Relation between oral reading fluency and reading comprehension
Relação entre fluência de leitura oral e compreensão de leitura
Maíra Anelli Martins; Simone Aparecida Capellini.
Abstract
Purpose: Relate oral reading fluency performance to reading comprehension in students of the Elementary School. Methods: The study included 97 students, distributed in three groups: Group I (GI): composed by 32 students from 3rd grade level; Group II (GII): composed by 28 students from 4th grade level and Group III (GIII): composed by 37 students from 5th grade level. The oral reading of a text was recorded and analyzed observing the pauses made by the students, auditory perceived by judges, speed reading measured by the number of words correctly read and reading comprehension assessment. Results: Students of Group I and III presented relation between reading comprehension and number of words correctly read per minute, which did not occur with the students from Group II. The GII and GIII showed negative relation, not significant between the number of pauses and reading comprehension. Conclusion: The data showed that oral reading rate is related to the reading comprehension, however, the number of pauses showed no significant differences between reading comprehension for most grade level analyzed.
Keywords
Resumo
Objetivo: Relacionar o desempenho na fluência de leitura oral com a compreensão de leitura de escolares do Ensino Fundamental I. Método: Participaram deste estudo 97 escolares, distribuídos em três grupos: Grupo I (GI): composto por 32 escolares do 3º ano; Grupo II (GII): composto por 28 escolares do 4º ano; e Grupo III (GIII): composto por 37 escolares do 5º ano. A leitura oral de um texto foi gravada e analisada, observando-se as pausas realizadas pelos escolares, percebidas auditivamente por juízes, medidas a velocidade de leitura, por meio do número de palavras lidas corretamente, e realizada também a avaliação da compreensão de leitura. Resultados: Para os escolares do Grupo I e III, o desempenho na compreensão foi relacionado com os escores de palavras lidas corretamente por minuto, o que não ocorreu com os escolares do Grupo II. O GII e GIII apresentaram relações negativas não significantes entre o número de pausas e a compreensão. Conclusão: Os dados demonstraram que a taxa de leitura oral tem relação com a compreensão de leitura, entretanto, o número de pausas não demonstrou diferenças significantes em relação à compreensão de leitura para a maior parte dos anos escolares analisados.
Palavras-chave
Referências
1 Rasinski TV. Readers who struggle: why many struggle and a modest proposal for improving their reading. Read Teach. 2017;70(5):519-24. http://dx.doi.org/10.1002/trtr.1533 . [ Links ]
2 Barboza FBR, Garcia RB, Galera C. Memória de trabalho fonológica, atenção visual e leitura em crianças de 5ª e 6ª séries do ensino fundamental. Estud Psicol. 2015;20(2):82-91. http://dx.doi.org/10.5935/1678-4669.20150010 . [ Links ]
3 Cavalcante VMP, Ribeiro MCMA. Contribuições do ensino de estratégias metacognitivas de leitura no ensino fundamental. Revista Prolíngua. 2016;11(1):27-39. [ Links ]
4 Sargiani RA, Maluf MR, Bosse M. O papel da amplitude visuoatencional e da consciência fonêmica na aprendizagem da leitura. Psicol Reflex Crit. 2015;28(3):593-602. http://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201528318 . [ Links ]
5 Puliezi S, Maluf MR. A fluência e sua importância para a compreensão da leitura. Psico-USF. 2014;19(3):467-75. http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712014019003009 . [ Links ]
6 Barth AE, Tolar TD, Fletcher JM, Francis D. The effects of student and text characteristics on the oral reading fluency of middle-grade students. J Educ Psychol. 2014;106(1):162-80. http://dx.doi.org/10.1037/a0033826 . PMid:24567659. [ Links ]
7 Kim YS, Park CH, Wagner RK. Is oral/text reading fluency a “bridge” to reading comprehension? Read Writ. 2014;27(1):79-99. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-013-9434-7 . PMid:25653474. [ Links ]
8 Paige DD, Rasinski T, Magpuri-Lavell T, Smith GS. Interpreting the relationships among prosody, automaticity, accuracy, and silent reading comprehension in secondary students. J Literacy Res. 2014;46(2):123-56.http://dx.doi.org/10.1177/1086296X14535170 . [ Links ]
9 Turkyılmaz M, Can R, Yildirim K, Ates S. Relations among oral reading fluency, silent reading fluency, retell fluency, and reading comprehension. Procedia Soc Behav Sci. 2014;116:4030-4.http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.885 . [ Links ]
10 Alves LM, Lalain M, Ghio A, Celeste LC. Escala multidimensional de fluência em leitura: avaliação perceptive da leitura em escolares com e sem dislexia do desenvolvimento. In: Mousinho R, Alves LM, Capellini S, editores. Dislexia: novos temas, novas perspectivas. Rio de Janeiro: Wak; 2015. p. 151-64. [ Links ]
11 Álvarez-Cañizo M, Suárez-Coalla P, Cuetos F. The role of reading fluency in children’s text comprehension. Front Psychol. 2015;6:1810. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01810 . PMid:26640452. [ Links ]
12 Pacheco V, Santos AJ. A fluência e compreensão leitora em diferentes níveis de escolaridade. Confluência. 2017;52(1):232-56. [ Links ]
13 Komeno EM, Ávila CRB, Cintra IP, Schoen TH. Velocidade de leitura e desempenho escolar na última série do ensino fundamental. Estud Psicol. 2015;32(3):437-47. [ Links ]
14 Cardoso-Martins C, Navas AL. O papel da fluência de leitura de palavras no desenvolvimento da compreensão da leitura: um estudo longitudinal. Educ Rev. 2016;62(62):17-32. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.48307 . [ Links ]
15 Cunha VLO, Capellini SA. PROCOMLE: Protocolo de Avaliação da Compreensão de Leitura. Ribeirão Preto: Book Toy Editorial; 2014. [ Links ]
16 Good R, Kaminski RA, editores. Dynamic indicators of basic early literacy skills [Internet]. 6th ed. Eugene: Institute for the Development of Educational Achievement; 2002 [cited 2017 Nov 24]. Available from: http://dibels.uoregon.edu/ [ Links ]
17 Dawson B, Trapp RG. Bioestatística básica e clínica. 3. ed. Rio de Janeiro: McGraw-Hill; 2001. [ Links ]
18 Fernandes S, Querido L, Verhaeghe A, Marques C, Araújo L. Reading development in European Portuguese: relationships between oral reading fluency, vocabulary and reading comprehension. Read Writ. 2017;30(9):1987-2007. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-017-9763-z . [ Links ]
19 Tobia V, Bonifacci P. The simple view of reading in a transparent orthography: the stronger role of oral comprehension. Read Writ. 2015;28(7):939-57. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-015-9556-1 . [ Links ]
20 Keenan JM, Meenan CE. Test differences in diagnosing reading comprehension deficits. J Learn Disabil. 2014;47(2):125-35. http://dx.doi.org/10.1177/0022219412439326 . PMid:22442251. [ Links ]
21 Miller AC, Davis N, Gilbert JK, Cho S, Toste JR, Street J, et al. Novel approaches to examine passage, student, and question effects on reading comprehension. Learn Disabil Res Pract. 2014;29(1):25-35.http://dx.doi.org/10.1111/ldrp.12027 . PMid:24535914. [ Links ]
22 Cadime I, Rodrigues B, Santos S, Viana FL, Chaves-Sousa S, Cosme MC, et al. The role of word recognition, oral reading fluency and listening comprehension in the simple view of reading: a study in an intermediate depth orthography. Read Writ. 2017;30(3):591-611. http://dx.doi.org/10.1007/s11145-016-9691-3 . [ Links ]
23 Veenendaal NJ, Groen MA, Verhoeven L. What oral text reading fluency can reveal about reading comprehension. J Res Read. 2015;38(3):213-25. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9817.12024 . [ Links ]
24 Veenendaal NJ, Groen MA, Verhoeven L. Bidirectional relations between text reading prosody and reading comprehension in the upper primary school grades: a longitudinal perspective. Sci Stud Read. 2016;20(3):189-202. http://dx.doi.org/10.1080/10888438.2015.1128939 . PMid:27667916. [ Links ]
25 Martins MA, Capellini AS. Fluência e compreensão da leitura em escolares do 3º ao 5º ano do ensino fundamental. Estud Psicol. 2014;31(4):499-506. [ Links ]
26 LaBerge D, Samuels SJ. Toward a theory of automatic information processing in reading. Cognit Psychol. 1974;6(2):293-323. http://dx.doi.org/10.1016/0010-0285(74)90015-2 . [ Links ]
27 Haskins T, Aleccia V. Toward a reliable measure of prosody: an investigation of rater consistency. Int J Educ Soc Sci. 2014;1(5):102-12. [ Links ]
Submetido em:
24/11/2017
Aceito em:
06/06/2018