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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212020048
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Artigo Original

Language profile of children from a quilombola community

Perfil de linguagem de pré-escolares de uma comunidade quilombola

Talita Trigueiro Domingos; Antonélia Barros de Carvalho; Ana Manhani Cáceres-Assenço

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Abstract

Purpose: to identify linguistic performance (expressive vocabulary, phonology and narrative) and cognitive performance (Verbal Short-Term Memory (VSTM)) of preschoolers living in a quilombola community. Methods: Twenty-four quilombola preschoolers aged four (4) and five (5) years with no complaints in language development participated in the study. Most families were in the D-E class and maternal and paternal education was lower than high school. Their guardians answered a questionnaire about their previous development, family practices and socioeconomic aspects, while the assessment included tests of expressive vocabulary, phonology, narrative and verbal short-term memory. The data collected were subjected to descriptive statistical analysis to characterize family practices, socioeconomic aspects and linguistic and cognitive performance, inferential analysis used Fisher’s exact test to compare performance between subjects aged 4 and 5 years and also to compare performance according to family practices. Results: 78.3% of preschoolers performed adequately in vocabulary and 79.2% in phonology; and 63.6% had the narrative classified as descriptive. 82.6% had a VSTM task performance below the expected for age. Conclusion: Although the preschoolers in this study had functional communication, their profile of language development and cognitive skills was more vulnerable and may have an impact on their school trajectory

Keywords

Language Development; Language; Child Development; Language Tests; Socioeconomic Factors

Resumo

Objetivo: identificar o desempenho linguístico (vocabulário expressivo, fonologia e discurso) e cognitivo (memória de curto prazo verbal) de pré-escolares residentes de uma comunidade quilombola. Método: Vinte e quatro pré-escolares quilombolas de 4 e 5 anos sem queixas no desenvolvimento da linguagem participaram do estudo. A maioria das famílias era da classe D-E e a escolaridade materna e paterna era inferior ao Ensino Médio. Seus responsáveis responderam a um questionário sobre seu desenvolvimento prévio, práticas familiares e aspectos socioeconômicos, enquanto a avaliação incluiu testes de vocabulário expressivo, fonologia, discurso e memória de curto prazo verbal. Os dados coletados foram submetidos à análise estatística descritiva para caracterizar as práticas familiares, os aspectos socioeconômicos e o desempenho linguístico e cognitivo. A análise inferencial utilizou o teste exato de Fisher para comparar o desempenho entre os sujeitos de 4 e 5 anos, além de comparar o desempenho de acordo com as práticas familiares. Resultados: Maior parte dos pré-escolares apresentou desempenho adequado no vocabulário (78,3%) e na fonologia (79,2%); e 63,6% tiveram o discurso classificado como descritivo. 82,6% apresentaram desempenho em tarefa de memória de curto prazo verbal abaixo do esperado para idade. Conclusão: Ainda que os pré-escolares deste estudo apresentem comunicação funcional, seu perfil de desenvolvimento da linguagem e de habilidades cognitivas demonstrou ser mais vulnerável, o que poderá repercutir em sua trajetória escolar

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Linguagem Desenvolvimento Infantil; Testes de Linguagem; Fatores Socioeconômicos

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