CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212020319
CoDAS
Relato de Caso

Effects of Transcranial Direct Current Stimulation in writing: a case report of deep agraphia

Efeitos da Estimulação Transcraniana por Corrente Contínua na escrita: um relato de caso de agrafia profunda

Nathani Cristine do Carmo Ramos; Cláudia Aparecida Pietrobon; Ricardo Marcio Garcia Rocha; Luciana Lilian Louzada Martini; Luciano Grüdtner Buratto; Maysa Luchesi Cera

Downloads: 0
Views: 513

Abstract

We present the case report of a 61-year-old male participant with chronic conduction aphasia and deep agraphia after ischemic stroke who received training on writing under dictation associated with transcranial direct current stimulation. The treatment consisted of five 50-minute dictation sessions with the application of 2 mA of anodal transcranial direct current stimulation for 20 minutes over the left occipitotemporal cortex. The participant improved his written production of pseudowords and regular low-frequency words, via the phonological route, in addition to a small improvement in the production of irregular words, via the lexical route. After training, there was also a small improvement in writing for untrained stimuli, suggesting generalization. In the assessment carried out 5 months after the end of the treatment, the benefit was maintained for stimuli processed via the phonological route. The results are promising given the severity and chronicity of the case and suggest that transcranial direct current stimulation associated with writing therapy represents a possible clinical alternative for patients with deep agraphia

Keywords

Agraphia; Stroke; Handwriting; Transcranial direct current stimulation; Aphasia

Resumo

Apresentamos o relato de caso de um participante do sexo masculino, 61 anos, com afasia de condução crônica e agrafia profunda após acidente vascular cerebral isquêmico que recebeu treinamento de escrita sob ditado associado à estimulação transcraniana por corrente contínua. O tratamento consistiu em cinco sessões de 50 minutos de escrita sob ditado com aplicação de 2 mA de estimulação transcraniana por corrente contínua anódica durante 20 minutos sobre o córtex occipitotemporal esquerdo. O participante apresentou melhora na produção escrita de pseudopalavras e de palavras regulares de baixa frequência, via rota fonológica, além de uma pequena melhora na produção de palavras irregulares, via rota lexical. Após o treinamento, houve também pequena melhora da escrita de estímulos não treinados, sugerindo generalização. Na avaliação realizada 5 meses após o término do tratamento, o benefício foi mantido para estímulos processados via rota fonológica. Os resultados são promissores dada a gravidade e cronicidade do caso e sugerem que a estimulação transcraniana por corrente contínua associada à terapia de escrita representa possível alternativa clínica para pacientes com agrafia profunda.

Palavras-chave

Agrafia; Acidente Vascular Cerebral; Escrita manual; Estimulação Transcraniana por Corrente Contínua; Afasia

Referências

1. Carthery MT, Parente MAMP. Agrafias adquiridas – Introdução histórica e classificação. In: Ortiz KZ. Distúrbios neurológicos adquiridos. Barueri: Manole; 2010.

2. Carthery MT, Parente MAMP. Intervenção fonoaudiológica nas agrafias adquiridas. In: Ortiz KZ. Distúrbios neurológicos adquiridos. Barueri: Manole; 2010.

3. Rapcsak SZ, Henry ML, Teague SL, Carnahan SD, Beeson PM. Do dual-route models accurately predict reading and spelling performance in individuals with acquired alexia and agraphia? Neuropsychologia. 2007;45(11):2519-24. http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2007.03.019. PMid:17482218.

4. Rapcsak SZ, Beeson PM. Neuroanatomical correlates of spelling and writing. In: Hillis AE. The handbook of adult language disorders. London: Psychology Press; 2015. p. 87-116.

5. Ripamonti E, Frustaci M, Zonca G, Aggujaro S, Molteni F, Luzzatti C. Disentangling phonological and articulatory processing: a neuroanatomical study in aphasia. Neuropsychologia. 2018;121:175-85. http://dx.doi. org/10.1016/j.neuropsychologia.2018.10.015. PMid:30367847.

6. Lefaucheur JP, Antal A, Ayache SS, Benninger DH, Brunelin J, Cogiamanian F, et al. Evidence-based guidelines on the therapeutic use of transcranial direct current stimulation (tDCS). Clin Neurophysiol. 2017;128(1):56-92. http://dx.doi.org/10.1016/j.clinph.2016.10.087. PMid:27866120.

7. Holland R, Crinion J. Can tDCS enhance treatment of aphasia after stroke? Aphasiology. 2012;26(9):1169-91. http://dx.doi.org/10.1080/02687038.2 011.616925. PMid:23060684.

8. Nitsche MA, Paulus W. Excitability changes induced in the human motor cortex by weak transcranial direct current stimulation. J Physiol. 2000;527(Pt 3):633-9. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7793.2000.t01-1-00633.x. PMid:10990547.

9. Broeder S, Nackaerts E, Cuypers K, Meesen R, Verheyden G, Nieuwboer A. tDCS-Enhanced Consolidation of writing skills and its associations with cortical excitability in parkinson disease: a pilot study. Neurorehabil Neural Repair. 2019;33(12):1050-60. http://dx.doi.org/10.1177/1545968319887684. PMid:31739708.

10. Fenner AS, Webster KT, Ficek BN, Frangakis CE, Tsapkini K. Written Verb Naming Improves After tDCS Over the Left IFG in Primary Progressive Aphasia. Front Psychol. 2019;10(1396):1396. http://dx.doi.org/10.3389/ fpsyg.2019.01396. PMid:31249546.

11. Brucki SMD, Nitrini R, Caramelli P, Bertolucci PHF, Okamoto IH. Sugestões para o uso do mini-exame do estado mental no Brasil. Arq Neuropsiquiatr. 2003;61(3B):777-81. http://dx.doi.org/10.1590/S0004- 282X2003000500014. PMid:14595482.

12. Fonseca RP, Parente MAMP, Côté H, Joanette Y. Processo de adaptação da bateria Montreal de avaliação da comunicação: bateria MAC ao português brasileiro. Psicol Reflex Crit. 2007;20(2):259-67. http://dx.doi.org/10.1590/ S0102-79722007000200012.

13. Goodglass H, Kaplan EF. The assessment of aphasia and related disorders. Philadelphia: Lea and Febiger; 1984. http://dx.doi.org/10.1590/S0102- 79722007000200012.

14. Parente MAMP, Ortiz KZ, Soares ECS, Scherer L, Fonseca R, Joanette Y, et al. Bateria Montreal-Toulouse de Avaliação da Linguagem-Bateria MTL-Brasil. São Paulo: Vetor Editora; 2016.

15. Bertolucci PH, Brucki S, Campacci SR, Juliano Y. O mini-exame do estado mental em uma população geral: impacto da escolaridade. Arq Neuropsiquiatr. 1994;52(1):1-7. https://doi.org/10.1590/S0004-282X1994000100001.

621fe260a9539540ae5bf073 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections