CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212020340
CoDAS
Artigo Original

Phonological productive processes in full-term schoolchildren and small for gestational age: a case-control study

Processos fonológicos produtivos em escolares nascidos a termo e pequenos para a idade gestacional: estudo caso-controle

Noemi Vieira de Freitas Rios; Luciene da Cruz Fernandes; Caio Leônidas Oliveira de Andrade; Ana Cecília Santiago; Crésio de Aragão Dantas Alves

Downloads: 1
Views: 532

Abstract

Purpose: To characterize the use of phonological productive processes in a group of full-term children and small for gestational age and compare it with children appropriate for gestational age. Methods: Observational, analytical, case-control and non-paired study, nested in a cohort with the outcome of phonological disorder. We assessed 36 children according to the predetermined sample calculation, 24 (66.7%) without phonological disorders and 12 (33.3%) with phonological disorders. Of these, 24 (66.7%) children were classified as small for gestational age (SGA) and 12 (33%) as appropriate for gestational age (AGA). Phonological aspects of oral language were assessed by the ABFW children’s language test (2004). The results were subjected to descriptive analysis and, in order to assess the existence of an association among categorical variables, we used Fisher’s exact test for association. Results: The SGA group revealed a significantly higher number of phonological processes that change the syllable structure when compared to the AGA group. We noted that the phonological processes present and unexpected for age in the SGA population were: fricative plosivation, liquid simplification, palatal posteriorization and frontalization, plosive and fricative deafening, in addition to simplifying the consonant cluster and simplifying the final consonant, which were the most frequent in both groups. Conclusion: Although no association was found between phonological disorders and SGA children, we have noted a greater use of productive phonological processes in this group.

Keywords

Speech Sound Disorder; Speech, Language and Hearing Sciences; Child Language Infant; Small for Gestational Age; Low Birth Weight

Resumo

Objetivo: Caracterizar o uso de processos fonológicos produtivos no grupo de crianças nascidas a termo e pequenas para a idade gestacional e compará-lo com crianças adequadas para a idade gestacional. Método: Estudo observacional, analítico, do tipo caso-controle, não pareado, aninhado a uma coorte com o desfecho alteração fonológica. Foram avaliadas 36 crianças de acordo com o cálculo amostral pré-estabelecido, sendo 24(66,7%) sem alterações fonológicas e 12(33,3) com alteração fonológica. Dessas, 24(66,7%) crianças foram classificadas como pequeno para a idade gestacional (PIG) e 12(33%), como adequada para a idade gestacional (AIG). Os aspectos fonológicos da linguagem oral foram avaliados pelo teste de linguagem infantil ABFW (2004). Os resultados foram submetidos à análise descritiva e a fim de avaliar a existência de associação entre as variáveis categóricas, foi utilizado o teste exato de Fisher de associação. Resultados: O grupo PIG apresentou significativamente maior número de processos fonológicos que alteram a estrutura da sílaba quando comparado ao grupo AIG. Observou-se que os processos fonológicos presentes e não esperados para idade na população PIG foram: plosivação de fricativa, simplificação de líquidas, posteriorização e frontalização de palatal, ensurdecimento de plosivas e fricativas, além da simplificação do encontro consonantal e simplificação de consoante final, que foram os de maior ocorrência em ambos os grupos. Conclusão: Embora não tenha sido encontrada associação entre alterações fonológicas e crianças PIG, observou-se maior uso de processos fonológicos produtivos neste grupo.

Palavras-chave

Transtorno Fonológico; Fonoaudiologia; Linguagem Infantil; Recém-Nascido Pequeno para a Idade Gestacional; Baixo Peso ao Nascer

Referências

1. Bernthal J, Bankson NW, Flipsen PJ. Articulation and phonological disorders: speech sound disorders in children. 8th ed. New York: Pearson; 2017.

2. Wren Y, Miller LL, Peters TJ, Emond A, Roulstone S. Prevalence and predictors of persistent speech sound disorder at eight years old: findings from a population cohort study. J Speech Lang Hear Res. 2016;59(4):647- 73. http://dx.doi.org/10.1044/2015_JSLHR-S-14-0282. PMid:27367606.

3. Cavalheiro LG, Brancalioni AR, Keske-Soares M. Prevalência do desvio fonológico em crianças da cidade de Salvador, Bahia. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(4):441-6. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342012000400013.

4. Lundgren EM, Tuvemo T. Effects of being born small for gestational age on long-term intellectual performance. Best Pract Res Clin Endocrinol Metab. 2008;22(3):477-88. http://dx.doi.org/10.1016/j.beem.2008.01.014. PMid:18538287.

5. Namasivayam AK, Coleman D, O’Dwyer A, Van Lieshout P. Speech sound disorders in children: an articulatory phonology perspective. Front Psychol. 2020;10:2998. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02998. PMid:32047453.

6. Zarifian T, Fotuhi M. Phonological development in Persian-speaking children: a cross-sectional study. Int J Speech Lang Pathol. 2020;22(6):614. http://dx.doi.org/10.1080/17549507.2020.1758209. PMid:32434392.

7. Ceron MI, Gubiani MB, Oliveira CR, Gubiani MB, Keske-Soares M. Ocorrência do desvio fonológico e de processos fonológicos em aquisição fonológica típica e atípica. CoDAS. 2017;29(3):e20150306. http://dx.doi. org/10.1590/2317-1782/20172015306. PMid:28492716.

8. Ferrante C, Van Borsel J, Pereira MMB. Aquisição fonológica de crianças de classe sócio econômica alta. Rev CEFAC. 2008;10(4):452-60. http:// dx.doi.org/10.1590/S1516-18462008000400005.

9. Pérez-Pereira M, Martínez-López Z, Maneiro L. Longitudinal relationships between reading abilities, phonological awareness, language abilities and executive functions: comparison of low risk preterm and full-term children. Front Psychol. 2020;11:468. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00468. PMid:32256436.

10. Cheng J, Li J, Tang X. Analysis of perinatal risk factors for smallforgestationalage and appropriateforgestationalage lateterm infants. Exp Ther Med. 2020;19(3):1719-24. http://dx.doi.org/10.3892/etm.2020.8417. PMid:32104225.

11. Souza ACFS, Casais-e-Silva LL, Sena EP. The influence of prematurity on the development of phonological skills. Rev CEFAC. 2019;21(4):e13118. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216/201921413118.

12. Lærum AMW, Reitan SK, Evensen KAI, Lydersen S, Brubakk A-M, Skranes J, et al. Psychiatric symptoms and risk factors in adults born preterm with very low birthweight or born small for gestational age at term. BMC Psychiatry. 2019;19(1):223. http://dx.doi.org/10.1186/s12888-019-2202-8. PMid:31315591.

13. Vollmer B, Edmonds CJ. School age neurological and cognitive outcomes of fetal growth retardation or small for gestational age birth weight. Front Endocrinol. 2019;10:186. http://dx.doi.org/10.3389/fendo.2019.00186. PMid:30984109.

14. Sacchi C, Marino C, Nosarti C, Vieno A, Visentin S, Simonelli A. Association of intrauterine growth restriction and small for gestational age status with childhood cognitive outcomes. JAMA Pediatr. 2020;174(8):772-81. http:// dx.doi.org/10.1001/jamapediatrics.2020.1097. PMid:32453414.

15. WHO: World Health Organization. Home-based maternal records: guidelines for development, adaptation and evaluation. Geneva: WHO; 1994.

16. Santos LA. Evolução ponderal de crianças pequenas para idade gestacional à termo no primeiro ano de vida [dissertação]. Salvador: Universidade Federal da Bahia; 2015 [citado em 2020 Out 20]. Disponível em: https:// repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/19065

17. Andrade CRF, Béfi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner WH. ABFW: teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. Carapicuiba: Pró-Fono; 2004. 98 p.

18. Felício CM, Ferreira CLP. Protocol of orofacial myofunctional evaluation with scores. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2008;72(3):367-75. http:// dx.doi.org/10.1016/j.ijporl.2007.11.012. PMid:18187209.

19. Hage SR V. Distúrbio específico do desenvolvimento da linguagem: subtipos e correlações neuroanatômicas [tese]. Campinas: Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas; 2000.

20. Yavas M, Hernandorena CLM, Lamprecht RR. Avaliação fonológica da criança: reeducação e terapia. Porto Alegre: ArtMed; 1991. 148 p.

21. Rabelo ATV, Alves CRL, Goulart LMHF, Friche AAL, Lemos SMA, Campos FR, et al. Alterações de fala em escolares na cidade de Belo Horizonte. J Soc Bras Fonoaudiol. 2011;23(4):344-50. http://dx.doi. org/10.1590/S2179-64912011000400009. PMid:22231055.

22. ABEP: Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Critério Brasil 2015 e atualização da distribuição de classes para 2016. São Paulo: ABEP; 2016. p. 1-6.

23. Malhotra A, Allison BJ, Castillo-Melendez M, Jenkin G, Polglase GR, Miller SL. Neonatal morbidities of fetal growth restriction: pathophysiology and impact. Front Endocrinol. 2019;10:55. http://dx.doi.org/10.3389/ fendo.2019.00055. PMid:30792696.

24. Ceron MI, Gubiani MB, de Oliveira CR, Keske-Soares M. Factors influencing consonant acquisition in Brazilian Portuguese-speaking children. J Speech Lang Hear Res. 2017;60(4):759-71. http://dx.doi. org/10.1044/2016_JSLHR-S-15-0208. PMid:28306754.

25. Rosal AGC, Cordeiro AAA, Queiroga BAM. Consciência fonológica e o desenvolvimento do sistema fonológico em crianças de escolas públicas e particulares. Rev CEFAC. 2013;15(4):837-46. http://dx.doi.org/10.1590/ S1516-18462013000400012.

26. Silva MK, Ferrante C, van Borsel J, Pereira MMB. Aquisição fonológica do Português Brasileiro em crianças do Rio de Janeiro. J Soc Bras Fonoaudiol. 2012;24(3):248-54. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300010. PMid:23128173.

27. Soares MEC, Payão LMC, Oliveira M Jr. Analysis of phonological processes in the acquisition of complex onset in children with typical phonological development. Rev CEFAC. 2019;21(1):1-9. http://dx.doi. org/10.1590/1982-0216/201921111118.

28. Teixeira ER. Um estudo sobre processos de simplificação fonológica na aquisição do português. In: Ribeiro SSC, Costa SBB, Cardoso SAM, editores. Dos sons às palavras: nas trilhas da Língua Portuguesa. Salvador: EDUFBA; 2009. p. 154-85.

29. Queiroga BAM, Rosal AGC, Silva ACF, Cordeiro AAA. Análise dos processos fonológicos em crianças da região metropolitana do recife. Rev CEFAC. 2015;17(5):1449-56. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201517519514.

30. Mousinho R, Alves LM, Luiza NA, Salgado-Azoni CA, Celeste LC, Capelini SA, et al. Leitura, escrita e matematica: do desenvolvimento aos transtornos específicos da aprendizagem. São Paulo: Instituto ABCD; 2020. 154 p.

31. Athayde ML, Baesso JS, Dias RF, Giacchini V, Mezzomo CL. O papel das variáveis extralinguísticas idade e sexo no desenvolvimento da coda silábica. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(3):293-9. http://dx.doi. org/10.1590/S1516-80342009000300003.

61ddbe72a9539534ac7ee613 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections