CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021309en
CoDAS
Artigo Original

Development and validation of children’s stories as a health education strategy in speech, language, and hearing sciences

Elaboração e validação de histórias infantis como estratégia de educação em saúde na fonoaudiologia

Laura Lima Costa; Tatiane Martins Jorge

Downloads: 1
Views: 716

Abstract

Purpose

Developing and validating children’s stories focused on health education in Speech, Language, and Hearing Sciences.

Methods

Cross-sectional, descriptive, quali-quantitative two-step study. 1st) elaboration of 10 children’s stories, guiding questions, explanatory notes, and illustrations. 2nd) validation by judges (speech therapists, educators, and familiar) in two phases. In the first, the sample consisted of 42 judges and in the second, 28. To access the materials and the validation questionnaire, a website was made available. The questionnaire investigated the judges’ personal data and the judges’ perceptions regarding the contents, vocabulary, illustrations, structure, and motivation of the materials. A five-point Likert scale of the agreement was used, with spaces for suggestions in each question. The quantitative analysis was done using the Content Validity Index and the Content Validity Coefficient. The qualitative analysis was based on the comments of the judges. The minimum rate of agreement among the judges on the decision to change or not change the materials was 80%.

Results

The first phase pointed out the need for modifications in three titles and two vocabularies (bullying and dyke), and the need for increasing to five years of age the minimum age for access to the materials. The second phase revealed good acceptability in all changes made.

Conclusion

The materials developed were validated and can be used as health education tools by speech therapists and educators, as well as parents.

Keywords

Juvenile Literature; Speech, Language and Hearing Sciences; Child; Health Education; Self-care

Resumo

Objetivo

Desenvolver e validar histórias infantis voltadas para a educação em saúde na Fonoaudiologia.

Método

Estudo transversal, descritivo, quali-quantitativo de duas etapas. 1ª) elaboração de 10 histórias infantis, questões norteadoras, notas explicativas e ilustrações. 2ª) validação por juízes (fonoaudiólogos, educadores e familiares) em duas fases. Na primeira, a amostra foi composta por 42 juízes e na segunda por 28. Para acessar os materiais e o questionário de validação, foi disponibilizado um website. O questionário investigava os dados pessoais dos juízes e a percepção dos juízes em relação ao conteúdo, ao vocabulário, às ilustrações, à estrutura e à motivação dos materiais. Utilizou-se escala Likert de concordância de cinco pontos, com espaços para sugestões em cada questão. A análise quantitativa ocorreu por meio do Índice de Validade do Conteúdo e do Coeficiente de Validade de Conteúdo. A análise qualitativa ocorreu a partir dos comentários feitos pelos juízes. O índice mínimo de concordância entre os juízes sobre a decisão de alterar ou não os materiais foi de 80%.

Resultados

A primeira fase apontou necessidade de modificar três títulos e dois vocabulários (bullying e dique), e de aumentar a idade mínima sugerida para acesso aos materiais para cinco anos de idade. A segunda fase revelou boa aceitabilidade em todas as mudanças realizadas.

Conclusão

Os materiais elaborados foram validados e podem ser usados como ferramentas de educação em saúde por fonoaudiólogos e educadores, e também pelos familiares.

Palavras-chave

Literatura Infantil; Fonoaudiologia; Criança; Educação em Saúde; Autocuidado

Referências

  1. Pulimeno M, Piscitelli P, Colazzo S. Children’s literature to promote students’ global development and wellbeing. Health Promot Perspect. 2020;10(1):13-23. http://dx.doi.org/10.15171/hpp.2020.05 PMid:32104653.
  2. Brondani JP, Pedro ENR. The use of children’s stories in nursing care for the child: an integrative review. Rev Bras Enferm. 2019;72(Supl. 3):333-42. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0456 PMid:31851271.
  3. Mendes T, Velosa M. Literatura para a infância no jardim de infância: contributos para o desenvolvimento da criança em idade pré-escolar. Pro-Posições. 2016;27(2):115-32. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2016-0041
  4. Medeiros FH, Flores EP. Comprehension of stories after dialogic reading with questions based on narrative thematic dimensions. Psic Teor e Pesq. 2016;32(Spe):e32ne26.
  5. Pereira AE, Gabriel R, Justice LM. O papel da formulação de questões durante a leitura compartilhada de livros na educação infantil. Ilha Desterro. 2019;72(3):201-21. http://dx.doi.org/10.5007/2175-8026.2019v72n3p201
  6. Fleck FO, Cunha MFV, Caldin CF. Livro ilustrado: texto, imagem e mediação. Perspect Cienc Inf. 2016;21(1):194-206. http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2390
  7. Alexandre DS, Alpes MF, Reis AC, Mandrá PP. Validation of a booklet on language developmental milestones in childhood. Rev CEFAC. 2020;22(2):e16219. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216/202022216219
  8. Martins AF, Elen C, Caldana ML. Developing and evaluation of a website about children’s language development: portal dos bebês - desenvolvimento da linguagem. Rev CEFAC. 2015;17(1):159-68. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620152614
  9. Ribeiro ZMT, Spadella MA. Content validation of educational material on healthy eating for children under two years of age. Rev Paul Pediatr. 2018;36(2):155-63. http://dx.doi.org/10.1590/1984-0462/;2018;36;2;00007 PMid:29412433.
  10. Nora CRD, Zoboli E, Vieira MM. Validation by experts: importance in translation and adaptation of instruments. Rev Gaúcha Enferm. 2017;38(3):e64851.
  11. Ribeiro NM, Pereira AYK, Ozela CMS. Developing and validating an educational brochure to promote breastfeeding and the infant’s complementary food. Rev Bras Saúde Mater Infant. 2018;18(2):337-47. http://dx.doi.org/10.1590/1806-93042018000200006
  12. Rodrigues LN, Santos AS, Gomes PPS, Silva WCP, Chaves EMC. Construction and validation of an educational booklet on care for children with gastrostomy. Rev Bras Enferm. 2020;73(3):e20190108. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0108 PMid:32321143.
  13. Lynn MR. Determination and quantification of content validity. Nurs Res. 1986;35(6):382-6. http://dx.doi.org/10.1097/00006199-198611000-00017 PMid:3640358.
  14. Eysenbach G. Improving the quality of Web surveys: the Checklist for Reporting Results of Internet E-Surveys (CHERRIES). J Med Internet Res. 2004;6(3):e34. http://dx.doi.org/10.2196/jmir.6.3.e34 PMid:15471760.
  15. Alexandre NMC, Coluci MZO. Content validity in the development and adaptation processes of measurement instruments. Cien Saude Colet. 2011;16(7):3061-8. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006 PMid:21808894.
  16. Yusoff MSB. ABC of content validation and content validity index calculation. EIMJ. 2019;11(2):49-54. http://dx.doi.org/10.21315/eimj2019.11.2.6
  17. Cassepp-Borges V, Balbinotti MAA, Teodoro MLM. Tradução e validação de conteúdo: uma proposta para a adaptação de instrumentos. In: Pasquali L, editor. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Artmed; 2010. p. 506-20.
  18. IBGE: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [Internet]. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística; c2020 [citado em 2021 Nov 18]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf
  19. Lima MMO, Cordeiro AAA, Queiroga BAM. Developmental stuttering screening instrument: development and content validation. Rev CEFAC. 2021;23(1):e9520. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216/20212319520
  20. Macedo MLM, Chaves SPL, Amaral AKFJ, Pontes ÉS, Silva DN, Cruz RL, et al. Content and layout development and validation of a vocal health guide for older adults. Rev CEFAC. 2020;22(1):e6619. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216/20202216619
  21. Silveira HG, Brocchi BS, Perissinoto J, Puglisi ML. Tutoring effects in the narrative skills of typically developing children. CoDAS. 2019;31(2):e20180022. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018022 PMid:30942288.
  22. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização [Internet]. Conta pra mim: guia de literacia familiar. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Alfabetização; 2019 [citado em 2021 Jul 27]. Disponível em: http://alfabetizacao.mec.gov.br/images/pdf/conta-pra-mim-literacia.pdf
  23. Palacio PAA. La lectura: un modo de consolidar la individualidad y la toma consciente de decisiones. Aleth Rev Desarro Hum Educ Soc Contemp. 2019;11(1):89-106. http://dx.doi.org/10.11600/21450366.11.1aletheia.89.106
  24. Nakamura MY, Almeida K. Development of education material for providing orientation to the elderly who are candidates for hearing-aid use. Audiol Commun Res. 2018;23:e1938. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2017-1938
  25. Moura IH, Silva AFR, Rocha AESH, Lima LHO, Moreira TMM, Silva ARV. Construction and validation of educational materials for the prevention of metabolic syndrome in adolescents. Rev Lat Am Enfermagem. 2017;25(0):e2934. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.2024.2934 PMid:29020125.
  26. Hortense FTP, Bergerot CD, Domenico EBL. Construction and validation of clinical contents for development of learning objects. Rev Bras Enferm. 2018;71(2):306-13. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0622 PMid:29412287.
     
6302b49ea953956b012d9db3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections