CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20192018074
CoDAS
Artigo Original

Perspectivas e práticas de apoio educativo aos alunos com transtornos da linguagem em Portugal

Perspectives of remedial teaching for students with language disorders in Portugal

Anabela Cruz-Santos, Sónia Susana da Silva Costa, Raquel Maria Silva Fernandes, Sara Pereira Sapage

Downloads: 0
Views: 912

Resumo

Objetivo: Contribuir para o conhecimento das perspectivas e práticas de apoio educativo aos alunos com transtornos da linguagem em contextos inclusivos em Portugal.

Método: Após revisão da bibliografia sobre o tema, foi elaborado um questionário, posteriormente aplicado a 123 professores do ensino regular. Para a análise dos dados recolhidos, foi realizada uma análise estatística descritiva e inferencial das variáveis dependentes, utilizando testes paramétricos.

Resultados: A análise descritiva revela que a maioria dos professores conhece o conceito de transtornos da linguagem e considera importante compreender o desenvolvimento da linguagem ao lidar com alunos com essa problemática. No entanto, mais da metade dos inquiridos acha que não possui formação nem informações suficientes acerca da aquisição e do desenvolvimento da linguagem e também não concorda que possua competências suficientes para contribuir para a identificação de alunos com transtornos da linguagem. Os resultados relativos à análise inferencial revelam diferenças estatisticamente significativas no que diz respeito ao gênero, ao tempo de serviço e ao distrito. Os resultados obtidos demonstram boas qualidades métricas no que se refere à consistência interna.

Conclusão: Os resultados evidenciam a necessidade de formação e informação dos professores acerca da aquisição e do desenvolvimento da linguagem e, mais especificamente, dos transtornos da linguagem. Demonstram também que os professores do ensino regular poder-se-ão deparar com dificuldades no apoio educativo aos alunos com transtornos da linguagem e, particularmente, em delinear estratégias adequadas às suas necessidades, nomeadamente na elaboração de programas educativos individualizados.

Palavras-chave

Linguagem; Transtornos da Linguagem; Ensino; Apoio Educativo; Análise Quantitativa

Abstract

Purpose: To analyze how students with Language Disorders receive remedial teaching in inclusive settings in Portugal.

Methods: We developed a questionnaire based on the literature review, and applied it to 123 elementary teachers in Portugal. We performed a descriptive and inferential statistical analysis of the dependent variables using parametric tests.

Results: Descriptive analysis revealed that most teachers know the concept of language disorders and consider it important to the development of language when supporting students with this problem. However, over half of the respondents answered that they have no training and enough information about the acquisition and development of language, and don´t consider having sufficient knowledge to contribute to the identification of students with language disorders. Results for inferential statistics showed statistically significant differences regarding gender; length of service and district, as well as a good internal consistency in relation to the questionnaire.

Conclusion: Results highlight the need for training and information about acquisition and development of language, and more specifically in relation to language disorders. It also showed that elementary teachers may find difficulties in intervention with students with language disorders, and particularly, to adequate strategies to their needs, particularly when developing Individualized Educational Programs for their students in a team.

Keywords

Language; Language Disorders; Teaching; Remedial Teaching; Quantitative Analysis

Referências

Bishop DV, Snowling MJ, Thompson PA, Greenhalgh T. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: terminology. J Child Psychol Psychiatry. 2017;58(10):1068-80. http://dx.doi.org/10.1111/jcpp.12721. PMid:28369935.

Santos LM, Friche AA, Lemos SM. Conhecimento e instrumentalização de professores sobre desenvolvimento de fala: ações de promoção de saúde. Rev CEFAC. 2011;13(4):645-56. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000011.

Wilson L, McNeill B, Gillon GT. Inter-professional education of prospective speech-language therapists and primary school teachers through shared professional practice placements. Int J Lang Commun Disord. 2017;52(4):426-39. http://dx.doi.org/10.1111/1460-6984.12281. PMid:27624388.

Fricke S, Millard G. A setting-based oral Language Intervention for nursery-aged children with english as an additional language. In: Murphy VA, Evangelou M, editores. Early childhood education in english for speakers of other languages. London: British Council; 2016. p. 171-86.

Oliveira RB, Bidarra MG, Vaz-Rebelo M. Práticas de colaboração para inclusão de alinos com necessidades educativas especiais nas escolas portuguesas: perceções de professores e equipa técnico-pedagógica. Saber & Educar. 2017;(23):70-9. http://dx.doi.org/10.17346/se.vol23.288.

Vieira-Rodrigues MMM, Sanches-Ferreira MMP. A inclusão de crianças com necessidades educativas especiais no ensino regular em Portugal: a opinião de educadores de infância e de professores do 1º ciclo do ensino público e privado. Rev Bras Educ Espec. 2017;23(1):37-55. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382317000100004.

Martins R, Freitas P, Carvalho O, Pascoinho J. Intervenção precoce: práticas e representações. Revista Educação Especial. 2018;31(62):495-512. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X28819.

Messer D, Dockrell J. Children’s naming and word-finding difficulties: descriptions and explanations. J Speech Lang Hear Res. 2006;49(2):309-24. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2006/025). PMid:16671846.

Molina FP, Robertson XA. Didactics strategies to develop the narrative discourse in preschool childreen with specific language impairment. Rev Signos. 2018;51:410-29.

Owens R. Language development: an introduction. 9th ed. Boston: Pearson Education; 2016.

Pullen PC, Justice LM. Enhancing phonological awareness, print awareness and oral language skills in preschool children. Intervention Sch Clin. 2003;39(2):87-98. http://dx.doi.org/10.1177/10534512030390020401.

Hage SRV, Nicolielo AP, Guerreiro MM. Deficit in phonological working memory: a psycholinguistic marker in portuguese speaking children with specific language impairment. Psychology. 2014;5(5):380-8. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.55049.

Nicolielo AP, Hage SRV. Phonological processing in subjects with specific language impairment. Rev CEFAC. 2014;16(6):1820-6. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201416813.

Leonard LB. Reciprocal relations between syntax and tense/agreement morphology in children’s interpretation of input: A look at children with specific language impairment. First Lang. 2019;39(1):96-110. http://dx.doi.org/10.1177/0142723717729094.

Verhoeven L, Steenge J, van Balkom H. Verb morphology as clinical marker of specific language impairment: evidence from first and second language learners. Res Dev Disabil. 2011;32(3):1186-93. http://dx.doi.org/10.1016/j.ridd.2011.01.001. PMid:21333487.

Befi-Lopes DM, Gândara JP, Felisbino FS. Categorização semântica e aquisição lexical: desempenho de crianças com alterações do desenvolvimento da linguagem. Rev CEFAC. 2006;8(2):155-61.

Befi-Lopes DM, Nuñes CO, Cáceres AM. Correlação entre vocabulário expressivo e extensão média do enunciado em crianças com alteração específica de linguagem. Rev CEFAC. 2013;15(1):51-7. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462012005000017.

Hernandez GD, Rodriguez VMA. The grammatical production in the narrative discourse of pupils with Specific Language Impairment (SLI). Rev Signos. 2018;51:264-84.

Davies C, Andrés-Roqueta C, Norbury CF. Referring expressions and structural language abilities in children with specific language impairment: a pragmatic tolerance account. J Exp Child Psychol. 2016;144:98-113. http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2015.11.011. PMid:26716575.

Cleave PL, Girolametto L, Chen X, Johnson C. Narrative abilities in monolingual and dual language learning children with specific language impairment. J Commun Disord. 2010;43(6):511-22. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcomdis.2010.05.005. PMid:20579660.

Boerma T, Leseman P, Wijnen F, Blom E. Language proficiency and sustained attention in monolingual and bilingual children with and without language impairment. Front Psychol. 2017;8:1241-52. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01241. PMid:28785235.

Desmottes L, Maillart C, Meulemans T. Memory consolidation in children with specific language impairment: delayed gains and susceptibility to interference in implicit sequence learning. J Clin Exp Neuropsychol. 2017;39(3):265-85. http://dx.doi.org/10.1080/13803395.2016.1223279. PMid:27615432.

Bishop DVM. What causes specific language impairment in children? Curr Dir Psychol Sci. 2006;15(5):217-21. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8721.2006.00439.x. PMid:19009045.

Correia LM. Inclusão e necessidades educativas especiais: um guia para educadores e professores. 2. ed. Porto: Porto Editora; 2013.

German D. Child word finding: student voices enlighten us. ASHA Lead. 2009;14(2):10-3. http://dx.doi.org/10.1044/leader.FTR2.14022009.10.

Conti-Ramsden G, Botting N. Emotional health in adolescents with and without a history of specific language impairment (SLI). J Child Psychol Psychiatry. 2008;49(5):516-25. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01858.x. PMid:18221347.

Gray S, Kvalsvig A, O’Connor M, O’Connor E, Incledon E, Tarasuik J, et al. Can a teacher-reported indicator be used for population monitoring of oral language skills at school entry? Int J Speech Lang Pathol. 2018;20(4):447-57. http://dx.doi.org/10.1080/17549507.2017.1294200. PMid:28290724.

Gregory KD, Oetting JB. Classification accuracy of teacher ratings when screening nonmainstream english-speaking kindergartners for language impairment in the rural south. Lang Speech Hear Serv Sch. 2018;49(2):218-31. http://dx.doi.org/10.1044/2017_LSHSS-17-0045. PMid:29621802.

Eloi ME, Santos JN, Martins-Reis VO. Disorders in oral and written language in elementary teachers’ perception. Rev CEFAC. 2015;17(5):1420-31. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620151754115.

Silva LK, Labanca L, Melo EMC, Costa-Guarisco LP. Identification of language disorders in the school setting. Rev CEFAC. 2014;16(6):1972-9. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201415813.


Submetido em:
28/04/2018

Aceito em:
07/02/2019

5dbe21a20e88253c01ce51af codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections