CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021207
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Original Article

Performance of adolescents in oral narrative discourse and associated factors

Desempenho de adolescentes no discurso narrativo oral e fatores associados

Samantha Gomes Araújo; Vanessa de Oliveira Martins-Reis; Erica de Araújo Brandão Couto; Luciana Mendonça Alves

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Abstract

Purpose: to characterize the performance in oral narrative discourse of adolescents from 6 to 9 years of age from an elementary school, as well as to verify the influence of gender, school year, age, performance in oral language tests, memory, and appointment of figures. Methods: 100 adolescents of both genders from the sixth to the ninth years of elementary school who did not have any language or learning disorders were evaluated for oral narrative discourse (MAC Battery), visual figure nomination (Boston Naming Test), oral language and memory (NEUPSILIN). Performance was considered as a response variable in narrative discourse (partial and complete retelling and the ability to answer questions). After univariate analysis, Multiple Linear Regression models were constructed. Results: Only general performance in the naming task was considered as a predictor of performance in oral narrative discourse. A direct association between the variables of narrative discourse and the naming of figures was present. We show the characteristics of adolescents’ performance in the partial and complete retelling and in the answers to the questions by age, school year and sex. Conclusion: in the studied sample the participants (aged from two to seven years old) were able to understand and detail an oral narrative discourse similar to adults with a low educational level, consequently the MAC Battery narrative discourse test can be used to assess adolescents without any requirements for adaptation.

Keywords

Narrative Discourse; Adolescent; Language Tests; Language Development; Picture Naming

Resumo

Objetivo: caracterizar o desempenho de adolescentes de 11 a 16 anos de idade, do 6º ao 9º ano do ensino fundamental no discurso narrativo oral, bem como verificar a influência do sexo, ano escolar, idade, desempenho em testes de linguagem oral, memória e nomeação de figuras Método: 100 adolescentes de ambos os sexos, cursando do sexto ao nono ano do ensino fundamental, sem queixa de distúrbio de linguagem e aprendizagem foram submetidos à avaliação do discurso narrativo oral (Bateria MAC), nomeação de figuras por confrontação visual (Teste de Nomeação de Boston), provas de linguagem oral e memória (NEUPSILIN). Considerou-se como variável resposta o desempenho no discurso narrativo (reconto parcial e integral e resposta a questões fechadas). Após análises univariadas, foram construídos modelos de Regressão Linear Múltipla. Resultados: Apenas o desempenho geral na tarefa de nomeação foi considerado preditor do desempenho no discurso narrativo oral. Verificou-se associação diretamente proporcional entre as variáveis do discurso narrativo e da nomeação de figuras. A caracterização do desempenho dos adolescentes no reconto parcial e integral e na resposta às questões fechadas por idade, ano escolar e sexo será apresentada. Conclusão: Na amostra estudada, os indivíduos foram capazes de compreender e de elaborar um discurso narrativo oral de forma semelhante a adultos com menor nível de escolaridade (de dois a sete anos). Dessa forma, a prova de discurso narrativo da Bateria MAC pode ser utilizada para a avaliação de adolescentes sem adaptações.

Palavras-chave

Discurso Narrativo; Adolescente; Testes de Linguagem; Desenvolvimento da Linguagem; Nomeação de Figuras

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