CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202018320
CoDAS
Artigo Original

Contributions of ICF to an integral approach in the Health Care for Children and Adolescents

Contribuições da CIF para uma abordagem integral na atenção à Saúde de Crianças e Adolescentes

Amanda Brait Zerbeto; Regina Yu Shon Chun; Maria de Lurdes Zanolli

Downloads: 0
Views: 825

Abstract

Purpose: To investigate participation, and functionality of children and adolescents with speech disorders using the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Method: Descriptive and analytical research of qualitative and quantitative approach. The sample was composed of 30 participants with speech disorders and 30 with typical speech development. For data collection, it was conducted semi-structured interviews with the participants, medical record review, observation of speech aspects’ participants, and analyzed study of medical records. The collected data were used to qualify the framework codes. The Mann-Whitney Test was used for comparison between groups, and thematic content analysis for the interviews. Results: Participants with speech disorders reported more difficulties than the participants with typical speech development. Speech disorders significantly impacted on the Body Functions (articulation and fluency), Activities and Participation (conversation, relationships, carrying out the routine and handling of stress) and Environmental Factors (attitudes of family, friends and acquaintances). Conclusion: The results show the impact of speech disorders and their social consequences for these children and adolescents. The ICF allowed us to comprehend health in all its complexity and integrality, making possible to plan strategies to soften the disorders impact in an individual and collective perspective. Then, ICF can be used, in the future, for elaboration of public policies and actions that will improve the quality of life and promote the health of this population.

Keywords

ICF; Social Participation; Communication Barriers; Speech Disorders; Health Promotion; Interdisciplinary Communication

Resumo

Objetivo: Investigar a participação e funcionalidade de crianças e adolescentes com alterações de fala utilizando a Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. Método: Pesquisa descritiva-analítica de abordagem qualitativa-quantitativa com 30 participantes com alteração de fala (CAF) e 30 com desenvolvimento típico de fala (DTF). Para a coleta de dados, realizaram-se entrevistas semiestruturadas com os participantes, estudo de prontuário, observação dos participantes quanto aos aspectos de fala e aplicação de questionário estruturado com os responsáveis. Os dados coletados foram utilizados para seleção de qualificadores das categorias da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. Para comparação dos qualificadores entre grupos, utilizou-se o Teste Mann-Whitney, e a análise de conteúdo temática, para as entrevistas. Resultados: Os participantes do grupo CAF relataram maior grau de dificuldade do que o grupo DTF. As alterações de fala repercutiram significativamente em Funções do Corpo (articulação e fluência), Atividades e Participação (conversa, relacionamentos, realização de rotinas e lidar com estresse) e Fatores Ambientais (atitudes de familiares, amigos e conhecidos). Conclusão: Os resultados evidenciam o impacto das alterações de fala e suas implicações sociais para estas crianças e adolescentes. A CIF permitiu compreender a saúde em complexidade e integralidade, possibilitando assim o planejamento de estratégias para amenizar o impacto dessas alterações individual e coletivamente. Podendo ser base, futuramente, para a criação de políticas públicas e ações que poderão melhorar a qualidade de vida e promover a saúde dessa população.

Palavras-chave

CIF; Participação Social; Barreiras de Comunicação; Alterações de Fala; Promoção de Saúde; Comunicação Interdisciplina

Referências

1 McLeod S, McAllister L, McCormack J, Harrison LJ. Applying the World Report on Disability to children's communication. Disabil Rehabil. 2014; 36(18):1518-28. https://doi.org/10.3109/09638288.2013.833305. [ Links ]

2 McAllister J, Collier J, Shepstone L. The impact of adolescent stuttering and other speech problems on psychological well-being in adulthood: evidence from a birth cohort study. Int J Lang Commun Disord. 2013; 48(4):458-68. https://doi.org/10.1111/1460-6984.12021. [ Links ]

3 Thomas-Stonell N, Washington K, Oddson B, Robertson B, Rosenbaum P. Measuring communicative participation using the FOCUS: Focus on the Outcomes of Communication Under Six. Child care Health Dev. 2013; 39 (4): 474-80. https://doi.org/10.1111/cch.12049. PMID: 23763248. [ Links ]

4 Ostroschi DT, Zanolli ML, Chun RYS. Families' perception of children / adolescents with language impairment through the International Classification of Functioning, Disability, and Health (ICF-CY). CoDAS. 2017; 29(3): e20160096. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20172016096. [ Links ]

5 CCOMS. Centro Colaborador da Organização Mundial de Saúde para a família das Classificações Internacionais (org). CIF: Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. São Paulo: EDUSP, 2015. [ Links ]

6 McNeilly GL. Using the International Classification of Functioning, Disability and Health framework to achieve interprofessional functional outcomes for young children. Pedriatr Clin N Am. 2018; 65 (1): 125-34 https://doi.org/10.1016/j.pcl.2017.08.025. PMID: 29173712. [ Links ]

7 Ferreira LTD, Castro SS, Buchalla CM. The International Classification of Functioning, Disability and Health: progress and opportunities. Cien Saúde Colet. 2014; 19 (2): 469-74. https://doi.org/10.1590/1413-81232014192.04062012. [ Links ]

8 McLeod S. Speech pathologists' application of the ICF to children with speech impairment. Adv Speech Lang Pathol. 2004; 6(1):75-81. https://doi.org/10.1080/14417040410001669516. [ Links ]

9 McLeod S. The international guide to speech acquisition. 1 ed. Nova York: Thomson Delmar Learning, 2007. [ Links ]

10 Paiva-Alves C, Coppede AC, Hayashi MCPI, Martinez CMS. A produção científica da classificação internacional de funcionalidade, incapacidade e saúde para crianças e jovens- CIF-CJ. Rev Educ Especial. 2016; 29 (56): 635-52. https://doi.org/10.5902/1984686X17202. [ Links ]

11 Turato ER. Tratado de metodologia da pesquisa clínico-qualitativa. 6ed. Petrópolis (RJ): Vozes; 2013. [ Links ]

12 Romano N, Bellezo JF, Chun RYS. Impactos da gagueira nas atividades e participação de adolescentes e adultos. Distúrbios da Comunicação. 2018; 30(3):510-21. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i3p-510-521. [ Links ]

13 Barbosa LMG, Chiari BM. Gagueira- etiologia, prevenção e tratamento. 2ed. Carapicuiba: Profono; 2005. [ Links ]

14 Fiorin M, Ugarte CV, Capellini AS, Oliveira CMC. Fluência da leitura e da fala espontânea de escolares: estudo comparativo entre gagos e não gagos. Rev. CEFAC. 2015; 17(1):151-58. https://doi.org/10.1590/1982-021620152014. [ Links ]

15 Maxwell G, Koutsogeorgou E. Using Social Capital to Construct a Conceptual International Clasification of Functioning, Disability, and Health Children and Youth Version - Based Framework for Stronger Inclusive Education Polices in Europe. Am J Phys Med Rehabil. 2012; 91(Suppl 2): S118-S123.https://doi.org/10.1097/PHM.0b013e31823d4b92. PMID: 22193305. [ Links ]

16 Martinuzzi A, De Polo G, Bortolot S, Pradal M. Pediatric neurorehabilitation and the ICF. NeuroRehabilitation. 2015; (36):31-36. https://doi.org/10.3233/NRE-141188. PMID: 25547762. [ Links ]


Submetido em:
11/01/2019

Aceito em:
29/07/2019

5f35be040e88255a76587299 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections