Maturidade simbólica, vocabulário e desempenho intelectual de crianças com transtorno do desenvolvimento da linguagem
Simbolic play, vocabulary and intellectual performance of children with developmental language disorder
Janieri Braz Almeida Mendes, Cindy Carvalho dos Santos, Aparecido José Couto Soares, Debora Maria Befi-Lopes
Resumo
Objetivo: Verificar se o desempenho da primeira avaliação da maturidade simbólica de crianças com transtorno do desenvolvimento da linguagem, se correlaciona com o desempenho em provas formais de avaliação da função intelectual não-verbal e vocabulário receptivo e expressivo após os 5 anos de idade. Método: A pesquisa foi composta por 26 sujeitos, sendo 19 do sexo masculino, e 7 do sexo feminino, com média de idade de 4:10. Todos os participantes tinham, por ocasião da avaliação inicial, hipótese diagnóstica de TDL, posteriormente confirmada com base em critérios de inclusão e exclusão descritos internacionalmente. Foram analisados dados em relação à maturidade simbólica, vocabulário e desempenho em avaliação intelectual padronizada e investigada correlação entre eles. Todos os dados passaram por análise estatística e os intervalos de confiança foram de 95%. Resultados: Quanto à maturidade simbólica, verificou-se tanto para o jogo mais utilizado, quanto para o mais elaborado, que a maioria das crianças com transtorno de desenvolvimento da linguagem apresentaram jogos mais primitivos. Em relação ao vocabulário, os dados apontam um melhor desempenho em vocabulário receptivo. Na avaliação do quociente de inteligência, as crianças obtiveram, em sua maioria, classificações na média e superior à média. Em relação à interação entre variáveis estudadas, nenhuma correlação foi encontrada. Conclusão: Não foram encontradas correlações entre as variáveis estudadas. Os dados são discutidos à luz de literatura internacional e promovem importantes reflexões a respeito do desenvolvimento simbólico-linguístico dessa população.
Palavras-chave
Abstract
Purpose: To verify whether the performance in the first assessment of pretend play of children with diagnostic hypothesis of developmental language disorder, correlates with the performance in formal tests of non-verbal intellectual function and both receptive and expressive vocabulary after 5 years old. Methods: The research comprised 26 subjects, 19 of whom were male, and 7 were female, with an mean age of 4:10. All participants presented a diagnostic hypothesis of developmental language disorder based on inclusion and exclusion criteria described internationally. Data were analyzed in relation to pretend play, vocabulary and performance in standardized intellectual assessment test; we also investigated correlation between them. All data underwent statistical analysis and the confidence intervals were 95%. Results: As for pretend play, it was found that most children with suspected developmental language disorder present more primitive symbolic development. Regarding vocabulary, the data show greater performance in receptive vocabulary than in expressive. In the assessment of the intelligence quotient, the children obtained, in their majority, classifications in the mean score and superior score to their age. Regarding the interaction between studied variables, no correlation was found. Conclusion: No relationship was found between the studied variables. The data are discussed in the light of international literature and promote important reflections on the symbolic-linguistic development of this population.
Keywords
References
1. Rucinska Z, Reijmers E. Enactive account of pretend play and its application to therapy. Front Psychol. 2015;6:175. http://dx.doi.org/10.3389/ fpsyg.2015.00175. PMid:25784884.
2. Cardoso C, Rocha JFL, Moreira CS, Pinto AL. Desempenho sóciocognitivo e diferentes situações comunicativas em grupos de crianças com diagnósticos distintos. J Soc Bras Fonoaudiol. 2012;24(2):140-4. http:// dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000200009. PMid:22832681.
3. Quintas TA, Curti LM, Goular BNG, Chiari BM. Caracterização do jogo simbólico em deficientes auditivos: estudo de caso e controles. Pro Fono. 2009;21(4):303-8. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000400007.
4. Weisberg DS, Hirsh-Pasek K, Golinkoff RM. Embracing complexity: rethinking the relation between play and learning. Psychol Bull. 2013;139(1):35-9. http://dx.doi.org/10.1037/a0030077. PMid:23294088.
5. Lillard AS, Lerner MD, Hopkins EJ, Dore RA, Smith ED, Palmquist CM. The impact of pretend play on children’s development: a review of the evidence. Psychol Bull. 2013;139(1):1-34. http://dx.doi.org/10.1037/ a0029321. PMid:22905949.
6. McCune L. Developing symbolic abilities. In B. Wagoner, editor. Symbolic transformation: the mind in movement through culture and society. London: Routledge Press; 2010. p. 173-92.
7. Orr E, Geva R. Symbolic play and language development. Infant Behav Dev. 2015;38:147-61. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2015.01.002. PMid:25658200.
8. Zittoun T. How does an object become symbolic? Rooting semiotic artifacts in dynamic shared experiences. In B. Wagoner, editor. Symbolic transformation: the mind in movement through culture and society. London: Routledge; 2010.
9. Befi-Lopes DM, Takiuchi N, Araújo K. Avaliação da maturidade simbólica nas alterações do desenvolvimento da linguagem. J Bras Fonoaudiol. 2000;2(3):3-15.
10. Bishop DVM, Snowling MJ, Thompson PA, Greenhalgh T. Phase 2 pf CATALISE: a multinational and multidisciplinar Delphi Consensus study of problems with language development: terminology. J Child Psychol Psychiatry. 2017;58(10):1068-80. http://dx.doi.org/10.1111/jcpp.12721. PMid:28369935.
11. Fortunato-Tavares T, Rocha CN, Andrade CR, Befi-Lopes DM, Schochat E, Hestvik A, et al. Linguistic and auditory temporal processing in children with specific language impairment. Pro Fono. 2009;21(4):279-84. http:// dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000400003. PMid:20098944.
12. Scheuer CI, Limongi SCO. Distúrbios cognitivos. In: Limongi SCO, editor. Fonoaudiologia: informação para a formação. Linguagem: desenvolvimento normal, alterações e distúrbios. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2003. p. 139-57.
13. Funkhouser E, Spaulding S. Imagination and other scripts. Philos Stud. 2009;143(3):291-314. http://dx.doi.org/10.1007/s11098-009-9348-z.
14. Ferreira JM, Makinen M, Amorim KS. Intellectual disability in kindergarten: possibilities of development through pretend play. Procedia Soc Behav Sci. 2016;2017:487-500. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.024.
15. Befi-Lopes DM, Giusti E, Gândara JP, Puglisi ML. Avanços no diagnóstico diferencial dos Distúrbios Específicos de Linguagem. In: Marchesan IM, Silva HJ, Tomé MC, editores. Tratado das especialidades em fonoaudiologia. 1. ed. São Paulo: Guanabara Koogan, 2014
16. Raven J, Court J. Coloured progressive matrices. London: H. K. Lewis; 1986
17. Befi-Lopes DM. Vocabulário. In: Andrade CRF, Befi-Lopes DM, Fernandes FDM, Wertzner HF, editores. ABFW: teste de linguagem infantil: nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. Barueri: Pró-Fono; 2004. Cap. 2.
18. Befi-Lopes D. Alterações no desenvolvimento da linguagem. Fonoaudiologia: Informação para a formação – Linguagem: Desenvolvimento normal, alterações e distúrbios. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2003. p. 19-32.
19. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manualx of mental disorders: DSM-IV. 4th ed. Washington: American Psychiatric Association; 1994
20. Liao SF, Liu JC, Hsu CL, Chang MY, Chang TM, Cheng H. Cognitive development in children with language impairment, and correlation between language and intelligence development in kindergarten children with developmental delay. J Child Neurol. 2015;30(1):42-7. http://dx.doi. org/10.1177/0883073814535486. PMid:24838950.
21. Eun JJ, Lee HJ, Kim JK. Developmental profiles of preschool children with delayed language development. Korean J Pediatr. 2014;57(8):363-9. http://dx.doi.org/10.3345/kjp.2014.57.8.363. PMid:25210524.
22. Bates E, Benigni L, Bretherton I, Camaioni L, Volterra V. The emergence of symbols: Cognition and communication in infancy. New York: Academic Press; 1979.
23. Thal D, Tobias S, Morrison D. Language and gesture in late talkers: a one-year follow-up. J Speech Hear Res. 1991;34(3):604-12. http://dx.doi. org/10.1044/jshr.3403.604.
24. Bühler KEB, Flabiano FC, Limongi SCO, Befi-Lopes DM. Protocolo para Observação do Desenvolvimento Cognitivo e de Linguagem Expressiva (PODCLE). Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2008;13(1):60-8. http://dx.doi. org/10.1590/S1516-80342008000100011.
25. Gândara JP, Befi-Lopes DM. Tendências da aquisição lexical em crianças em desenvolvimento normal e crianças com Alterações Específicas no Desenvolvimento da Linguagem. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2010;15(2):297- 304. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342010000200024.
26. Lee YC, Chan PC, Lin SK, Chen CT, Huang CY, Chen KL. Correlations patterns between pretend play and playfulness in children with autism spectrum disorder, developmental delay and typical development. Res Autism Spectr Disord. 2016;24:29-38. http://dx.doi.org/10.1016/j.rasd.2016.01.006.
27. Quinn S, Donnelly S, Kidd E. The relationship between symbolic play and language acquisition: a meta-analytic review. Dev Rev. 2018;49:121-35. http://dx.doi.org/10.1016/j.dr.2018.05.005.
28. Lee Y-C, Chan P-C, Lin S-K, Chen C-T, Huang C-Y, Chen K-L. Correlation patterns between pretend play and playfulness in children with autism spectrum disorder, developmental delay, and typical development. Res Autism Spectr Disord. 2016;24:29-38. http://dx.doi.org/10.1016/j.rasd.2016.01.006.
29. Kirkham J, Stewart A, Kidd E. Concurrent and longitudinal relationships between development in graphic, language and symbolic play domains from the fourth to the fifth year. Child Dev. 2013;22(3):297-319. http:// dx.doi.org/10.1002/icd.1786.
30. Bergmann C, Tsuji S, Piccinini PE, Lewis ML, Braginsky MB, Frank MC, et al. Promoting replicability in developmental research through meta-analyses: insights from language acquisition research. Child Dev. 2018;89(6):1996-2009. http://dx.doi.org/10.1111/cdev.13079. PMid:29736962.
Submitted date:
04/20/2020
Accepted date:
05/08/2020