CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021274
CoDAS
Original Article

Digits-in-noise test in Brazilian Portuguese: how demographic and socioeconomic variables influence normal-hearing subjects

Teste de dígitos no ruído no Português Brasileiro: influência das variáveis demográficas e socioeconômicas em normo-ouvintes

Victor Vasconcelos Barros; Aryelly Dayane da Silva Nunes-Araújo; Aline Roberta Xavier da Silva; Hannalice Gottschalck Cavalcanti; Deborah Viviane Ferrari; Sheila Andreoli Balen

Downloads: 0
Views: 829

Abstract

Purpose: Verify how demographic and socioeconomic variables on the in-noise speech recognition threshold (SRT) from the digits-in-noise test (DIN) in Brazilian Portuguese influence normal-hearing subjects. Methods: Cross-sectional, prospective study. The convenience sample had 151 normal-hearing subjects between 12 and 79 years (mean=34.66) who underwent pure tone audiometry and digits-in-noise test with white noise using a sequence of three numbers in diotic stimulus (in-phase) on the same day. The DIN was performed using a Motorola Z3 Play smartphone with internet access and in-ear headphones. In-noise digit speech recognition threshold (SRT) was analyzed for gender, age, educational levels, and socioeconomic status. We used the nonparametric version of the Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests to compare independent samples adopting a significance level of 5%. Results: The mean SRT was -8.47 dBNA (SD -3.89) with a median of -9.6 dBNA. The SRT was proportionally inverse to educational levels and socioeconomic status and more negative (better) with lower age groups. Gender did not influence the DIN SRT. Conclusion: Age, educational levels, and socioeconomic status influenced the DIN threshold. These variables must be considered when analyzing DIN performance in Brazilian Portuguese in normal-hearing subjects.

Keywords

Hearing; Speech in Noise; Mobile Devices; Telehealth; m-health; Adults; Elderly; Educational Levels; Socioeconomic Status

Resumo

Objetivo: Verificar a influência das variáveis demográficas e socioeconômicas no limiar de reconhecimento de fala no ruído (LRF) obtidos no teste de dígitos no ruído (TDR) no Português Brasileiro em normo-ouvintes. Método: Estudo transversal e prospectivo. A amostra de conveniência foi composta por 151 sujeitos normoouvintes com idade entre 12 e 79 anos (média =34,66) que realizaram audiometria tonal liminar e teste de dígitos no ruído branco com sequência de trios numéricos em estímulo diótico (inphase) no mesmo dia. O TDR foi realizado com um smartphone Motorola Z3 play com acesso à internet com fones de ouvido intra-auriculares. Os limiares de reconhecimento dos dígitos no ruído (LRF) foram analisados em função do sexo, idade, escolaridade e nível socioeconômico. Foi utilizado para comparar as amostras independentes, o teste não-paramétrico KruskalWallis e Mann-Whitney, adotando-se o nível de significância de 5%. Resultados: A média do LRF foi de -8,47 dBNA (dp -3,89), com mediana de -9,6 dBNA. O LRF foi proporcionalmente inverso à escolaridade e nível socioeconômico e mais negativo (isto é, melhor) com menor faixa-etária. Não houve evidência de influência do sexo no LRF do TDR. Conclusão: Idade, escolaridade e nível socioeconômico mostraram influenciar o limiar no TDR; essas variáveis devem ser consideradas na análise de desempenho do TDR no Português Brasileiro em sujeitos normo-ouvintes.

Palavras-chave

Audição; Fala no Ruído; Dispositivos Móveis; Telessaúde; m-saúde; Adultos; Idoso; Escolaridade; Nível Socioeconômico

References

1. WHO: World Health Organization. World report on hearing [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2021. Disponível em: https://www. who.int/publications/i/item/world-report-on-hearing.

2. Dalton DS, Cruickshanks KJ, Klein BE, Klein R, Wiley TL, Nondahl DM. The impact of hearing loss on quality of life in older adults. Gerontologist. 2003;43(5):661-8. http://dx.doi.org/10.1093/geront/43.5.661. PMid:14570962.

3. McDaid D, Park A-L, Chadha S. Estimating the global costs of hearing loss. Int J Audiol. 2021;60(3):162-70. http://dx.doi.org/10.1080/1499202 7.2021.1883197. PMid:33590787.

4. Abu-Ghanem S, Handzel O, Ness L, Ben-Artzi-Blima M, Fait-Ghelbendorf K, Himmelfarb M. Smartphone-based audiometric test for screening hearing loss in the elderly. Eur Arch Otorhinolaryngol. 2015;273(2):333-9. http:// dx.doi.org/10.1007/s00405-015-3533-9. PMid:25655259.

5. Meirelles FS. Panorama e indicadores do uso da tecnologia de informação nas empresas [Internet]. ICM Grupo; 2016 [citado em 2021 Ago 13]. p. 22-60. Disponível em: http://www.imcgrupo.com/impress/gt/upload/ PesTI2016GVcia.pdf

6. Smits C, Kapteyn TS, Houtgast T. Development and validation of an automatic speech-in-noise screening test by telephone. Int J Audiol. 2004;43(1):15-28. http://dx.doi.org/10.1080/14992020400050004. PMid:14974624.

7. Potgieter JM, Swanepoel DW, Myburgh HC, Hopper TC, Smits C. Development and validation of a smartphone-based digits-in-noise hearing test in South African English. Int J Audiol. 2015;55(7):405-11. http://dx.doi. org/10.3109/14992027.2016.1172269. PMid:27121117.

8. Van den Borre E, Denys S, Van Wieringen A, Wouters J. The digit triplet test: a scoping review. Int J Audiol. 2021;60(12):946-963. http://dx.doi. org/10.1080/14992027.2021.1902579. PMid:33840339.

9. Bright T, Pallawela D. Validated smartphone-based apps for ear and hearing assessments: a review. JMIR Rehabil Assist Technol. 2016;3(2):e13. http:// dx.doi.org/10.2196/rehab.6074. PMid:28582261.

10. Andrade M. Avaliação do teste de dígitos no ruído em português brasileiro em uma população com audição normal [dissertação]. João Pessoa: UFPB; 2019.

11. Potgieter JM, Swanepoel DW, Smits C. Evaluating a smartphone digits-innoise test as part of the audiometric test battery. S Afr J Commun Disord. 2018;65(1):e1-6. http://dx.doi.org/10.4102/sajcd.v65i1.574. PMid:29781704.

12. Melo IM. Acurácia de testes de triagens auditivas via smartphones para a identificação da deficiência auditiva [dissertação]. Natal: UFRN; 2019.

13. Silva TD, Nunes AD, Farias TR, Santos AB, Balen SA. Teste de dígitos no ruído baseado em software para português brasileiro em crianças com Barros et al. CoDAS 2022;34(6):e20210274 DOI: 10.1590/2317-1782/20212021274 7/7 transtorno do processamento auditivo central. Distúrb Comun. 2020;32(4):638- 48. http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2020v32i4p638-648.

14. Swanepoel DW, De Sousa KC, Smits C, Moore DR. Mobile applications to detect hearing impairment: opportunities and challenges. Bull World Health Organ. 2019;97(10):717-8. http://dx.doi.org/10.2471/BLT.18.227728. PMid:31656337.

15. Buss PM, Pellegrini A Fo. A saúde e seus determinantes sociais. Physis. 2007;17(1):77-93. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312007000100006.

16. Emmett SD, Francis HW. The socioeconomic impact of hearing loss in U.S. adults. Otol Neurotol. 2015;36(3):545-50. http://dx.doi.org/10.1097/ MAO.0000000000000562. PMid:25158616.

17. He P, Luo Y, Hu X, Gong R, Wen X, Zheng X. Association of socioeconomic status with hearing loss in Chinese working-aged adults: A population-based study. PLoS One. 2018;13(3):e0195227. http://dx.doi.org/10.1371/journal. pone.0195227. PMid:29596478.

18. WHO: World Health Organization. World report on hearing [Internet]. Geneva: WHO; 2021 [citado em 2021 Ago 13]. Disponível em: https:// www.jstor.org/stable/resrep33213

19. WHO: World Health Organization. Prevention of blindness and deafness [Internet]. Geneva: WHO; 2014 Disponível em: http://www.who.int/pbd/ deafness/hearing_ impairment_grades/en

20. ABEP: Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Alterações na aplicação do Critério Brasil [Internet]. São Paulo: ABEP; 2018 [citado em 2021 Ago 13]. Disponível em: https://www.abep.org/criterioBr/01_cceb_2018. pdf

21. Kaandorp MW, Smits C, Merkus P, Goverts ST, Festen JM. Assessing speech recognition abilities with digits in noise in cochlear implant and hearing aid users. Int J Audiol. 2015;54(1):48-57. http://dx.doi.org/10.31 09/14992027.2014.945623. PMid:25156097.

22. Koopmans WJ, Goverts ST, Smits C. Speech recognition abilities in normal-hearing children 4 to 12 years of age in stationary and interrupted noise. Ear Hear. 2018;39(6):1091-103. http://dx.doi.org/10.1097/ AUD.0000000000000569. PMid:29554035.

23. De Sousa KC, Swanepoel DW, Moore DR, Smits C. A smartphone national hearing test: performance and characteristics of users. Am J Audiol. 2018;27(3S):448-54. http://dx.doi.org/10.1044/2018_AJA-IMIA3-18-0016. PMid:30452748.

24. Anjos TP, Gontijo LA. Recomendações de usabilidade e acessibilidade para interface de telefone celular visando o público idoso. Production. 2015;25(4):791-811. http://dx.doi.org/10.1590/0103-6513.091312.

25. Potgieter JM, Swanepoel DW, Myburgh HC, Smits C. The South African English Smartphone digits-in-noise hearing test: effect of age, hearing loss, and speaking competence. Ear Hear. 2018;39(4):656-63. http://dx.doi. org/10.1097/AUD.0000000000000522. PMid:29189432.

26. Moore DR, Edmondson-Jones M, Dawes P, Fortnum H, McCormack A, Pierzycki RH, et al. Relation between Speech-in-Noise Threshold, Hearing Loss and Cognition from 40–69 Years of Age. PLoS One. 2014;9(9):e107720. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0107720. PMid:25229622.

27. Lima IM, Miranda-Gonsalez EC. Efeitos da perda auditiva, escolaridade e idade no processamento temporal de idosos. Rev CEFAC. 2016;18(1):33-9. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201618110415.

28. Murphy CF, Rabelo CM, Silagi ML, Mansur LL, Schochat E. Impact of educational level on performance on auditory processing tests. Front Neurosci. 2016;10:97. http://dx.doi.org/10.3389/fnins.2016.00097. PMid:27013958.

29. Ostrove JM, Adler NE. Socioeconomic status and health. Curr Opin Psychiatry. 1998;11(6):649-53. http://dx.doi.org/10.1097/00001504- 199811000-00009.

30. Stevens G, Flaxman S, Brunskill E, Mascarenhas M, Mathers CD, Finucane M, et al. Global and regional hearing impairment prevalence: an analysis of 42 studies in 29 countries. Eur J Public Health. 2013;23(1):146-52. http:// dx.doi.org/10.1093/eurpub/ckr176. PMid:22197756.

627fce8ea953952d01778363 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections