CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021309en
CoDAS
Artigo Original

Development and validation of children’s stories as a health education strategy in speech, language, and hearing sciences

Elaboração e validação de histórias infantis como estratégia de educação em saúde na fonoaudiologia

Laura Lima Costa; Tatiane Martins Jorge

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Abstract

Purpose

Developing and validating children’s stories focused on health education in Speech, Language, and Hearing Sciences.

Methods

Cross-sectional, descriptive, quali-quantitative two-step study. 1st) elaboration of 10 children’s stories, guiding questions, explanatory notes, and illustrations. 2nd) validation by judges (speech therapists, educators, and familiar) in two phases. In the first, the sample consisted of 42 judges and in the second, 28. To access the materials and the validation questionnaire, a website was made available. The questionnaire investigated the judges’ personal data and the judges’ perceptions regarding the contents, vocabulary, illustrations, structure, and motivation of the materials. A five-point Likert scale of the agreement was used, with spaces for suggestions in each question. The quantitative analysis was done using the Content Validity Index and the Content Validity Coefficient. The qualitative analysis was based on the comments of the judges. The minimum rate of agreement among the judges on the decision to change or not change the materials was 80%.

Results

The first phase pointed out the need for modifications in three titles and two vocabularies (bullying and dyke), and the need for increasing to five years of age the minimum age for access to the materials. The second phase revealed good acceptability in all changes made.

Conclusion

The materials developed were validated and can be used as health education tools by speech therapists and educators, as well as parents.

Keywords

Juvenile Literature; Speech, Language and Hearing Sciences; Child; Health Education; Self-care

Resumo

Objetivo

Desenvolver e validar histórias infantis voltadas para a educação em saúde na Fonoaudiologia.

Método

Estudo transversal, descritivo, quali-quantitativo de duas etapas. 1ª) elaboração de 10 histórias infantis, questões norteadoras, notas explicativas e ilustrações. 2ª) validação por juízes (fonoaudiólogos, educadores e familiares) em duas fases. Na primeira, a amostra foi composta por 42 juízes e na segunda por 28. Para acessar os materiais e o questionário de validação, foi disponibilizado um website. O questionário investigava os dados pessoais dos juízes e a percepção dos juízes em relação ao conteúdo, ao vocabulário, às ilustrações, à estrutura e à motivação dos materiais. Utilizou-se escala Likert de concordância de cinco pontos, com espaços para sugestões em cada questão. A análise quantitativa ocorreu por meio do Índice de Validade do Conteúdo e do Coeficiente de Validade de Conteúdo. A análise qualitativa ocorreu a partir dos comentários feitos pelos juízes. O índice mínimo de concordância entre os juízes sobre a decisão de alterar ou não os materiais foi de 80%.

Resultados

A primeira fase apontou necessidade de modificar três títulos e dois vocabulários (bullying e dique), e de aumentar a idade mínima sugerida para acesso aos materiais para cinco anos de idade. A segunda fase revelou boa aceitabilidade em todas as mudanças realizadas.

Conclusão

Os materiais elaborados foram validados e podem ser usados como ferramentas de educação em saúde por fonoaudiólogos e educadores, e também pelos familiares.

Palavras-chave

Literatura Infantil; Fonoaudiologia; Criança; Educação em Saúde; Autocuidado

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