Vocabulary assessment in Brazilian children: a systematic review with three instruments
Avaliação do vocabulário em crianças brasileiras: revisão sistemática de estudos com três instrumentos
Juliana Carbonieri; Patrícia Silva Lúcio
Abstract
Purpose: To investigate, through a systematic review, how three assessment instruments for children’s vocabulary (Test of Childhood language ABFW, Expressive Vocabulary Test – EVT, and Peabody Picture Vocabulary Test – PPVT) have been used in Brazilian research, verifying its purposes of uses and the main results of the researches. Research strategy: This review was organized in three studies. Study 1 referred to the process of a priori search and Study 2 referred to the a posteriori search. We searched for three Brazilian’s database (CAPES, SciELO, and PePSIC). Selection criteria: For Study 1, we selected empirical studies containing research data with one of the three-targeted tests, using typically developing school children (7 to 10 years old). For Study 2, we enlarged the age range for pre-school and extended the search to non-typically developing children. Data analysis: The selected articles were fully read and synthesized in a table containing the study’s aims, the age range of the sample, instrument, research design, main results, and journal. Results: We found out 24 articles, most of which from the speech-language therapy area. The results indicated the predominance of cross-sectional and observational studies, aiming to delineate the cognitive profile of children with some developmental disturbance, with or without control groups. None of the researches conducted a psychometric inquiry of the instruments. Conclusion: In Brazil, it is necessary to carry out research focusing on the psychometric inquiry of instruments for evaluating the vocabulary in pre-school and school-age children.
Keywords
Resumo
Objetivo: investigar, por meio de revisão sistemática, como três instrumentos de avaliação do vocabulário infantil (Teste de Linguagem Infantil ABFW, Expressive Vocabulary Test – EVT – e Peabody Picture Vocabulary Test – PPVT) têm sido utilizados nas pesquisas brasileiras, verificando seus propósitos de usos e os principais resultados encontrados. Estratégia de pesquisa: a revisão foi organizada em dois estudos. O Estudo 1 referiu-se ao procedimento de busca a priori, e o Estudo 2, ao procedimento de busca a posteriori. Foram consultadas três bases de dados nacionais (CAPES, SciELO e PePSIC). Critérios de seleção: para o Estudo 1, foram selecionados artigos empíricos contendo resultados de pesquisas em um dos testes de interesse, em amostra de crianças com desenvolvimento típico em idade escolar (7-10 anos). Para o Estudo 2, foi ampliada a busca para crianças em idade pré-escolar e com algum tipo de transtorno do desenvolvimento. Análise dos dados: os artigos selecionados foram lidos na íntegra e sintetizados em uma tabela contendo objetivo do estudo, faixa etária da amostra, instrumento, delineamento, principais resultados e periódico de publicação. Resultados: foram encontrados 24 estudos, a maioria na área da Fonoaudiologia. Os resultados indicam predominância de pesquisas transversais e observacionais, que buscaram traçar perfil cognitivo de crianças com algum transtorno do desenvolvimento, utilizando ou não grupos de controle. Nenhuma pesquisa tratou da investigação psicométrica dos instrumentos. Conclusão: mostra-se necessária a condução de pesquisas no Brasil que enfoquem na investigação psicométrica de instrumentos de avaliação do vocabulário em crianças pré-escolares e em idade escolar
Palavras-chave
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Submitted date:
01/10/2018
Accepted date:
29/07/2019