CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192018266
CoDAS
Original article

Prevalence and factors associated with fear of public speaking 

Prevalência e fatores associados ao medo de falar público

Anna Carolina Ferreira Marinho; Adriane Mesquita de Medeiros; Eduardo de Paula Lima; Júlia Janssen Pantuza; Letícia Caldas Teixeira

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Abstract

Purpose: To identify the prevalence of fear of public speaking and verify its association with sociodemographic variables, self-perception of voice, speech, and oral communication skills in public. Methods: A cross-sectional and analytical study with 1,124 university students was carried out. An online questionnaire addressed was performed, considering factors as sociodemographic characteristics; fear of speaking; Scale for Self-Assessment When Speaking in Public (SSPS), self-perception of the voice, the ability to grasp, and keep the listener’s attention and influence another. Results: The fear of public speaking was prevalent in undergraduate students. There was an association of the fear of speaking with the vocal self-perception, with the ability to capture and keep the listener’s attention and to influence another with their communication. Individuals who have the ability to capture and maintain the attention of the interlocutor are more likely to be afraid of public speaking than the undergraduate students who perceive themselves as having the ability to influence the listener with their communication. Conclusion: The more communicative skills and more persuasive the individual perceives his or her self, the less likely he or she is to be affected by the fear of speaking

Keywords

Voice; Speech-language Therapy; Nonverbal Communication; Fear; Student.

Resumo

Objetivo: identificar a prevalência do medo de falar em público e verificar sua associação com as variáveis sociodemográficas, autopercepção da voz, fala e habilidades de comunicação oral em público. Método: estudo transversal analítico com 1124 universitários. Um questionário online abordou características sociodemográficas, medo de falar, autoavaliação da fala em público por meio da Escala para Autoavaliação ao Falar em Público (SSPS), autopercepção da voz, da capacidade de captar e manter a atenção do ouvinte e de influenciar o outro. Resultados: o medo de falar em público foi muito prevalente nos universitários. Houve associação do medo de falar com a autopercepção vocal, com a capacidade de captar e manter a atenção do ouvinte e influenciar o outro com a sua comunicação. Indivíduos que autorrelataram capacidade de captar e manter a atenção do interlocutor apresentaram maior chance de manifestar medo de falar em público em relação aos universitários que se autoperceberam como capazes de influenciar o ouvinte com a sua comunicação. Conclusão: quanto mais habilidades comunicativas e mais persuasivo o indivíduo se percebe, menores as chances de ele ser acometido pelo medo de falar em público.

Palavras-chave

Voz; Fonoaudiologia; Comunicação não Verbal; Medo; Estudante.

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Submitted date:
11/05/2018

Accepted date:
03/06/2019

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