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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020252
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Artigo Original

Content and construct validation of language acquisition enunciative signs in the second year of life

Validação de conteúdo e de construto de sinais enunciativos de aquisição da linguagem no segundo ano de vida

Isabela de Moraes Fattore; Anaelena Bragança de Moraes; Anelise Henrich Crestani; Adriano Mendonça Souza; Ana Paula Ramos de Souza

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Abstract

Purpose: To analyze the content and construct validity of enunciative signs of language acquisition for children aged 13 to 24 months. Methods: The signs created were subjected to an assessment of clarity and relevance by six expert judges in language acquisition from an enunciative perspective. Based on their judgment, an experimental version was produced that was applied to the analysis of videos of mother-baby / examiner interactions, lasting 15 minutes, of 77 mother-baby dyads aged 13 to 18 months and 89 dyads in the age range aged between 19 and 24 months. The validity of reliability and internal consistency was performed by analyzing 10% of the sample by two speech therapists. The construct validation was carried out by the factorial analysis carried out on the total sample. The data were analyzed in Statistica 9.1 and PASW 17.0. Results: All signs were considered clear and relevant by the expert judges. The reliability analysis showed an almost perfect agreement (0.8 ≤ Kappa ≥ 1.0) for most signs. The internal consistency for Phase 3 showed alpha = 0.771 considered high and Phase 4 presented alpha = 0.917 bordering on very high. The factor analysis of phase 3 revealed 2 factors, explaining 59.1% of the total variance and phase 4 revealed 1 factor, explaining 75.7%. Conclusion: Content and construct validity were observed for five of the twelve signs in Phase 3 and for all signs in Phase 4.

Keywords

Language Acquisition; Child Development; Test Validation; Risk Factors; Early Intervention

Resumo

Objetivo: Analisar a validade de conteúdo e de construto de sinais enunciativos de aquisição da linguagem para crianças de 13 a 24 meses. Método: Os sinais criados foram submetidos à avaliação de clareza e pertinência por seis juízes experts em aquisição da linguagem na perspectiva enunciativa. A partir do seu julgamento foi produzida uma versão experimental que foi aplicada na análise de vídeos de interações mãe-bebê/examinador, com duração de 15 minutos, de 77 díades mãe-bebê na faixa etária de 13 a 18 meses e 89 díades na faixa etária de 19 a 24 meses. A validação de fidedignidade e consistência interna foi realizada pela análise de 10% da mostra por dois juízes fonoaudiólogos. A validação do construto foi realiza pela análise fatorial efetivada sobre a amostra total. Os dados foram analisados no Statistica 9.1 e PASW 17.0. Resultados: Todos os sinais foram considerados claros e pertinentes pelos juízes experts. A análise de fidedignidade apontou a concordância quase perfeita (0,8 ≤ Kappa ≥ 1,0) para a maior parte dos sinais. A consistência interna para a Fase 3 apresentou alpha=0,771 considerada alta e Fase 4 apresentou alpha=0,917 limítrofe a muita alta. A análise fatorial da fase 3 revelou 2 fatores, explicando 59,1% da variância total e a fase 4 revelou 1 fator, explicando 75,7%. Conclusão: Observou-se validade de conteúdo e de construto para cinco dos doze sinais na Fase 3 e para todos sinais na fase 4.

Palavras-chave

Aquisição da Linguagem; Desenvolvimento Infantil; Validade de Testes; Fatores de Risco; Intervenção Precoce

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