CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020130
CoDAS
Artigo Original

Academic path and professional competences in the perception of speech therapy graduates

Percurso acadêmico e competências profissionais na percepção de egressos de Fonoaudiologia

Caroline Azevedo Maciel; Andrezza Gonzalez Escarce; Andréa Rodrigues Motta; Letícia Caldas Teixeira

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Abstract

Purpose: To analyze the factors associated with the professional insertion of Speech Therapy graduates. Methods: Observational analytical cross-sectional study, with a non-probabilistic sample, composed of 245 graduates from a Speech Therapy course in Brazil. The research applied a questionnaire containing objective and open questions, segmented into six axes. Bivariate and multivariate analysis of the data were performed. Results: There was an association between working as a speech therapist with the variables, gender (p=0.031), age (p≤0.001), initiative (p=0.001), leadership ability (p=0.001), decision making ability (p=0.001), teamwork ability (p=0.001), managerial skills (p=0.034), interest in new knowledge (p≤0.001), pride in the profession (p=0.001), network of contacts (p=0.001) and participation in outreach projects (p≤0.001). There was a higher chance of entering the job market as a speech therapist for those graduates who acquired network contacts during an undergraduate course (3.3 times more); were interested in knowledge (3.2 times more); develop leadership skills (2.6 times more); younger than 29 years old (0.3 times more) and carried out outreach projects during graduation (0.2 times more). Conclusion: Graduates in Speech Therapy who develop a network of contacts, have an interest in knowledge, develop leadership skills and participate in outreach projects during graduation have enlarged possibilities of entering the job market as speech therapists.

Keywords

Speech Therapy; Student; Labor Market; Professional Practice; Educational Assessment

Resumo

Objetivo: Analisar os fatores associados à inserção profissional de egressos de Fonoaudiologia. Método: Estudo observacional analítico de delineamento transversal, com amostra não probabilística, composta por 245 egressos de um curso de Fonoaudiologia no Brasil. Aplicou-se um questionário com questões objetivas e abertas, segmentadas em seis eixos e foi realizada análise bivariada e multivariada dos dados. Resultados: Houve associação entre egressos que trabalham como fonoaudiólogos e as variáveis, sexo (p=0,031), idade (p≤0,001), iniciativa (p=0,001), capacidade de liderança (p=0,001), capacidade de tomar decisões (p=0,001), capacidade de trabalhar em equipe (p=0,001), competências gerenciais (p=0,034), interesse por novos conhecimentos (p≤0,001), orgulho pela profissão (p=0,001), rede de contatos (p=0,001) e participação em projetos de extensão (p≤0,001). A chance de estar inserido do mercado de trabalho como fonoaudiólogo foi maior para os egressos que adquiriram rede de contatos durante a graduação (3,3 vezes mais); tinham interesse pelo conhecimento (3,2 vezes mais); desenvolveram capacidade de liderança (2,6 vezes mais); tinham idade até 29 anos (0,3 vezes mais) e realizaram projetos de extensão durante a graduação (0,2 vezes mais). Conclusão: Egressos de Fonoaudiologia que desenvolvem rede de contatos, têm interesse pelo conhecimento, desenvolvem capacidade de liderança e participam de projetos de extensão durante a graduação têm mais chances de inserção no mercado de trabalho como fonoaudiólogos.

Palavras-chave

Fonoaudiologia; Estudante; Mercado de Trabalho; Prática Profissional; Avaliação Educacional

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Submetido em:
03/05/2020

Aceito em:
12/10/2020

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