezes PL, Couto CM, Frizzo ACF, Scharlach RC, Anastásio ART, editores. Tratado de audiologia. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara; 2015. p. 562-72.
  12. Caumo DTM, Ferreira MIDC. Relação entre desvios fonológicos e processamento auditivo. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(2):234-40. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342009000200015
  13. Capovilla FC. Triagem de processamento auditivo central em crianças de 6 a 11 anos. J Hum Growth Dev. 2002;12(2):29-41. http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.39692
64ff47baa95395355b2737a2 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections