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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021256en
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Artigo Original

Temporal auditory processing in people exposed to musical instrument practice

Processamento auditivo temporal em indivíduos expostos à prática musical instrumental

Flavio Van Ryn Junior; Débora Lüders; Raquel Leme Casali; Maria Isabel Ramos do Amaral

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Abstract

Purpose

To investigate the influence of musical instrument practice on temporal auditory abilities and on the results of cortical potentials related to auditory events (P300) in a group of young musicians compared to individuals without experience in musical practice.

Methods

This is a prospective cross-sectional observational study. In total, 34 individuals between 18 and 30 years old, of both sexes, took part and were divided in two groups: Group I (GI), composed of musicians (n=16), and Group II (GII), composed of non-musicians (n=18). All participants underwent behavioral evaluation of temporal auditory processing, composed of Duration Pattern Sequence Test (DPS), Pitch Pattern Sequence Test (PPS), Random Gap Detection Test (RGDT) and electrophysiological evaluation – Long Latency Auditory Evoked Potential – P300. GI also answered a specific questionnaire to characterize musical practice.

Results

We observed statistically significant differences with superior performance of GI compared with GII in all behavioral tests (p<0.001*). The groups’ performance was similar regarding the latency and amplitude parameters analyzed from LLAEP-300 data (p>0.05).

Conclusion

The findings show a positive influence of musical practice toward the improvement of auditory abilities of temporal ordering and resolution. All participants presented adequate cortical functioning of the central auditory nervous system, without significant differences between musicians and non-musicians when considering P300 amplitude and latency.

Keywords

Auditory Perception; Music; Hearing Tests; Evoked Potentials Auditory; Adult

Resumo

Objetivo

Investigar a influência da prática musical instrumental nas habilidades auditivas temporais e nos resultados de potenciais corticais relacionados a eventos auditivos (P300) em um grupo de jovens músicos em comparação com indivíduos sem experiência prática musical.

Método

Trata-se de um estudo prospectivo, observacional, analítico e transversal. Participaram 34 indivíduos entre 18 a 30 anos, de ambos os sexos, divididos em dois grupos: Grupo I (GI), composto por indivíduos músicos (n=16) e Grupo II (GII), composto por indivíduos não músicos (n=18). Todos os participantes realizaram avaliação comportamental do processamento auditivo temporal, composta pelos testes de Padrão de Duração (TPD), Padrão de Frequência (TPF), Random Gap Detection (RGDT) e avaliação eletrofisiológica - Potencial Evocado Auditivo de Longa Latência (PEALL) - P300. O GI respondeu também a um questionário específico para caracterização da prática musical.

Resultados

Foram observadas diferenças estatisticamente significantes com desempenho superior do GI em relação ao GII em todos os testes comportamentais aplicados (p<0,001*). Não foram encontradas diferenças significantes entre os grupos com relação aos parâmetros de latência e amplitude analisados a partir da obtenção do PEALL-300 (p>0,05).

Conclusão

Os achados demonstraram influência positiva da prática musical em relação ao aprimoramento de habilidades auditivas de ordenação e resolução temporal. Todos os participantes apresentaram adequado funcionamento cortical do sistema nervoso auditivo central, sem diferenças significantes entre músicos e não músicos nos parâmetros de amplitude e latência do P300.

Palavras-chave

Percepção Auditiva; Música; Testes Auditivos; Potenciais Evocados Auditivos; Adulto

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