CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021146en
CoDAS
Artigo Original

Auditory Processing Intervention Program for school-aged children – development and content validation

Desenvolvimento e validação de conteúdo de um Programa de Intervenção em Processamento Auditivo para crianças em idade escolar

Cátia Luís; Ana Abrantes; Catarina Oliveira; Marisa Alves; Jorge Humberto Martins

Downloads: 1
Views: 412

Abstract

Purpose

The study aimed at the development and content validation of an Auditory Processing Intervention Program for school-aged European Portuguese speaking children with Auditory Processing Disorder.

Methods

The first step was the program’s development and its instructions manual, which includes objectives, activities, procedures, materials, reinforcement, instructions, and verbal stimuli used, for the following auditory skills: auditory discrimination, auditory attention; auditory memory; auditory closure; figure-ground; auditory separation; auditory integration; binaural fusion; content validation was performed next, with two expert panels analyzing the program, through the use of a questionnaire. Content validity was calculated using the content validity index.

Results

Program evaluation shows an excellent content validity. Some items were modified after analyzing the experts’ comments and suggestions (e.g. instructions, intensity differences, main character).

Conclusion

This work allowed the development and content validation of an auditory processing intervention program, with verbal stimuli, selected according to strict linguistic criteria. In the future, the acceptability and efficacy of this program with the target population should be analyzed.

Keywords

Auditory Processing; Rehabilitation; Child; Portugal; Educational Status

Resumo

Objetivo

O estudo teve como objetivos o desenvolvimento e validação de conteúdo de um Programa de Intervenção em Processamento Auditivo, destinado a crianças em idade escolar, com perturbação do processamento auditivo, falantes do português europeu.

Método

A primeira etapa consistiu no desenvolvimento do programa e respetivo manual de instruções, que inclui objetivos, atividades, procedimentos, materiais, reforços, instruções e estímulos verbais utilizados, para as competências auditivas de discriminação auditiva, atenção auditiva, memória auditiva, fechamento, figura-fundo; separação binaural, integração binaural e fusão binaural; a segunda etapa consistiu na validação de conteúdo, por dois painéis de peritos que analisaram o programa, através de um questionário. A validade de conteúdo foi calculada usando o índice de validade de conteúdo.

Resultados

A avaliação do programa revela uma excelente validade de conteúdo. Alguns itens foram modificados depois da análise dos comentários e sugestões dos peritos (ex: instruções, desníveis de intensidade, personagem principal).

Conclusão

O estudo permitiu o desenvolvimento e validação de um programa de intervenção em processamento auditivo, com estímulos verbais, selecionados de acordo com critérios linguísticos rigorosos. Futuramente, está prevista a realização de estudos de aceitabilidade e eficácia do programa junto da população alvo.

Palavras-chave

Processamento Auditivo; Reabilitação; Criança; Portugal; Escolaridade

Referências

  1. Chermak GD, Bamiou DE, Iliadou V, Musiek FE. Practical guidelines to minimise language and cognitive confounds in the diagnosis of CAPD: a brief tutorial. Int J Audiol. 2017;56(7):499-506. http://dx.doi.org/10.1080/14992027.2017.1284351 PMid:28635503.

  2. ASHA: American Speech and Hearing Association. (Central) auditory processing disorders [Internet]. Rockville: American Speech-Language-Hearing Association; 2005 [citado em 2019 Jan 4]. Disponível em: http://www.asha.org/ members/deskref-journals/deskref/default

  3. Bellis TJ, Anzalone AM. Intervention Approaches for Individuals With (Central) Auditory Processing Disorder. Contemp Issues Commun Sci Disord. 2008;35:143-53. http://dx.doi.org/10.1044/cicsd_35_F_143

  4. Ferre JM. Central auditory processing and the common core [Internet]. Rockville: American Speech-Language-Hearing Association; 2014 [citado em 2019 Jan 4]. Disponível em: https://www.asha.org/Articles/Central-Auditory-Processing-and-the-Common-Core/

  5. ASHA: American Speech and Hearing Association. Central auditory processing: current status of research and implications for clinical practice. Am J Audiol. 1996;5(2):41-52. http://dx.doi.org/10.1044/1059-0889.0502.41

  6. Wilson WJ. On the definition of APD and the need for a conceptual model of terminology. Int J Audiol. 2019;58(8):516-23. http://dx.doi.org/10.1080/14992027.2019.1600057 PMid:30987485.

  7. Keith W, Purdy SC, Baily M, Kay F. New Zealand guidelines on auditory processing disorder [Internet]. Auckland: New Zealand Audiological Society; 2019 [citado em 2019 Jan 4]. Disponível em: https://www.audiology.org.nz/assets/Uploads/APD/NZ-APD-GUIDELINES-2019.pdf

  8.  

    AAA: American Academy of Audiology. Clinical practice guidelines: diagnosis, treatment and management of children and adults with central auditory processing disorder [Internet]. Reston: American Academy of Audiology; 2010 [citado em 2017 Dez 6]. Disponível em: https://audiology-web.s3.amazonaws.com/migrated/CAPD Guidelines 8-2010.pdf_539952af956c79.73897613.pdf

  9. Loo JHY, Rosen S, Bamiou DE. Auditory training effects on the listening skills of children with auditory processing disorder. Ear Hear. 2016;37(1):38-47. http://dx.doi.org/10.1097/AUD.0000000000000225 PMid:26418044.

  10. Bellis TJ, Bellis JD. Central auditory processing disorders in children and adults. In: Aminoff MJ, Boller F, Swaab DF, editores. Handbook of clinical neurology. 3rd ed. London: Elsevier B.V.; 2015. p. 537-56. http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-444-62630-1.00030-5

  11. SAC: Speech-Language & Audiology Canada. Canadian guidelines on auditory processing disorder in children and adults: assessment and intervention [Internet]. 2012 [citado em 2019 Jan 4]. Disponível em: https://www.sac-oac.ca/professional-resources/resource-library/canadian-guidelines-auditory-processing-disorder-children

  12. BSA: British Society of Audiology. Position statement and practice guidance Auditory Processing Disorder (APD) [Internet]. Bathgate: British Society of Audiology; 2018 [citado em 2019 Jan 4]. Disponível em: https://www.thebsa.org.uk/resources/position-statement-practice-guidance-auditory-processing-disorder-apd/

  13. Chermak GD, Musiek FE. Central auditory processing disorders: New perspectives. San Diego, CA: Singular Publishing; 1997.

  14. Sharma M, Purdy SC, Kelly AS. Comorbidity of Auditory Processing, Language, and Reading Disorders. J Speech Lang Hear Res. 2009;52(3):706-22. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2008/07-0226) PMid:19064904.

  15. Heine C, O’Halloran R. Central Auditory Processing Disorder: a systematic search and evaluation of clinical practice guidelines. J Eval Clin Pract. 2015;21(6):988-94. http://dx.doi.org/10.1111/jep.12494 PMid:26687837.

  16. Iliadou VV, Ptok M, Grech H, Pedersen ER, Brechmann A, Deggouj N, et al. A European perspective on auditory processing disorder-current knowledge and future research focus. Front Neurol. 2017;8:622. http://dx.doi.org/10.3389/fneur.2017.00622 PMid:29209272.

  17. Chermak G, Musiek F, Weihing J. Auditory training for central auditory processing disorder. Semin Hear. 2015;36(4):199-215. http://dx.doi.org/10.1055/s-0035-1564458 PMid:27587909.

  18. Nunes CL. Processamento Auditivo - conhecer, avaliar e intervir. 1a Edição. Lisboa: Papa-Letras; 2015.

  19. Brasil PD, Schochat E. Eficácia do treinamento auditivo utilizando o software Programa de Escuta no Ruído (PER) em escolares com transtorno do processamento auditivo e baixo desempenho escolar. CoDAS. 2018;30(5):e20170227. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017227 PMid:30184006.

  20. Melo Â, Mezzomo CL, Garcia MV, Biaggio EPV. Efeitos do treinamento auditivo computadorizado em crianças com distúrbio do processamento auditivo e sistema fonológico típico e atípico. Audiol Commun Res. 2016;21:21. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2016-1683

  21. Vatanabe TY, Navas ALGP, Mariano S, Murphy CB, Durante AS. Desempenho de crianças com distúrbio de leitura após o treino auditivo. Audiol Commun Res. 2014;19(1):7-12. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000100003

  22. Donadon C, Sanfins MD, Borges LR, Colella-Santos MF. Auditory training: effects on auditory abilities in children with history of otitis media. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2019;118:177-80. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijporl.2019.01.002 PMid:30639988.

  23.  

    Cameron S, Dillon H. Development and Evaluation of the LiSN & Learn Auditory Training Software for Deficit-Specific Remediation of Binaural Processing Deficits in Children: preliminary Findings. J Am Acad Audiol. 2011;22(10):678-96. http://dx.doi.org/10.3766/jaaa.22.10.6 PMid:22212767.

     

  24. Veale TK. Targeting Temporal Processing Deficits Through Fast ForWord®: Language Therapy With a New Twist. Lang Speech Hear Serv Sch. 1999;30(4):353-62. http://dx.doi.org/10.1044/0161-1461.3004.353 PMid:27764344.

  25. Alexandre NMC, Coluci MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Cien Saude Colet. 2011;16(7):3061-8. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006 PMid:21808894.

  26. Magimairaj BM, Nagaraj NK. Working memory and auditory processing in school-age children. Lang Speech Hear Serv Sch. 2018;49(3):409-23. http://dx.doi.org/10.1044/2018_LSHSS-17-0099 PMid:29978209.

  27. Vigário M, Martins F, Frota S. A ferramenta FreP e a frequência de tipos silábicos e classes de segmentos no Português. In: Oliveira F, Barbosa J, editores. Textos selecionados do XXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística [Internet]. Lisboa: APL; 2006. p. 675-87 [citado em 2019 Abr 21]. Disponível em: http://labfon.letras.ulisboa.pt/FreP/bef/APL2006VigarioMartinsFrota.pdf

  28. Ramalho M. Aquisição fonológica na criança: tradução e adaptação de um instrumento de avaliação interlinguístico para o português europeu [tese]. Évora: Universidade de Évora; 2017 [citado em 2019 Abr 19]. Disponível em: http://rdpc.uevora.pt/bitstream/10174/23564/3/Doutoramento - Linguística Ana Margarida Monteiro Cortes Ramalho - Aquisição fonológica na criança....pdf

  29. Polit DF, Beck CT. The content validity index: are you sure you know what’s being reported? critique and recommendations. Res Nurs Health. 2006;29(5):489-97. http://dx.doi.org/10.1002/nur.20147 PMid:16977646.
     

  30. Nora CRD, Zoboli E, Vieira MM. Validação por peritos: importância na tradução e adaptação de instrumentos. Rev Gaúcha Enferm. 2017;38(3):e64851. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.03.64851
     

63e3c5cfa953950e180f61c3 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections