CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212021058
CoDAS
Artigo Original

Family resources and school performance: an analysis of associated factors in middle school adolescents

Recursos do ambiente familiar e desempenho escolar: análise de fatores associados em adolescentes do ensino fundamental

Rebeca Mota Cabral e Silva; Graziela Nunes Alfenas Fernandes; Andrezza Gonzalez Escarce; Stela Maris Aguiar Lemos

Downloads: 2
Views: 472

Abstract

Purpose: To verify the association between family resources, sociodemographic aspects, and school performance in middle school students. Methods: Observational, analytical, cross-sectional study with a probabilistic sample stratified by sex, age, and grade in school. A total of 124 adolescents of both sexes, aged 11 to 14 years, enrolled in a private middle school participated in the study. We sent to their parents/guardians an online form with the Home Environment Resources Scale (HER), Brazilian Economic Classification Criteria (CCEB), and sociodemographic questions. The school performance was furnished by the institution. We used frequency distribution analysis of categorical variables and measures of central tendency and dispersion of the continuous ones. We used the Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, and Spearman correlation coefficient tests and set the significance level at p ≤ 0.05. Results: Most of the sample was 11 years old, females, sixth graders, with very good school performance, belonging to social class A, and whose householder had a bachelor’s degree. Age and grade in school were associated with interaction with the parents, “family-school connection”, and total HER score. The “proximal processes” had a moderate positive correlation with outings and toys. There was a moderate positive correlation between total HER score and “predictable activities that indicate stability”. The “proximal processes” had a strong positive correlation with “family-school connection”. There was a weak positive correlation between books available at home and school performance. Conclusion: The family resources were related to the adolescents’ school performance

Keywords

Adolescent; Academic Performance; Family; Social Class; Speech, Language and Hearing Sciences

Resumo

Objetivo: Verificar a associação entre recursos do ambiente familiar, aspectos sociodemográficos e desempenho escolar de estudantes do Ensino Fundamental. Método: Estudo observacional analítico transversal, com amostra probabilística estratificada por sexo, idade e ano escolar. Participaram 124 adolescentes, de ambos os sexos, entre 11 e 14 anos, matriculados no Ensino Fundamental II de uma instituição particular. Os responsáveis receberam um formulário online contendo: Inventário dos Recursos do Ambiente Familiar (RAF), Critério de Classificação Econômica Brasil (CCEB) e questões sociodemográficas. O desempenho escolar foi fornecido pela instituição. Realizou-se distribuição de frequência das variáveis categóricas e medidas de tendência central e de dispersão para as contínuas. Utilizou-se os testes Mann-Whitney, Kruskal-Wallis e coeficiente de correlação de Spearman, sendo considerados significantes os que apresentaram valor de p≤0,05. Resultados: A maioria da amostra possuía 11 anos, do sexo feminino, cursava o 6º ano do Ensino Fundamental, obteve desempenho escolar muito bom, apresentava classificação A e declarou que a/o chefe de família possuía Ensino Superior completo. Houve associação entre idade e ano escolar com a interação com os pais, ligação família-escola e RAF total. Os processos proximais demonstraram correlação positiva de magnitude moderada com passeios e brinquedos. Houve correlação positiva moderada entre total do RAF e atividades previsíveis que sinalizam estabilidade. Os processos proximais se correlacionaram de maneira positiva forte com a ligação família-escola. Ter livros em casa revelou correlação positiva fraca com o desempenho escolar. Conclusão: Os recursos do ambiente familiar apresentaram relação com o desempenho escolar dos adolescentes.

Palavras-chave

Adolescente; Desempenho Acadêmico; Família; Classe Social; Fonoaudiologia

Referências

1. Marturano EM, Pizato ECG. Preditores de Desempenho Escolar no 5º Ano do Ensino Fundamental. PSICO. 2015;46(1):16-24. http://dx.doi. org/10.15448/1980-8623.2015.1.14850.

2. Batista EC, Mantovani LSK, Nascimento AB. Percepção de suporte familiar de alunos com histórico de reprovação escolar. Debates em Educação. 2015;7(13):50-70. http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2015v7n13p50.

3. Veiga FH, Rocu V, Conboy J, Ortiz A, Carvalho C, Galvão D. Students’ engagement in school and family variables: a literature review. Estud Psicol. 2016;33(2):187-97. http://dx.doi.org/10.1590/1982- 02752016000200002.

4. Pezzi FAS, Donelli TMS, Marin AH. School failure in the perception of adolescents, parents and teachers. Psico-USF. 2016;21(2):319-30. http:// dx.doi.org/10.1590/1413-82712016210209.

5. Costa MA, Silva FM, Souza D. Partnership between school and family in the integral education of the child. PEMO. 2019;1(1):1-14. http://dx.doi. org/10.47149/pemo.v1i1.3476.

6. Colli DR, Luna SV. Impacts of family-school integration practices on student performance. Psicologia (Cons Fed Psicol). 2019;(39):1-13. http:// dx.doi.org/10.1590/1982-3703003186361.

7. Costa MA, Silva FM, Souza D. Partnership between school and family in the integral education of the child. PEMO. 2019;1(1):1-14. http://dx.doi. org/10.47149/pemo.v1i1.3476.

8. Saraiva-Junges LA, Wagner A. Studies on Family-School Relationship in Brazil: a systematic review. Educação. 2016;39(4):114-24. http://dx.doi. org/10.15448/1981-2582.2016.s.21333.

9. Ribeiro R, Ciasca SM, Capelatto IV. Relation between family resources and schoolarship performance on 5th year public elementary school students. Psicopedagog. 2016;33(101):164-74.

10. Marturano EM. The home environment resources scale. J Psicol Reflex Crit. 2006;19(3):498-506. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722006000300019.

11. ABEP: Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Critério de classificação econômica Brasil [citado em 2007 Jan 5]. São Paulo: ABEP; 2018. Disponível em: http://www.abep.org/criterio-brasil.

12. Siqueira AL, Tibúrcio JD. Estatística na área da saúde: conceitos, metodologi a, aplicações e prática computacional. Belo Horizonte (MG): Coopmed; 2011.

13. Nedel R, Mattos DA, Marin AH. Child self-esteem and self-concept, parental education and its relationship with school performance in elementary school. Psicol Pesq. 2020;14(1):149-68. http://dx.doi.org/10.34019/1982- 1247.2020.v14.26180.

14. Muniz M, Fernandes DC. Autoconceito e ansiedade escolar: um estudo com alunos do ensino fundamental. Psicol Esc Educ. 2016;20(3):427-36. http://dx.doi.org/10.1590/2175-353920150203784.

15. Dallazem A, Coelho VR. O desempenho escolar na voz dos atores de escolas públicas catarinenses. Revista Teias. 2019;56(20):398-417. http:// dx.doi.org/10.12957/teias.2019.34205.

16. Marturano EM. Recursos no ambiente familiar e dificuldades de aprendizagem na escola. Psicol Teor Pesqui. 1999;15(2):135-42. http://dx.doi.org/10.1590/ S0102-37721999000200006.

17. Kantar IBOPE Media. Monitor Evolution – ME1706TOTALPTVSH. São Paulo: Kantar IBOPE Media; 2017.

18. Marturano EM, Elias LCS. Family, learning disabilities and behavior problems in school children. Educ Rev. 2016:59:123-39. https://doi. org/10.1590/0104-4060.44617.

19. Osti A. Contexto familiar e o desempenho de estudantes de uma escola no interior de São Paulo. ETD–Educ Temat Digit. 2016;18(2):369-83. http:// dx.doi.org/10.20396/etd.v18i2.8637508.

20. Fantinato AC, Cia F. Parental involvement, social ability and academic performance of students. Psicol Argum. 2011;30(67):499-511.

21. Pozzobon M, Falcke D, Marin AH. Intervention with families of students with low school performance. Cienc Psicol (Montev). 2018;12(1):87-96. http://dx.doi.org/10.22235/cp.v12i1.1599.

22. Oliveira AG, Conceição MCP, Figueiredo MR, Campos JLM, Santos JN, Martins-Reis VO. Association between the performance in reading of words and the availability of home environment resources. Audiol Commun. 2016;21:e1680. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2016-1680

61ddc2f2a9539535be1a8133 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections