CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192020190
CoDAS
Carta ao Editor

Use of telehealth by undergraduate students in Speech Therapy: possibilities and perspectives during COVID-19 pandemic

Uso de telessaúde por alunos de graduação em Fonoaudiologia: possibilidades e perspectivas em tempos de pandemia por COVID-19

Fernanda Dreux Miranda Fernandes; Simone Aparecida Lopes-Herrera; Jacy Perissinoto; Daniela Regina Molini-Avejonas; Cibelle Albuquerque de la Higuera Amato; Ana Carina Tamanaha; Ana Paula Ramos de Souza; Ana Cristina de Albuquerque Montenegro; Fernanda Prada Machado; Leticia Segeren; Bárbara Niegia Garcia de Goulart

Downloads: 0
Views: 1260

Abstract

The COVID-19 pandemic brought challenges and the need for adaptation on several fronts. Updating working methods is necessary; and promoting education and services in health sciences that are appropriate to the 21st century is essential. School clinics associated to universities and training centers working together with public health services provide assistance to a significant portion of the population.

In this letter, we will propose some reflections on the relevance of using telehealth technologies as part of the professional training for speech-language pathologists, considering the articulation between national curricular guidelines, professional training and ethical aspects.

Resumo

A pandemia do COVID-19 trouxe desafios e necessidade de adaptação em diversas frentes. A atualização das formas de trabalho é necessária e promover ensino e atendimento no setor saúde condizentes com o século XXI é fundamental. Não estamos apenas tratando da formação de graduandos na área de Fonoaudiologia, mas do atendimento clínico a uma parcela significativa da população que depende dos serviços de clínicas-escola vinculadas às universidades e centros de formação em nossa profissão.

Neste texto traremos algumas reflexões sobre a relevância do uso das tecnologias de telessaúde para a formação de fonoaudiólogos, considerando a articulação entre as diretrizes curriculares nacionais, a formação profissional e aspectos éticos.

Referências

1 Brasil. Resolução nº 610, de 13 de dezembro de 2018. Diretrizes curriculares nacionais para o curso de Fonoaudiologia [Internet]. Diário Oficial da União; Brasília; 16 abr 2019 [citado em 2015 Jul 5]. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2018/Reso610_Publicada.pdf [ Links ]

2 Brasil. Ministério da Saúde. Decreto nº 9795, de 17 maio de 2019. Aprova a Estrutura Regimental e o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Ministério da Saúde, remaneja cargos em comissão e funções de confiança, transforma funções de confiança e substitui cargos em comissão do Grupo-Direção e Assessoramento Superiores - DAS por Funções Comissionadas do Poder Executivo - FCPE [Internet]. Diário Oficial da União; Brasília; 20 maio 2019 [citado em 2015 Jul 5]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D9795.htm [ Links ]

3 Pillay M, Kathard H. Decolonizing health professional’s education. African Journal of Rhetoric [Internet]. 2015 [citado em 2015 Jul ];7(1):193-227. Disponível em: https://journals.co.za/content/aar_rhetoric/7/1/EJC1728074 [ Links ]

4 Molini-Avejonas DR, Rondon-Melo S, Amato CAH, Samelli AG. A systematic review of the use of telehealth in Speech, Language and Hearing Science. J Telemed Telecare. 2015;21(7):367-76. http://dx.doi.org/10.1177/1357633X15583215. PMid:26026181. [ Links ]

5 Rech RS, Hugo FN, Schmidt JG, Goulart BNG, Hilgert JB. Speech-language therapy offer and primary health care in Brazil: an analysis based on socioeconomic development. CoDAS. 2019;31(1):e20180083. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182018083. PMid:30758397. [ Links ]

6 Johnsson G, Kerslake R, Crook S. Delivering allied health services to regional and remote participants on the autism spectrum via video-conferencing technology: lessons learned. Rural Remote Health. 2019;19(3):5358. http://dx.doi.org/10.22605/RRH5358. PMid:31474113. [ Links ]

7 Volkers N. Work: only its name will be the same. ASHA Lead. 2019;24(Dez):42-51. http://dx.doi.org/10.1044/leader.FTR1.24122019.42. [ Links ]

8 Foster S, Wiczer E, Eberhardt N. What’s so hard about soft skills? ASHA Lead. 2019;(Dez):53-60. [ Links ]

9 Pulga MJ, Spinardi-Panes AC, Lopes-Herrera SA, Maximino LP. Evaluating a Speech-Language Pathology technology. Telemed J E Health. 2014;20(3):269-71. http://dx.doi.org/10.1089/tmj.2013.0052. PMid:24404815. [ Links ]

10 Barbosa MRP, Fernandes FDM. Remote follow-up to speech-language intervention for children with Autism Spectrum Disorders (ASD): parents’ feedback regarding structured activities. CoDAS. 2017;29(2):e20160119. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20162016119. PMid:28177061. [ Links ]

11 Barbosa MRP, Fernandes FDM. Remote speech-language intervention, with the participation of parents of children with autism. In: Fernandes FDM, editor. Advances in speech pathology. Croatia: InTechOpen; 2017. http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.70106. [ Links ]

12 Sun IYI, Varanda CA, Fernandes FDM. Stimulation of executive functions as part of the language intervention process in children with autism spectrum disorder. Folia Phoniatr Logop. 2017;69(1-2):78-83. http://dx.doi.org/10.1159/000479586. PMid:29248909. [ Links ]

13 Dimer NA, Canto-Soares N, Santos-Teixeira L, Goulart BNG. The Covid-19 pandemic and the implementation of telehealth in speech-language and hearing therapy for patients at home: an experience report. SciELO preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.610. [ Links ]

14 CAPCSD: Council of Academic Programs on Communication Sciences and Disorders. CAPCSD COVID-19 recommended education resources [Internet]. Aurora, CO: CAPCSD; 2020 [citado em 2020 Jun 12]. Disponível em: https://www.capcsd.org/covid-19/ [ Links ]

15 ASHA: American Speech-Language and Hearing Association. Coronavirus/COVID-19 updates [Internet]. Washington: ASHA; 2020 [citado em 2020 Jun 12]. Disponível em: https://www.asha.org/About/Coronavirus-Updates/ [ Links ]

16 IALP: International Association of Logopaedics and Phoniatrics [Internet]. 2020 [citado em 2020 Jun 12]. Disponível em: https://ialpasoc.info/ [ Links ]

17 CPLOL: Comitée Permanent de Liaison des Orthophonistes et Logopédes. RBHS diversity, equity and inclusion statement [Internet]. New Jersey: CPLOL; 2020 [citado em 2020 Jun 10]. Disponível em: https://facultyaffairs.rbhs.rutgers.edu/diversity-inclusion/rbhs-diversity-equity-and-inclusion-statement/ [ Links ]


Submetido em:
12/06/2020

Aceito em:
18/08/2020

5f35c1d10e88257002587299 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections