CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021178en
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Artigo Original

Perception of speech therapy and education students about their experiences and practices in reading and writing academic genre texts

Percepção de alunos de fonoaudiologia e pedagogia acerca das experiências e práticas de leitura e escrita de textos pertencentes ao gênero acadêmico

Ana Cristina Guarinello; Thiago Mathias de Oliveira; Lilian dos Santos da Silva; Vera Lucia Pereira Dos Santos; Everton Adriano de Morais; Sammia Klann Vieira; Giselle Massi; Ana Paula Berberian

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Abstract

Purpose

to analyze the perception of Speech-Therapy and Education undergraduates regarding their experiences and practices in reading and writing texts from academic discourse genres.

Methods

It´s a mixed crosscut study, with data collected by the application of a semi-structured questionnaire with open and closed questions about students’ relation towards reading and writing of academic texts, their difficulties in the use of these genres and how they cope with such difficulties.

Results

The results show that a significant number of the students assume that they have some difficulty in reading and writing these discourse genres in academic settings, which may be an indication of gaps in working with reading and writing during previous educational levels. Some of these students even blame themselves for not effectively following the reading and writing proposals in higher education, implying that this is due to an intrinsic disorder.

Conclusion

The data allow us to state that, despite the increase in the number of students in higher education, many still feel excluded from academic life, especially for not using academic discourse genres in a proficient way. It is the University responsibility, along with all actors involved in higher education, to promote actions that consider the right to education for all students.

Keywords

Higher Education; Literacy; Speech Therapy; Students; Teaching

Resumo

Objetivo

Analisar a percepção de alunos dos cursos de Fonoaudiologia e de Pedagogia a respeito de suas experiências e práticas de leitura e escrita de textos pertencentes ao gênero do discurso na esfera acadêmica.

Método

Pesquisa de caráter quanti-qualitativo, de corte transversal e do tipo analítico. Para o levantamento dos dados, foi aplicado um questionário com perguntas que abrangiam a relação dos alunos com a leitura e com a escrita de textos pertencentes ao gênero acadêmico e as dificuldades enfrentadas no uso desse gênero do discurso.

Resultados

Muitos alunos supõem que apresentam alguma dificuldade no uso dos gêneros discursivos usados na universidade, o que pode indicar lacunas no trabalho com a linguagem escrita nos níveis de ensino que antecederam sua entrada no Ensino Superior. Alguns discentes referiram que se sentem culpados por não acompanharem, de forma efetiva, as atividades de leitura e de escrita propostas em seus respectivos cursos universitários, subentendendo que isso se deve a um distúrbio inerente aos mesmos.

Conclusão

Apesar do aumento do número de alunos no Ensino Superior, muitos ainda sentem-se excluídos da vida acadêmica, especialmente, por não usarem, de maneira proficiente, textos próprios deste nível de ensino. Cabe à Universidade e a todos os atores envolvidos na formação superior promoverem ações que considerem o direito a educação de todos os alunos.

Palavras-chave

Educação Superior; Letramento; Fonoaudiologia; Estudante; Ensino

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