Motivation to learn in middle school and association with individual and contextual aspects
Motivação para aprender no ensino fundamental e a associação com aspectos individuais e contextuais
Graziela Nunes Alfenas Fernandes; Stela Maris Aguiar Lemos
Abstract
Purpose: To verify the association between motivation to learn, quality of life, health self-perception, and environmental, school and behavioral resources of students in a private middle school. Methods: This is an observational, analytical, cross-sectional study conducted with 124 adolescents using the following instruments: Participant Characterization, Learning Motivation Scale (LMS), Self-perceived Health Questionnaire, Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and Pediatric Quality of Life Inventory™ (PedsQL) (Self-report) - conducted with the students, and Brazilian Criteria of Economic Classification Questionnaire, PedsQL (Parent Proxy-report) and Home Environment Resources Scale (HERS) - responded by the parents and/or legal guardians. School performance was assessed by the average scores of students in the period investigated. Descriptive, bivariate, and multivariate analyses were performed to assess the association between response and explanatory variables. Results: The study sample was composed mostly of socioeconomic class A female students who evaluated their health as good or excellent. The Learning Goal domain of the LMS presented higher average results compared with those of the other domains. Most students performed well or very well in the PedsQL and presented positive self-ratings in the three dimensions (physical, emotional and social functioning) of this instrument. Motivation to learn was associated with the quality of life, learning strengths, and self-perceived health of adolescents. Conclusion: Considering the peculiarity of adolescence and the complexity of the learning process and its consequences, parents and educators play a fundamental role in learning motivation.
Keywords
Resumo
Objetivo: verificar a associação entre motivação para aprender, qualidade de vida, autopercepção de saúde e recursos ambientais, escolares e comportamentais de estudantes do ensino fundamental de uma escola de financiamento privado. Método: estudo observacional, analítico e transversal realizado com 124 estudantes, que responderam aos instrumentos Caracterização dos Participantes, Escala de Motivação para a Aprendizagem, Autopercepção de Saúde, Questionário de Capacidades e Dificuldades e Questionário Pediátrico sobre Qualidade de Vida. O Critério de Classificação Econômica Brasil, a versão do Questionário Pediátrico sobre Qualidade de Vida para pais e o Inventário de Recursos do Ambiente Familiar foram respondidos pelos pais ou responsáveis. O desempenho escolar foi obtido pela média do aproveitamento nas disciplinas no período pesquisado. Foram realizadas análises descritiva, bivariada e multivariada para a avaliação da associação entre as variáveis resposta e explicativas. Resultados: a maioria dos participantes era do sexo feminino, pertencia à classe econômica A e avaliou sua saúde como boa ou excelente. O domínio Meta-aprender da Escala de Motivação para a Aprendizagem apresentou a maior média quando comparado aos outros domínios. A maioria dos estudantes apresentou desempenho bom ou muito bom e grande parte avaliou positivamente as três dimensões da qualidade de vida. A motivação para aprender mostrou-se associada à qualidade de vida, às capacidades dos adolescentes e à autopercepção de saúde. Conclusão: considerando a peculiaridade da adolescência e a complexidade do processo de aprendizagem e suas consequências, ressalta-se a importância dos pais e educadores no estímulo por aprender.
Palavras-chave
Referências
1 Martinelli SC. Um estudo sobre desempenho escolar e motivação de crianças. Educ Rev. 2014(53):201-16. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.27122. [ Links ]
2 Martinelli SC, Genari CHM. Relações entre desempenho escolar e orientações motivacionais. Estud Psicol 2009;14(1):13-21. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2009000100003. [ Links ]
3 Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. Am Psychol. 2000;55(1):68-78. PMid: 11392867. DOI: 10.1037//0003-066x.55.1.68. [ Links ]
4 Bueno JMH, Zenorini RDPC, dos Santos AAA, Matumoto AY, Buchatsky J. Investigação das propriedades psicométricas de uma escala de metas de realização. Estud Psicol. 2007;24(1):79-87. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2007000100009 [ Links ]
5 Bzuneck JA, Boruchovitch E. Motivação e autorregulação da motivação no contexto educativo. Psicol. Ensino & Form. 2016;7(2):73-84. [ Links ]
6 Harackiewicz JM, Barron KE, Pintrich PR, Elliot AJ, Thrash TM. Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating. J Educ Psychol. 2002 94(3):638-45. [ Links ]
7 Zenorini RPC, dos Santos AAA, Monteiro RM. Motivação para aprender: relação com o desempenho de estudantes. Paidéia. 2011;21(49):157-64. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2011000200003. [ Links ]
8 Cardoso LR, Bzuneck JA. Motivação no ensino superior: metas de realização e estratégias de aprendizagem. Psicol Esc Educ. 2004;8(2):145-55. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572004000200003. [ Links ]
9 Paiva MLMF, Boruchovitch E. Orientações motivacionais, crenças educacionais e desempenho escolar de estudantes do ensino fundamental. Psicol estud. 2010;15(2):381-9. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722010000200017. [ Links ]
10 ABEP: Associação Brasileira de Empresa de Pesquisa [Internet]. São Paulo: Associação Brasileira de Empresa de Pesquisa; 2018. Critério de Classificação Econômica Brasil (CCEB). [cited 2019 Sep 7]. Available from: http://www.abep.org/criterio-brasil. [ Links ]
11 Varni JW, Seid M, Kurtin PS. PedsQL 4.0: Reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory Version 4.0 generic core scales in healthy and patient populations. Med Care. 2001;39(8):800-12. PMid: 11468499. DOI: 10.1097/00005650-200108000-00006. [ Links ]
12 Zenorini RDPC, dos Santos AAA. Escala de metas de realização como medida da motivação para aprendizagem. R Interam Psicol, 2010;44(2):291-8. [ Links ]
13 Marturano EM. O inventário de recursos do ambiente familiar. Psicol Reflex Crit. 2006;19(3):498-506. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722006000300019. [ Links ]
14 Goodman R. The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatry. 1997;38(5):581-6. PMid: 9255702. DOI: 10.1111/j.1469-7610.1997.tb01545.x [ Links ]
15 Moreira AEC, de Oliveira KL, Scacchetti FAP. O processo de ensino e aprendizagem em questão: implicações metodológicas e motivacionais. Educ Unisinos. 2016;20(1):106-16. https://doi.org/10.4013/edu.2016.201.11. [ Links ]
16 Nicolielo-Carrilho, Ana Paola, and S. R. V. Hage. Metacognitive reading strategies of children with learning disabilities. Codas. 2017;29(3). PMid: 28538827. DOI: 10.1590/2317-1782/20172016091. [ Links ]
17 Brito-Jiménez IT, Palacio-Sañudo J. Calidad de vida, desempeño académico y variables Sociodemográficas en estudiantes universitarios de Santa Marta-Colombia. Duazary. 2016;13(2):133-41. https://doi.org/10.21676/2389783X.1719. [ Links ]
18 Degoy E, Berra S. Differences in health-related quality of life by academic performance in children of the city of Cordoba-Argentina. Qual Life Res. 2018;27(6):1463-71. PMid: 29616428. DOI: 10.1007/s11136-018-1849-9. [ Links ]
19 Preston KS, Gottfried AW, Oliver PH, Gottfried AE, Delany DE, Ibrahim SM. Positive family relationships: Longitudinal network of relations. J Fam Psychol. 2016;30(7):875-85. DOI: 10.1037/fam0000243. [ Links ]
20 Rathmann K, Herke M, Bilz L, Rimpelä A, Hurrelmann K, Richter M. Class-level school performance and life satisfaction: Differential sensitivity for low-and high-performing school-aged children. Int J Environ Res Public Health. 2018;15(12):e2750. PMid: 30563121. PMCID: PMC6313449. DOI: 10.3390/ijerph15122750. [ Links ]
21 Pecotche CBG. Deficiências e propensões do ser humano. 13 ed. Trad. Filiados da Fundação Logosófica. São Paulo: Editora Logosófica; 2012. [ Links ]
22 Edgar S, Carr SE, Connaughton J, Celenza A. Student motivation to learn: is self-belief the key to transition and first year performance in an undergraduate health professions program? BMC Med Educ. 2019;19(111):1-9. DOI: 10.1186/s12909-019-1539-5. [ Links ]
23 Kantomaa MT, Stamatakis E, Kankaanpää A, Kajantie E, Taanila A, Tammelin T. Associations of physical activity and sedentary behavior with adolescent academic achievement. J Res Adolesc. 2016;26(3):432-42. PMid: 27610027. PMCID: PMC4995724. DOI: 10.1111/jora.12203. [ Links ]
24 Silva, Eduarda Dandolini da, Júlio Alexandre de Matheucci Teixeira, and Renata Coelho Scharlach. Use of digital audio players by high school students: measurement of use intensity and usage habits. CoDAS. 2018;30(5). http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20182017124. [ Links ]