CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212020333
CoDAS
Artigo Original

Word and pseudoword reading in young adults: an eye-tracking study

Leitura de palavras e pseudopalavras em adultos jovens: um estudo de rastreamento ocular

Fernanda Marchezini; Peter Maurice Erna Claessens; Maria Teresa Carthery-Goulart

Downloads: 7
Views: 738

Abstract

Purpose: To evaluate and characterize the oculomotor behavior during the reading of words and pseudowords in Brazilian Portuguese organized by frequency, length and regularity and verify its association with performance on neuropsychological tests. Methods: 21 university students, with a mean age of 20.9 years, were submitted to a word and pseudoword reading task (TLPP) from the Anele Battery, in addition to verbal fluency and phonological working memory tests. The patterns of first fixation duration, gaze duration and rate of refixation were studied. Results: The first fixation duration and the gaze duration were significantly lower for words if compared to pseudowords and the gaze duration was also lower for high-frequency and short words. Significant interactions were also found between verbal fluency performance and the first fixation duration. Conclusion: Our results demonstrate the applicability of eye tracking to study reading patterns at the word-level in Brazilian Portuguese. The eye tracker can be an additional tool in the investigation of acquired and developmental reading disorders and can assist in the detection of reading difficulties based on comparisons of the oculomotor behavior between fluent and non-fluent readers

Keywords

Reading; Language; Psycholinguistics; Eye Movements; Eye Movement Measurements; Dyslexia

Resumo

Objetivo: Avaliar e caracterizar o comportamento oculomotor durante a leitura de pseudopalavras e palavras do português brasileiro caracterizadas quanto à frequência, extensão e regularidade e verificar sua relação com o desempenho em testes neuropsicológicos. Método: 21 alunos universitários com média de idade de 20,9 anos realizaram a Tarefa de Leitura de Palavras e Pseudopalavras (TLPP) da Bateria Anele, além de testes de fluência verbal e de memória operacional fonológica. Foram estudados os padrões de duração da primeira fixação do olhar no estímulo, duração total das fixações no estímulo e a taxa de refixações (taxa de retornos ao estímulo). Resultados: A duração da primeira fixação e a duração total das fixações foram significativamente menores para palavras em relação às pseudopalavras, bem como a duração total das fixações foi menor para palavras frequentes e curtas. Também foram encontradas interações significativas entre o desempenho na fluência verbal e a duração da primeira fixação. Conclusão: Nossos resultados demonstram a aplicabilidade do rastreador ocular para avaliar a leitura no nível da palavra no Português Brasileiro. O rastreador ocular pode ser um instrumento adicional na investigação de transtornos de leitura do desenvolvimento e adquiridos, podendo auxiliar na detecção de dificuldades de leitura a partir da análise de diferenças do comportamento oculomotor entre leitores fluentes e não-fluentes.

Palavras-chave

Leitura; Linguagem; Psicolinguística; Movimentos Oculares; Medições dos Movimentos Oculares; Dislexia

Referências

1. Coltheart M, Rastle K, Perry C, Langdon R, Ziegler J. DRC: a dual route cascaded model of visual word recognition and reading aloud. Psychol Rev. 2001;108(1):204-56. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.108.1.204. PMid:11212628.

2. Ellis AW. Leitura, escrita e dislexia: uma análise cognitiva. Porto Alegre: Artes Médicas; 1995.

3. Ardila A, Cuetos F. Applicability of dual-route reading models to Spanish. Psicothema. 2016;28(1):71-5. PMid:26820427.

4. Hohenstein S, Matuschek H, Kliegl R. Linked linear mixed models: a joint analysis of fixation locations and fixation durations in natural reading. Psychon Bull Rev. 2017;24(3):637-51. http://dx.doi.org/10.3758/s13423- 016-1138-y. PMid:27612862.

5. Macedo EC, Lukasova K, Yokomizo JE, Ariente LC, Koakutu J, Schwartzman JS. Processos perceptuais e cognitivos na leitura de palavras: propriedades dos movimentos oculares. Psicol Esc Educ. 2007;11(2):275-83. http:// dx.doi.org/10.1590/S1413-85572007000200007.

6. Lázaro M, Pérez E, Martínez R. Perceptual salience of derivational suffixes in visual word recognition. Scand J Psychol. 2020;61(3):348-60. http:// dx.doi.org/10.1111/sjop.12617. PMid:31970798.

7. Rayner K. Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychol Bull. 1998;124(3):372-422. http://dx.doi. org/10.1037/0033-2909.124.3.372. PMid:9849112.

8. Ogusuko MT, Lukasova K, Macedo EC. Movimentos oculares na leitura de palavras isoladas por jovens e adultos em alfabetização. Psicol Teor Prat. 2008;10(1):113-24.

9. Tanaka T, Sugimoto M, Tanida Y, Saito S. The influences of working memory representations on long-range regression in text reading: an eyetracking study. Front Hum Neurosci. 2014;8:765. http://dx.doi.org/10.3389/ fnhum.2014.00765. PMid:25324760.

10. Nicenboim B, Vasishth S, Gattei C, Sigman M, Kliegl R. Working memory differences in long-distance dependency resolution. Front Psychol. 2015;6:312. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00312. PMid:25852623.

11. Moraes AL, Guimarães LSP, Joanette Y, Parente MAMP, Fonseca RP, Almeida RMM. Effect of aging, education, reading and writing, semantic processing and depression symptoms on verbal fluency. Psicol Reflex Crit. 2013;26(4):680-90. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722013000400008.

12. Stites MC, Federmeier KD, Stine-Morrow EAL. Cross-age comparisons reveal multiple strategies for lexical ambiguity resolution during natural reading. J Exp Psychol Learn Mem Cogn. 2013;39(6):1823-41. http:// dx.doi.org/10.1037/a0032860. PMid:23687920.

13. Rodrigues JC, Nobre AP, Gauer G, Sales JF. Construção da tarefa de leitura de palavras e pseudopalavras (TLPP) e desempenho de leitores proficientes. Temas Psicol. 2015;23(2):413-29. http://dx.doi.org/10.9788/ TP2015.2-13.

14. Sardinha TB. The Bank of Portuguese. São Paulo: LAEL, PUCSP; 2003. (DIRECT Papers; 50).

15. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale: Lawrence Earlbaum Associates; 1988.

16. Espírito-Santo H, Daniel F. Calcular e apresentar tamanhos do efeito em trabalhos científicos (3): guia para reportar os tamanhos do efeito para análises de regressão e ANOVAs. Rev Por Investig Comport Soc. 2018;4(1):43-60. http://dx.doi.org/10.31211/rpics.2018.4.1.72.

17. The Jamovi Project. Jamovi. (Version 1.6). Computer software [Internet]. 2021 [citado em 2020 Out 24]. Disponível em: https://www.jamovi.org

18. R Core Team. R: a language and environment for statistical computing. (Version 4.0). Computer software [Internet]. Vienna: R Foundation for Statistical Computing; 2020. R packages retrieved from MRAN snapshot 2020-08-24 [citado em 2020 Out 24]. Disponível em: https://cran.r-project. org

19. Gallucci M. GAMLj: General analyses for linear models - jamovi module [Internet]. 2019 [citado em 2020 Out 24]. Disponível em: https://gamlj. github.io/

20. Locker L Jr, Hoffman L, Bovaird JA. On the use of multilevel modeling as an alternative to items analysis in psycholinguistic research. Behav Res Methods. 2007;39(4):723-30. http://dx.doi.org/10.3758/BF03192962. PMid:18183884.

21. Quené H, Van den Bergh H. Examples of mixed-effects modeling with crossed random effects and with binomial data. J Mem Lang. 2008;59(4):413-25. http://dx.doi.org/10.1016/j.jml.2008.02.002.

22. Blais C, Fiset D, Arguin M, Jolicoeur P, Bub D, Gosselin F. Reading between eye saccades. PLoS One. 2009;4(7):e6448. http://dx.doi.org/10.1371/ journal.pone.0006448. PMid:19649292.

23. Trauzettel-Klosinski S, Koitzsch AM, Dürrwächter U, Sokolov AN, Reinhard J, Klosinski G. Eye movements in German-speaking children with and without dyslexia when reading aloud. Acta Ophthalmol. 2010;88(6):681- 91. http://dx.doi.org/10.1111/j.1755-3768.2009.01523.x. PMid:19508458.

24. Rayner K, Reichle ED, Pollatsek A. Eye movement control in reading and the E-Z Reader model. In Underwood G, editor. Cognitive processes in eye guidance. Oxford: Oxford University Press; 2005. p. 131-62. http:// dx.doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198566816.003.0006.

25. Inhoff AW. Two stages of word processing during eye fixations in the reading of prose. J Verbal Learn Verbal Behav. 1984;23(5):612-24. http:// dx.doi.org/10.1016/S0022-5371(84)90382-7.

26. Sereno SC, Rayner K. Measuring word recognition in reading: eye movements and event-related potentials. Trends Cogn Sci. 2003;7(11):489-93. http:// dx.doi.org/10.1016/j.tics.2003.09.010. PMid:14585445.

27. Fonseca MCM. Noções sobre a leitura vista pela cognição. Cad Trad. 2020;40(esp2):125-48. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7968.2020v40nesp2p125.

621fdc62a953953ee67e2863 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections