CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20182018222
CoDAS
Original article

Caregivers’ perception of children with Autism Spectrum Disorder regarding to the communicative profile of their children after a communicative orientation program

Percepção de cuidadores de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo quanto ao perfil comunicativo de seus filhos após um programa de orientação fonoaudiológica

Juliana Izidro Balestro; Fernanda Dreux Miranda Fernandes.

Downloads: 2
Views: 666

Abstract

Purpose: To analyze the perception of caregivers of children with Autism Spectrum Disorder regarding the functional profile of their children’s communication in three moments, before and after the guidelines. Methods: Caregivers of 62 children diagnosed with ASD (AUTISM SPECTRUM DISORDER) participated in this study, divided into three groups of interventions. All interventions included a program with five pre-set monthly orientation sessions to provide information on the development of communication and encourage practical communication activities in daily life. In G1 (group 1), the caregivers received the group orientation program, and the children received individual speech therapy. In G2 (group 2), caregivers received the same program orientations but individually, and their children received different treatment. G3 (group 3), composed of caregivers of children waiting for speech-language pathology on the waiting list, received group guidance. All caregivers answered the Functional Communication Checklist (PFC-C) in three moments: baseline, five and eight months. Results: In the PFC-C the parents reported an increase in the occurrence of gestural, vocal and verbal means in all groups, to express interpersonal communicative functions, except in G2. In non-interpersonal communicative functions, there was a decrease in the occurrence of the gestural communicative environment, an increase in the verbal climate, with no statistical difference between the groups. As for the vocal climate, there was no difference over time. Conclusion: Communication guidelines for caregivers of children with ASD (AUTISM SPECTRUM DISORDER) (Autism Spectrum Disorder) contributed to the understanding of the communicative process in different situations, by detecting differences in their perception of the communication functionality of their children

Keywords

Communication, Caregivers, Autism Spectrum Disorder, Autistic Disorder,  Language Therapy, Family

Resumo

Objetivo: Analisar a percepção de cuidadores de crianças com Transtorno do Espectro do Autismo quanto ao perfil funcional da comunicação de seus filhos em três momentos, antes e após as orientações. Método: Cuidadores de 62 crianças com diagnóstico de TEA participaram deste estudo, divididos em três grupos de intervenções. Todas as intervenções incluíram um programa com cinco sessões de orientação mensais pré-estabelecidas para fornecer informações sobre o desenvolvimento da comunicação e incentivar atividades práticas de comunicação na vida diária. No G1, os cuidadores receberam o programa de orientação em grupo e as crianças receberam terapia fonoaudiológica individual. No G2, os cuidadores receberam as mesmas orientações do programa, mas individualmente, e seus filhos receberam terapia individual. O G3, composto por cuidadores de crianças que aguardavam atendimento fonoaudiológico em lista de espera, recebeu orientação em grupo. Todos os cuidadores responderam ao Perfil de Comunicação Funcional-Checklist (PFC-C) em três momentos: marco zero, cinco e oito meses. Resultados: No PFC-C os pais relataram aumento na ocorrência dos meios gestual, vocal e verbal em todos os grupos, para expressar as funções comunicativas interpessoais, exceto no G2. Nas funções comunicativas não interpessoais, houve diminuição da ocorrência do meio comunicativo gestual, aumento do meio verbal, sem diferença estatística entre os grupos. Quanto ao meio vocal, não houve diferença ao longo do tempo. Conclusão: As orientações de comunicação para cuidadores de crianças com TEA contribuíram para a compreensão do processo comunicativo em diferentes situações, por meio da detecção de diferenças em sua percepção quanto à funcionalidade da comunicação de seus filhos.

Palavras-chave

Comunicação, Cuidadores,Transtorno do Espectro Autista, Transtorno Autístico, Terapia da Linguagem, Família

References

1 APA: American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders fifth edition (DSM-V). Arlington: American Psychiatric Association; 2013. [ Links ]

2 OMS: Organização Mundial da Saúde. CID-10: classificação de transtornos mentais e de comportamento a CID-10: critérios diagnósticos para pesquisa. 10. ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 1993. [ Links ]

3 Adams C, Baxendale B, Lloyd J, Aldred C. Pragmatic language impairment: case studies of social and pragmatic language therapy. Child Lang Teach Ther. 2005;21(3):227-50. http://dx.doi.org/10.1191/0265659005ct290oa . [ Links ]

4 Searle JR. Intentionality. Cambridge: Cambridge University Press; 1983.http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139173452 . [ Links ]

5 Austin JL. How to do things with words. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press; 1975. [ Links ]

6 Winner MG, Crooke PJ. Social thinking: a developmental treatment approach for students with social learning/social pragmatic challenges. Perspect Lang Learn Educ. 2009;16(2):62-9.http://dx.doi.org/10.1044/lle16.2.62 . [ Links ]

7 Bronfenbrenner U. Toward an experimental ecology of human development. Am Psychol. 1977;32(7):513-31.http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.32.7.513 . [ Links ]

8 Wetherby AM, Prizant BM, editores. Autism spectrum disorders: a developmental, transactional perspective. Baltimore: Paul Brookes Publishing Company; 2000. [ Links ]

9 Hage SRV, Pinheiro LAC. Desenvolvimento típico de linguagem e a importância para a identificação de suas alterações na infância. In: Lamônica DAC, Britto DBO, editores. Tratado de linguagem: perspectivas contemporâneas. Ribeirão Preto: Book Toy; 2017. [ Links ]

10 Miilher LP. Habilidades conversacionais de crianças com transtornos do espectro autístico [tese]. São Paulo: Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo; 2012. [ Links ]

11 Moore C. (2014). Joint attention: its origins and role in development. New York: Psychology Press.http://dx.doi.org/10.4324/9781315806617 . [ Links ]

12 Dunn W, Cox J, Foster L, Mische-Laweson L, Tanquaray J. Impact of an integrated intervention on parental competence and children’s participation with autism. Am J Occup Ther. 2012;36(5):520-8.http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2012.004119 . PMid:22917118. [ Links ]

13 Adamson LB, Bakeman R, Deckner DF, Romski M. Joint engagement and the emergence of language in children with autism and Down syndrome. J Autism Dev Disord. 2009;39(1):84-96.http://dx.doi.org/10.1007/s10803-008-0601-7 . PMid:18581223. [ Links ]

14 Sanini C, Sifuentes M, Bosa CA. Competência social e autismo: o papel do contexto da brincadeira com pares. Psicol, Teor Pesqui. 2013;29(1):99-105. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722013000100012 . [ Links ]

15 Prutting C, Kirchner D. Applied pragmatics. In: Gallagher T, Prutting C, editores. Pragmatic assessment and intervention issues in language. San Diego: College-Hill Press; 1983. p. 29-64. [ Links ]

16 Bottema-Beutel K, Yoder P, Hochman JM, Watson L. The role of supported joint engagement and parent utterances in language and social communication development in children with autism spectrum disorder. J Autism Dev Disord. 2014;44(9):2162-74. http://dx.doi.org/10.1007/s10803-014-2092-z . PMid:24658867. [ Links ]

17 Prizant BM. Uniquely human: a different way of seeing autism. Canada: Simon & Schuster; 2015. Kindle edition. [ Links ]

18 ASHA: American Speech-Language-Hearing Association. Scope of practice in speech-language pathology: scope of practice [Internet]. Rockville: ASHA; 2016 [citado em 2017 Nov 23]. Available from: www.asha.org/policy [ Links ]

19 Adams C, Lockton E, Freed J, Gaile J, Earl G, McBean K, et al. The Social Communication Intervention Project: a randomized controlled trial of the effectiveness of speech and language therapy for school-age children who have pragmatic and social communication problems with or without autism spectrum disorder. Int J Lang Commun Disord. 2012;47(3):233-44. http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-6984.2011.00146.x . PMid:22512510. [ Links ]

20 Parsons L, Cordier R, Munro N, Joosten A, Speyer R. A systematic review of pragmatic language interventions for children with autism spectrum disorder. PLoS One. 2017;12(4):e0172242.http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0172242 . PMid:28426832. [ Links ]

21 National Research Council. Educating children with autism. Washington: National Academy Press; 2001. [ Links ]

22 Ingersoll B, Meyer K, Bonter N, Jelinek S. A comparison of developmental, social-pragmatic and naturalistic behavioral interventions on language use and social engagement in children with autism. J Speech Lang Hear Res. 2012;55(5):1301-13. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2012/10-0345) . PMid:22361104. [ Links ]

23 Neubauer MA, Fernandes FDM. Perfil funcional da comunicação e diagnóstico fonoaudiológico de crianças do espectro autístico: uso de um checklist. CoDAS. 2013;25(6):605-9. [ Links ]

24 Miilher LP, Fernandes FDM. Considerando a responsividade: uma proposta de análise pragmática no espectro do autismo. Revista CoDAS. 2013;25(1):70-5. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000100013 . [ Links ]

25 Prutting CA. Pragmatic as social competence. J Speech Hear Disord. 1982;47(2):123-34.http://dx.doi.org/10.1044/jshd.4702.123 . PMid:6757582. [ Links ]

26 Wetherby AM. Communicative, cognitive, and social development in Autistic children [dissertation]. San Francisco: University of California; 1982. [ Links ]

27 Patten E, Belardi K, Baranek GT, Watson LR, Labban JD, Oller DK. Vocal patterns in infants with autism spectrum disorder: canonical babbling status and vocalization frequency. J Autism Dev Disord. 2014;44(10):2413-28. http://dx.doi.org/10.1007/s10803-014-2047-4 . PMid:24482292. [ Links ]

28 Hutman T, Siller M, Sigman M. Mothers’ narratives regarding their child with autism predict maternal synchronous behavior during play. J Child Psychol Psychiatry. 2009;50(10):1255-63.http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2009.02109.x . PMid:19519754. [ Links ]

29 Souza DMB, Lopes SMB. Percepção da família em relação à atuação fonoaudiológica em um ambulatório. Rev CEFAC. 2015;17(1):80-7. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201515413 . [ Links ]

30 Wetherby A, Woods J, Morgan L, Holland R. Building partnerships using inonovative technologies. In: Recent Advances in Evidence-based Pratice for Autism Spectrum Disorders [Internet]; 2015; Florida. Florida: Florida State University; 2015 [citado em 2017 Nov 23]. Disponível em: http://docplayer.net/10477084-Training-institute-on-autism-florida-state-university-recent-advances-in-evidence-based-practice-for-autism-spectrum-disorder.html [ Links ]


Submitted date:
11/23/2017

Accepted date:
07/01/2018

5d326f470e88252a3ce91f55 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections