CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192019086
CoDAS
Artigo Original

Phonological remediation in schoolchildren with ADHD and dyslexia

Remediação fonológica em escolares com TDAH e dislexia

Raquel Araujo Martins; Marcia Gonçalves Ribeiro; Giuseppe Mario Carmine Pastura; Marcia Cavadas Monteiro

Downloads: 2
Views: 835

Abstract

Purpose: To compare the performance in phonological processing skills, reading speed and reading comprehension before and after phonological remediation in a restricted group of schoolchildren with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and with dyslexia. Methods: Thirty-two schoolchildren from the 2nd to 8th year of Elementary School of both genders, with diagnosis of ADHD and Dyslexia according to the DSM-5, participated in this study. All patients underwent Phonological Remediation Program consisted of 18 weekly sessions. Results: The results, expressed in z scores, showed a statistically significant difference between before and after remediation assessments in phonological processing skills, such as syllabic and phonemic awareness, working memory and lexical access. Rhyming task was analyzed separately because it represents another level of segmentation and, for this result, there was no significance. Besides these results, there was a statistically significant difference in reading speed and reading comprehension. Conclusion: The phonological remediation program contributes to the development of phonological processing, reading speed and reading comprehension in this population.

Keywords

Attention Deficit Disorder with Hyperactivity; Dyslexia; Students; Speech Language and Hearing Sciences; Learning

Resumo

Objetivo: Comparar o desempenho da avaliação do processamento fonológico, velocidade de leitura e compreensão de texto antes e depois da aplicação de um programa de remediação fonológica em um grupo restrito de escolares com Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) e dislexia. Métodos: Participaram deste estudo 32 escolares do 2º ao 8º ano do Ensino Fundamental, de ambos os sexos, com diagnóstico de TDAH e dislexia de acordo com o DSM-5, atendidos no Ambulatório de Neurologia Infantil do IPPMG/UFRJ. Todos os pacientes foram submetidos ao programa de remediação fonológica, que consistiu em 18 sessões semanais. Resultados: Os resultados, expressos em escore z, indicaram diferença estatisticamente significativa entre as avaliações pré e pós-remediação nas habilidades do processamento fonológico, como em consciência silábica e fonêmica, memória de trabalho e acesso lexical. A tarefa de rima foi analisada separadamente, pois é considerada uma tarefa com nível de segmentação distinto de outros níveis silábicos e, para este resultado não houve significância. Além desses, houve diferença estatisticamente significativa também nos testes que medem velocidade de leitura e compreensão de texto. Conclusão: O programa de remediação fonológica contribui para o desenvolvimento do processamento fonológico, leitura e compreensão textual nesta população.

Palavras-chave

Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade; Dislexia; Estudantes; Fonoaudiologia; Aprendizagem

Referências

1 American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition (DSM-5). Washington, DC, 2013. [ Links ]

2 American Academy of Pediatrics. ADHD: clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescentes. Elk Grove Village, IL, 2011. [ Links ]

3 Lyon GR, Shaywitz SE, Shaywitz BA. Defining dyslexia, comorbidity, teachers' knowledge of language and reading a definition of dyslexia. Annals of Dyslexia, 2003, 53:1-14. [ Links ]

4 Silva C, Cunha VLO, Capellini SA. Desempenho cognitivo-linguístico em leitura de escolares com Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade. Rev. Bras. de Cresc. Desenv. Hum.; São Paulo, Dez. 2011, v. 21, n. 3, p .849-858. [ Links ]

5 Liotti M, Pliszka SR, Higgins K, Perez R 3rd, Semrud-Clikeman M. Evidence for specificity of ERP abnormalities during response inhibition in ADHD children: a comparison with Reading disorder children without ADHD. Brain and cognition, v. 72, n. 2, p. 228-237, Mar. 2010. [ Links ]

6 Pinheiro FH, Lourencetti MD, Santos LCA. Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: critérios diagnósticos. Rev Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 2012; v. 16, n. 1, p.113-123. [ Links ]

7 Voorde SV, Roeyers H, Wiersema JR. Error monitoring in children with ADHD or Reading disorder: an event-related. Biological Psychology, May 2010, v. 85, n. 2, p. 176-185. DOI: 10.1016/j.biopsycho.2010.01.011. [ Links ]

8 Haase VG, Costa DS, Micheli LR, Oliveira LFS, Wood GMO. O estatuto nosológico da discalculia do desenvolvimento. In: Fernando César Capovilla. Transtornos de Aprendizagem. São Paulo: Memmon 2011, v. , p. 139-144. [ Links ]

9 Okuda PM, Pinheiro FH, Germano GD, Padula NAMR, Lourencetti MD, Santos LCA, et al. Função motora fina, sensorial e perceptiva de escolares com transtorno do déficit de atenção com hiperatividade . Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo, Dec. 2011, vol.23, n.4. DOI: 10.1590/S2179-64912011000400010. [ Links ]

10 Gross-Tsur V,Manor O, Shaley RS. Developmental dyscalculia: Prevalence anddemographic features. Dev. Med. Child. Neurol. 1996, 38: 25-33. PMID: 8606013. DOI: 10.1111/j.1469-8749.1996.tb15029.x. [ Links ]

11 Auerbach J, Gross-Tsur V, Manor O, Shaley R. Emotional and behavioral characteristics over a six-year periodin youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41(3), 263-273, 2008. PMID: 18434292. DOI: 10.1177/0022219408315637. [ Links ]

12 Capellini SA, Ciasca SM. Eficácia do programa de treinamento com a consciência fonológica em crianças com distúrbio específico de leitura e escrita e distúrbio de aprendizagem. Temas sobre desenvolvimento, 2000, 9(52): 4-10. DOI: 10.1590/S0104-56872010000200011. [ Links ]

13 Funai APCS. Eficácia da remediação fonológica em escolares com dificuldades de aprendizagem. 196 f. Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências "Julio de Mesquita Filho" UNESP, Marília (SP), 2009. [ Links ]

14 Silva C. Eficácia de um Programa de Remediação Fonológica e Leitura em escolares com Distúrbio de Aprendizagem. 201 f. Dissertação de mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências "Julio de Mesquita Filho" UNESP - Marília, SP, 2009. [ Links ]

15 Antunes LG, Crenitt PAP, Freire T. Programa de remediação fonológica em escolares com sinais de risco para dificuldades de aprendizagem. Distúrbios Comuns, São Paulo, 2013 Ago; 25(2): 225-236. [ Links ]

16 Capovilla A, Capovilla F. Treino da consciência fonológica de pré1 a segunda série: efeitos sobre habilidades fonológicas, leitura e escrita. Temas sobre desenvolvimento, 1998, 7(40): 5-15. DOI: 10.1590/S0102-79722000000100003. [ Links ]

17 Denckla MB, Rudel R. Rapid "automatized" naming of pictured objects, colors, letters and numbers by normal children. Cortex. 1974; 10(2):186-202. DOI: 10.1016/S0010-9452(74)80009-2. [ Links ]

18 Kessler TM. Estudo da Memória Operacional em pré-escolares. Dissertação de Mestrado em Distúrbios da Comunicação Humana - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 1997. 36f. [ Links ]

19 Mousinho R. Velocidade de leitura textual oral e silenciosa ao longo do Ensino Fundamental. In: Mousinho R, Alves LM, Capellini SA, organizadoras. Dislexia. Novos temas, novas perspectivas. 3ª Edição. Rio de Janeiro: Wak Editora; 2015. p.165-179. [ Links ]

20 Silva C, Capellini AS. Programa de remediação fonológica: Proposta de intervenção fonológica para Dislexia e Transtornos de aprendizagem. São José dos Campos, SP: Pulso Editorial, 2011. DOI: 10.1590/S2179-64912011000100006. [ Links ]

21 Germano, GD. Eficácia do Programa de remediação fonológica Play on em escolares cm dislexia de desenvolvimento. Dissertação de mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências "Julio de Mesquita Filho" UNESP, Marília (SP), 2008. [ Links ]

22 Capovilla A, Capovilla F. Alfabetização: método fônico. 5. ed. São Paulo: Memnon, 2010. [ Links ]

23 Santos MTM, Navas ALGP. Distúrbio de leitura e escrita: uma abordagem centrada na consciência fonológica. Revista da Sociedade Brasileira de fonoaudiologia, 1997, 1(1): 10-13. [ Links ]

24 Byrne B, Fielding-barnsley R. Phonemic Awareness and letter knowledge in the child´s acquisition of the alphabetic principle.Journal of Educational psychology, 1989, 81: 313-321. DOI: 10.1037/0022-0663.81.3.313. [ Links ]

25 Berninger VW, Abbott RD, Vermeulen K, Ogier S, Brooksher R, Zook D et al. Comparison of faster and slower responders to early intervention. In: Reading: differentiating features of their language profiles. Learning Disabilities,1999, 32(6): p. 491-503. DOI: 10.2307/1511191. [ Links ]


Submetido em:
26/03/2019

Aceito em:
06/12/2019

5fd0cf170e8825ca2c7e075e codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections