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https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202019124
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Artigo Original

Effect of speech therapy intervention program for non-fluent aphasic patients after stroke

Efeito de programa de intervenção fonoaudiológica para pacientes afásicos não fluentes após acidente vascular cerebral

Amália Maria Nucci Freire; Rubens José Gagliardi; Michele Devido dos Santos

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Abstract

Purpose: the objective of this paper is to verify the effect of speech therapy intervention program in patients with non-fluent aphasia due to stroke in language tasks related to verbal fluency in semantic and phonological categories. Methods: Patients with aphasia due to stroke were selected to take part in this study. Two groups were formed: diagnosed patients with Broca/transcortical motor aphasia (GA), and a control group (healthy individuals). GA took a fluency verbal task (FAS, other complementary categories: phonological /p/ /l/ and semantic: “fruits” and “names”). These patients were all engaged in a language intervention program developed by the authors of this study. GA received speech therapy sessions (ten sessions lasting for an hour once a week), following a specific language program. After the sessions, the patients were re-evaluated. Results: GA had statistical significant improvement in the verbal fluency task after the speech therapy program (p-value < 0,001). Conclusion: The speech language therapy program we proposed was efficient enough to show improvement in the results for GA in the verbal fluency task.

Keywords

Aphasia; Stroke; Language; Rehabilitation; Speech-Language Pathology

Resumo

Objetivo: verificar o efeito do programa de intervenção fonoaudiológica em pacientes com afasia não fluente após AVC na tarefa de fluência verbal em categorias semânticas e fonológicas. Método: Foram analisados casos de pacientes com diagnóstico de afasia de Broca e transcortical motora, secundárias ao AVC. Os pacientes realizaram o teste de fluência verbal (FAS, categorias fonológicas /p/ /l/, e semânticas “frutas” e “nomes”) e foram submetidos à intervenção fonoaudiológica, que foi constituída por 10 sessões de terapia realizadas de forma individual, semanalmente, com duração de uma hora. O programa de intervenção fonoaudiológica foi desenvolvido pelos autores deste estudo, contou com a realização de atividades de linguagem visando estimular e desenvolver estratégias para melhorar o acesso da linguagem expressiva do paciente afásico. Após o término do período de intervenção, os pacientes foram reavaliados, tendo sido realizada novamente a prova de fluência verbal. Resultados: GA contou com dez participantes (nove com afasia de Broca e um com afasia transcortical motora). Foi observada melhora estatisticamente significante na tarefa de fluência verbal pós-intervenção fonoaudiológica (p < 0,001). Conclusão: Observamos que a intervenção fonoaudiológica de linguagem proposta foi eficiente para apresentar melhora, com resultado estatisticamente significante na prova de fluência verbal para GA.

Palavras-chave

Afasia; Acidente Vascular Cerebral; Linguagem; Reabilitação; Fonoaudiologia

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