CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020314
CoDAS
Artigo Original

O uso do teste dicótico de dígitos como método de triagem

The use of the dichotic digit test as a screening method

Júlia de Oliveira Bresola; Fernanda Yasmin Odila Maestri Miguel Padilha; Joel de Braga Junior; Maria Madalena Canina Pinheiro

Downloads: 3
Views: 751

Resumo

Objetivo: Analisar o uso do teste dicótico de dígitos (TDD) como método de triagem e comparar seu desempenho com questionário de autopercepção e demais testes comportamentais do processamento auditivo central (PAC). Método: Estudo do tipo transversal, retrospectivo e com análise de prontuários. Foram analisados 66 prontuários de crianças com idade de 8 a 11 anos, sendo as mesmas divididas em grupo controle (G1), constituído por 34 crianças que não apresentaram alteração no TDD e o grupo estudo (G2), por 32 crianças que apresentaram alteração no TDD. Foi utilizado o questionário Scale of Auditory Behaviors (SAB). Além de testes comportamentais que avaliaram as habilidades auditivas de localização, fechamento, figura-fundo, ordenação e resolução temporal. Resultados: Os indivíduos do G2 apresentaram maiores percentuais de alteração em todos os instrumentos, com exceção do teste fala com ruído. Houve associação estatisticamente significante entre as categorias de desempenho do TDD com as categorias do questionário SAB (p-valor 0,022) e da Avaliação simplificada do PAC (p-valor<0,001).O TDD apresentou correlação significante com o questionário SAB e com todos os testes do PAC utilizados, em pelo menos uma das orelhas analisadas. Conclusão: Conclui-se o TDD pode ser utilizado como método triagem do transtorno do processamento auditivo central na avaliação audiológica básica, uma vez que houve associação no seu desempenho com o questionário de autopercepção SAB.Além de correlação, especialmente na orelha esquerda, com os testes comportamentais aplicados para realizar o diagnóstico do transtorno do PAC.

Palavras-chave

Percepção Auditiva; Testes Auditivos; Triagem; Transtornos da Audição; Audição

Abstract

Purpose: To analyze the use of the Dichotic Digit Test (DDT) as a screening method and to compare its performance with a self-perception questionnaire and other Central Auditory Processing (CAP)behavioral tests. Methods: Cross-sectional, retrospective study with analysis of medical records. The study analyzed 66 medical records of children aged 8 to 11 years, and divided them into control group (G1), consisting of 34 children who did not show changes in the DDT, and the study group (G2) with 32 children who showed changes in the DDT. The Scale of Auditory Behaviors (SAB) questionnaire was used in addition to behavioral tests that assessed the auditory abilities of localization, closure, figure-ground, temporal ordering and resolution. Results: Individuals in G2 showed higher percentages of changes in all instruments, except for the speech-in-noise test. There was a statistically significant association between the DDT performance categories with the categories of the SAB questionnaire (p-value 0.022) and the simplified CAP assessment (p-value<0.001). The DDT showed a significant correlation with the SAB questionnaire and with all CAP tests used in at least one of the analyzed ears. Conclusion: In conclusion, the DDT can be used as a screening method for central auditory processing disorder in basic audiological assessment as there was an association in its performance with the self-perception in the SAB questionnaire, in addition to correlation, especially in the left ear, with behavioral tests applied to diagnose CAPD.

Keywords

Auditory Perception; Auditory Tests; Screening; Hearing Disorders; Hearing

Referências

1) Bellis TJ. Assessment and management of central auditoryprocessingdisorders in theeducational setting: from science topractice. 3rd ed. New York: Delmar Cengage Learning; 2003.
2) ASHA: American Speech and Hearing Association. (Central) auditory processing disorders: technical report [Internet]. Rockville: ASHA; 2005 [citado em 2020 Abr 1]. Disponível em: http://www.asha.org/policy/TR2005-00043/
» http://www.asha.org/policy/TR2005-00043/
3) AAA: American Academy of Audiology. Diagnosis, treatmentand management of children and adults with central auditory processing disorder: clinical practice guidelines [Internet]. 2010 [citado em 2020 Jun 1]. Disponível em: https://www.audiology.org/publications-resources/document-library/central-auditory-processing-disorder
» https://www.audiology.org/publications-resources/document-library/central-auditory-processing-disorder
4) Stroiek S, Quevedo LS, Kieling CH, Battezini ACL. Auditory training in auditory processing disorders: a case study. Rev CEFAC. 2015;17(2):604-14. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620157914
» http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620157914
5) NZAS: New Zealand Audiologic Society. New Zealand guidelines on auditory processing disorder [Internet]. 2019 [citado em 2020 Jun 1]. Disponível em: https://www.audiology.org.nz/assets/Uploads/APD/NZ-APD-GUIDELINES-2019.pdf
» https://www.audiology.org.nz/assets/Uploads/APD/NZ-APD-GUIDELINES-2019.pdf
6) CISG: The Canadian Interorganizational Steering Group for Audiology and Speech-Language Pathology. Canadian guidelines on auditory processing disorder in children and adults: assessment and intervention [Internet]. 2012 [citado em 2020 Jun 1]. Disponível em: https://www.sac-oac.ca/sites/default/files/resources/Canadian-Guidelines-on-Auditory-Processing-Disorder-in-Children-and-Adults-English-2012.pdf
» https://www.sac-oac.ca/sites/default/files/resources/Canadian-Guidelines-on-Auditory-Processing-Disorder-in-Children-and-Adults-English-2012.pdf
7) Carvalho NG, Ubiali T, Amaral MIR, Colella-Santos MF. Procedures for central auditoryprocessingscreening in schoolchildren. Rev Bras Otorrinolaringol. 2019;85(3):319-28. . PMid:29615299.
8) Jerger J, Musiek F. Report of the consensus conference on the diagnosis of auditory processing disorders in school-aged children. J Am Acad Audiol. 2000;11(9):467-74. PMid:11057730.
9) Volpatto FL, Rechia IC, Lessa AH, Soldera CLC, Ferreira MIDC, Machado MS. Questionnaires and checklists for central auditory processing screening used in Brazil: a systematic review. Rev Bras Otorrinolaringol. 2019;85(1):99-110. . PMid:29970341.
10) Souza IMP, Carvalho NG, Plotegher SDCB, Colella-Santos MF, Amaral MIR. Triagem do processamento auditivo central: contribuições do uso combinado de questionário e tarefas auditivas. Audiol Commun Res. 2018;23:e2021. http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2018-2021
» http://dx.doi.org/10.1590/2317-6431-2018-2021
11) Barry JG, Tomlin D, Moore DR, Dillon H. Use of questionnaire-based measures in the assessment of listening difficulties in school-aged children. Ear Hear. 2015;36(6):e300-13. http://dx.doi.org/10.1097/AUD.0000000000000180 PMid:26002277.
» http://dx.doi.org/10.1097/AUD.0000000000000180
12) Musiek FE, Chermak GD, Weihing J, Zappulla M, Nagle S. Diagnostic accuracy of established central auditory processing test batteries in patients with documented brain lesions. J Am Acad Audiol. 2011;22(6):342-58. http://dx.doi.org/10.3766/jaaa.22.6.4 PMid:21864472.
» http://dx.doi.org/10.3766/jaaa.22.6.4
13) Santos MFC, Pereira LD. Escuta com dígitos. In: Pereira LD, Schochat E, editores. Processamento auditivo central: manual de avaliação. São Paulo: Lovise; 1997. p. 147-50.
14) Pereira L, Schochat E. Testes auditivos comportamentais para avaliação do processamento auditivo central. Barueri: Pró-Fono; 2011.
15) ABA: Academia Brasileira de Audiologia. Relatório do Fórum de Diagnóstico Audiológico Básico. Florianópolis: Silva Frota; 2014. p. 1.
16) Nunes C, Pereira L, Carvalho G. Scale of Auditory Behaviors e testes auditivos comportamentais para avaliação do processamento auditivo em crianças falantes do português europeu. CoDAS. 2013;25(3):209-15. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000300004 PMid:24408330.
» http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000300004
17) Keith R. RGDT: Random Gap Detection Test. St. Louis: Auditec; 2000.
18) Leite CA Fo, Silva FF, Pradella-Hallinan M, Xavier SD, Miranda MC, Pereira LD. Auditory behavior and auditory temporal resolution in children with sleep-disordered breathing. Sleep Med. 2017;34:90-5. http://dx.doi.org/10.1016/j.sleep.2017.03.009 PMid:28522104.
» http://dx.doi.org/10.1016/j.sleep.2017.03.009
19) Amaral MIR, Carvalho NG, Colella-Santos MF. Programa online de triagem do processamento auditivo central em escolares (audBility): investigação inicial. CoDAS. 2019;31(2):e20180157. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018157 PMid:30942290.
» http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018157
20) Braga J Jr, Blanco-Dutra AP, Pinheiro MMC. Sustained auditory attention ability in children based on the breathing mode. Rev CEFAC. 2020;22(3):e17619. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216/202022317619
» http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216/202022317619
21) Miranda AR, Bruera JA, Serra SV. Scale of auditory behaviors: normative reference values for healthy argentinian children. Acta Neuropsychol. 2017;15(2):119-26. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.2403
» http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.2403
22) Sartori AATK, Delecrode CR, Cardoso ACV. Processamento auditivo (central) em escolares das séries iniciais de alfabetização. CoDAS. 2019;31(1):e20170237. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018237 PMid:30810630.
» http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018237
23) Matos GGO, Frota S. Resolução temporal em perdas auditivas sensorioneurais. Audiol Commun Res. 2013;18(1):30-6. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312013000100007
» http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312013000100007
24) Martins QP, Faccin VA, Brückmann M, Gil D, Garcia MV. Masking Level Difference in school children: environmental analysis. CoDAS. 2018;30(3):e20170048. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017048 PMid:29898053.
» http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017048
25) Souza EK, Aguiar LB, Evangelista CKS, Nunes ADS, Lima KRA, Souza DLB, et al. Reprodutibilidade de testes de resolução temporal em adultos. Distúrb Comun. 2019;31(2):308-16. http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i2p308-316
» http://dx.doi.org/10.23925/2176-2724.2019v31i2p308-316
26) Barreira HAB, Silva M, Branco-Barreiro FCA, Samelli AG. Desempenho de escolares de 7 a 12 anos no teste Gaps-in-Noise. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2011;16(4):441-4. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342011000400013
» http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342011000400013
27) Neves IF, Schochat E. Auditory processing maturation in children with and without learning difficulties. Pro Fono. 2005;17(3):311-20. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872005000300005 PMid:16389788.
» http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872005000300005
28) Lima M. O papel da resiliência nas tarefas de escuta dicótica em adolescentes em situação de risco social [dissertação]. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; 2013.
29) Gonçales A. Avaliação do desenvolvimento das habilidades auditivas durante o primeiro ano de vida. In: Aquino A, editor. Processamento auditivo: eletrofisiologia & psicoacústica. São Paulo: Lovise; 2002. p. 112-20.
30) Skarzynski PH, Wlodarczyk AW, Kochanek K, Pilka A, Jedrzejczak WW, Olszewski L, et al. Central auditory processing disorder (CAPD) tests in a school-age hearing screening programme - analysis of 76,429 children. Ann Agric Environ Med. 2015;22(1):90-5. http://dx.doi.org/10.5604/12321966.1141375 PMid:25780835.
» http://dx.doi.org/10.5604/12321966.1141375


Submetido em:
27/09/2020

Aceito em:
29/11/2020

61952722a953953a7241fc12 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections