CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20212020048
CoDAS
Artigo Original

Language profile of children from a quilombola community

Perfil de linguagem de pré-escolares de uma comunidade quilombola

Talita Trigueiro Domingos; Antonélia Barros de Carvalho; Ana Manhani Cáceres-Assenço

Downloads: 1
Views: 473

Abstract

Purpose: to identify linguistic performance (expressive vocabulary, phonology and narrative) and cognitive performance (Verbal Short-Term Memory (VSTM)) of preschoolers living in a quilombola community. Methods: Twenty-four quilombola preschoolers aged four (4) and five (5) years with no complaints in language development participated in the study. Most families were in the D-E class and maternal and paternal education was lower than high school. Their guardians answered a questionnaire about their previous development, family practices and socioeconomic aspects, while the assessment included tests of expressive vocabulary, phonology, narrative and verbal short-term memory. The data collected were subjected to descriptive statistical analysis to characterize family practices, socioeconomic aspects and linguistic and cognitive performance, inferential analysis used Fisher’s exact test to compare performance between subjects aged 4 and 5 years and also to compare performance according to family practices. Results: 78.3% of preschoolers performed adequately in vocabulary and 79.2% in phonology; and 63.6% had the narrative classified as descriptive. 82.6% had a VSTM task performance below the expected for age. Conclusion: Although the preschoolers in this study had functional communication, their profile of language development and cognitive skills was more vulnerable and may have an impact on their school trajectory

Keywords

Language Development; Language; Child Development; Language Tests; Socioeconomic Factors

Resumo

Objetivo: identificar o desempenho linguístico (vocabulário expressivo, fonologia e discurso) e cognitivo (memória de curto prazo verbal) de pré-escolares residentes de uma comunidade quilombola. Método: Vinte e quatro pré-escolares quilombolas de 4 e 5 anos sem queixas no desenvolvimento da linguagem participaram do estudo. A maioria das famílias era da classe D-E e a escolaridade materna e paterna era inferior ao Ensino Médio. Seus responsáveis responderam a um questionário sobre seu desenvolvimento prévio, práticas familiares e aspectos socioeconômicos, enquanto a avaliação incluiu testes de vocabulário expressivo, fonologia, discurso e memória de curto prazo verbal. Os dados coletados foram submetidos à análise estatística descritiva para caracterizar as práticas familiares, os aspectos socioeconômicos e o desempenho linguístico e cognitivo. A análise inferencial utilizou o teste exato de Fisher para comparar o desempenho entre os sujeitos de 4 e 5 anos, além de comparar o desempenho de acordo com as práticas familiares. Resultados: Maior parte dos pré-escolares apresentou desempenho adequado no vocabulário (78,3%) e na fonologia (79,2%); e 63,6% tiveram o discurso classificado como descritivo. 82,6% apresentaram desempenho em tarefa de memória de curto prazo verbal abaixo do esperado para idade. Conclusão: Ainda que os pré-escolares deste estudo apresentem comunicação funcional, seu perfil de desenvolvimento da linguagem e de habilidades cognitivas demonstrou ser mais vulnerável, o que poderá repercutir em sua trajetória escolar

Palavras-chave

Desenvolvimento da Linguagem; Linguagem Desenvolvimento Infantil; Testes de Linguagem; Fatores Socioeconômicos

Referências

1. Law J, Charlton J, Asmussen K. Language as a child wellbeing [Internet]. London: Newcastle University; 2017 [citado em 2018 Mar 11]. Available from: http://www.eif.org.uk/publication/language-as-a-child-wellbeingindicator/.

2. Piccolo LR, Arteche AX, Fonseca RP, Grassi-Oliveira R, Salles JF. Influence of family socioeconomic status on IQ, language, memory and executive functions of Brazilian children. Psicol Reflex Crit. 2016;29(0):23.

3. Southwood F. Towards a dialect-neutral assessment instrument for the language skills of Afrikaans-speaking children: the role of socioeconomic status. J Child Lang. 2013;40(2):415-37. http://dx.doi.org/10.1017/ S0305000912000037. PMid:22357408.

4. Neves KR, Morais RLS, Teixeira RA, Pinto PAF. Growth and development and their environmental and biological determinants. J Pediatr (Rio J). 2016;92(3):241-50. http://dx.doi.org/10.1016/j.jped.2015.08.007. PMid:26772895.

5. Huston AC, Bentley AC. Human development in societal context. Annu Rev Psychol. 2010;61(1):411-37. http://dx.doi.org/10.1146/annurev. psych.093008.100442. PMid:19572786.

6. Moretti TCF, Kuroishi RCS, Mandrá PP. Vocabulary of preschool children with typical language development and socioeducational variables. CoDAS. 2017;29(1):e20160098. PMid:28300961.

7. Hart BB, Risley TR. The early catastrophe. Am Educ. 2003;17(1):1-6.

8. Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante. Pro Fono. 2010;22(2):145-50. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872010000200013. PMid:20640379.

9. Sá CBA, Maioli MCBP, Ramos TS, Melo DFP, Macedo EC, Mecca TP. Avaliação de memória de curto prazo em crianças no início do ensino fundamental. Cad Pós-Grad Distúrb Desenvolv. 2018;18(1):47-65.

10. Brancalioni AR, Zauza A, Karlinski CD, Quitaiski LF, Thomaz MFO. Desempenho do vocabulário expressivo de pré-escolares de 4 a 5 anos da rede pública e particular de ensino. Audiol Commun Res. 2018;23(0):1-9. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2016-1836.

11. Gardner-Neblett N, Iruka IU. Oral narrative skills: explaining the language-emergent literacy link by race/ethnicity and SES. Dev Psychol. 2015;51(7):889-904. http://dx.doi.org/10.1037/a0039274. PMid:25938554.

12. ASHA: American Speech and Hearing Association. A Cultural competence. Rockville: ASHA; 2014.

13. McNeilly LG. Strategies utilized by speech-language pathologists to effectively address the communication needs of migrant school-age children. Folia Phoniatr Logop. 2019;71(2-3):127-34.http://dx.doi.org/10.1159/000496969.

14. Freitas DA, Caballero AD, Marques AS, Hernández CIV, Antunes SLNO. Saúde e comunidades quilombolas: uma revisão da literatura. Rev CEFAC. 2011;13(5):937-43. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000033.

15. Scopel RR, Souza VC, Lemos SMA. A influência do ambiente familiar e escolar na aquisição e no desenvolvimento da linguagem: revisão de literatura. Rev CEFAC. 2011;14(4):732-41. http://dx.doi.org/10.1590/ S1516-18462011005000139.

16. ABEP: Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa. Critério Brasil 2015 e atualização da distribuição de classes para 2016. São Paulo: ABEP; 2016. p. 1-6.

17. Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Wertzner HF, Fernandes FDM. ABFW: teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. 2. São Paulo: Pro Fono; 2004.

18. Rodrigues A, Befi-Lopes DM. Short-term phonological memory in preschool children. CoDAS. 2013;25(5):422-8. http://dx.doi.org/10.1590/ S2317-17822013000500005. PMid:24408545.

19. Mayer M. Frog, where are you?. New York: Dial Books; 1996.

20. Bento ACP, Befi-Lopes DM. Organização e narração de histórias por escolares em desenvolvimento típico de linguagem. Pro Fono. 2010;22(4):503-8. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872010000400024. PMid:21271107.

21. Gilkerson J, Richards JA, Warren SF, Montgomery JK, Greenwood CR, Oller DK, et al. Mapping the early language environment using all-day recordings and automated analysis. Am J Speech Lang Pathol. 2017;26(2):248-65. http://dx.doi.org/10.1044/2016_AJSLP-15-0169. PMid:28418456.

22. Abreu PMJE, Abreu N, Nikaedo CC, Puglisi ML, Tourinho CJ, Miranda MC, et al. Executive functioning and reading achievement in school: a study of Brazilian children assessed by their teachers as “poor readers”. Front Psychol. 2014;5:550. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00550. PMid:24959155.

23. Baddeley AD, Hitch G. Working memory. Psychol Learn Motiv. 1974;8:47- 89. http://dx.doi.org/10.1016/S0079-7421(08)60452-1. PMid:9635207.

24. Alloway TP, Gathercole SE, Kirkwood H, Elliott J. The cognitive and behavioral characteristics of children with low working memory. Child Dev. 2009;80(2):606-21. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01282.x. PMid:19467014.

25. Newbury DF, Bishop DVM, Monaco AP. Genetic influences on language impairment and phonological short-term memory. Trends Cogn Sci. 2005;9(11):528-34. http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2005.09.002. PMid:16188486.

26. Alloway TP, Alloway RG, Wootan S. Home sweet home: does where you live matter to working memory and other cognitive skills? J Exp Child Psychol. 2014;124(1):124-31. http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2013.11.012. PMid:24508377.

27. Puglisi ML, Hulme C, Hamilton LG, Snowling MJ. The home literacy environment is a correlate, but perhaps not a cause, of variations in children’s language and literacy development. Sci Stud Read. 2017;21(6):498-514. http://dx.doi.org/10.1080/10888438.2017.1346660. PMid:29930486.

28. Leite KKA, Bittencourt ZZLC, Silva IR. Fatores socioculturais envolvidos no processo de aquisição da linguagem escrita. Rev CEFAC. 2015;17(2):492- 501. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620153414.

29. Miranda MC, Piza CT, Assenço AMC, Villachan-Lyra P, Pires IAH, Silva ECC, et al. Adaptação do Modelo Pre-K RTI ao contexto brasileiro da educação infantil: desafios e perspectivas. Neuropsicol Latinoam. 2019;11(3):30-42.

30. Medeiros VP, Valença RKL, Guimarães JATL, Costa RCC. Vocabulário expressivo e variáveis regionais em uma amostra de escolares de Maceió. Audiol. 2013;18(2):71-7. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312013000200004.

61ddc127a9539535504e9472 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections