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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202019148
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Original Article

Morphosyntactic Evaluation Protocol (MEP): validation of content

Protocolo de Avaliação Morfossintática (PAM): validação de conteúdo

Lorena Adami da Cruz Pinheiro; Anilton Pinheiro da Silva; Simone Rocha de Vasconcellos Hage

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Abstract

Introduction: the use of language assessment instruments in the area of speech-language-therapy is essential for the diagnosis and, consequently, for therapeutic planning. In Brazil, there is a shortage of instruments constructed and validated in the morphosyntax area. Morphosyntactic Evaluation Protocol (MEP) was constructed based on the main syntactic characteristics of the period of acquisition of children’s language, on the Portuguese grammatical structure and the application in a pilot study. Objective: To verify the validity of MEP content. Methods: for the validation process, the instrument was applied and analyzed through a questionnaire by three judges, a linguist and two speech-language specialists with experience in assisting children with Language Development Disorder. The Index of Judges’ Reliability was used to compare the results of the protocol application and the Cronbach’s Alpha tests, Spearman-Brown and Content Validity Index (CVI) in the questionnaire responses. Results: the statistical tests applied in the validation of content legitimized the reliability of the instrument with indexes considered substantial for both alpha coefficients, higher than 0.80, Spearman and the CVI test had a maximum concept of 1.0. Conclusion: there were compliance and compatibility in the answers of the experts, which indicates the reliability of the instrument. The results of the statistical tests legitimize the reliability of the instrument with indexes considered substantial for alpha and Spearman coefficient. In the future, the protocol may help characterize the syntactic profile of children with language developmental disorder.

Keywords

Language Child; Language Development; Language Tests; Developmental Language Disorder; Validation Studies

Resumo

Introdução: a utilização de instrumentos de avaliação de linguagem na área da Fonoaudiologia é essencial para a realização do diagnóstico e, consequentemente, para o planejamento terapêutico. No Brasil há escassez de instrumentos construídos e validados na área da morfossintaxe. Protocolo de Avaliação Morfossintática (PAM) foi construído com base nas principais características sintáticas do período de aquisição da linguagem infantil, na estrutura gramatical da língua portuguesa e na aplicação em estudo piloto. Objetivo: verificar a validade de conteúdo do PAM. Método: para o processo de validação, o instrumento foi aplicado e analisado por meio de questionário por três juízes, um linguista e dois fonoaudiólogos especialistas em linguagem com experiência no atendimento de crianças com transtorno de linguagem. Foi usado o Índice de Fidedignidade entre os juízes para comparação dos resultados da aplicação do protocolo e os testes Alpha de Cronbach, Spearman-Brown e Índice de Validade de Conteúdo (IVC) nas respostas do questionário. Resultados: os testes estatísticos aplicados na validação de conteúdo legitimaram a fidedignidade do instrumento com índices considerados substanciais tanto para coeficiente alpha, maior que 0,80, Spearman e o teste IVC teve conceito máximo de 1,0. Conclusão: houve conformidade e compatibilidade nas respostas dos especialistas o que indica confiabilidade do instrumento. Os resultados dos testes estatísticos legitimam a fidedignidade com índices considerados substanciais tanto para coeficiente Alpha, como Spearman. No futuro, o protocolo poderá auxiliar na caracterização do perfil sintático de crianças com alterações no desenvolvimento de linguagem.

Palavras-chave

Linguagem Infantil; Desenvolvimento da linguagem; Testes de Linguagem; Transtorno do Desenvolvimento da Linguagem; Estudos de Validação

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