CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20182018212
CoDAS
original article

Spelling errors and phonological awareness skills in children with typical and atypical phonological development

Erros ortográficos e habilidades de consciência fonológica em crianças com desenvolvimento fonológico típico e atípico

Gabriele Donicht; Marizete Ilha Ceron; Márcia Keske-Soares

Downloads: 0
Views: 616

Abstract

Purpose: To verify and correlate the spelling errors present in the written productions to the performance in phonological awareness skills of children in different school years, with typical and atypical phonological development. Methods: The sample consisted of 50 children divided into two groups: with typical phonological development (TPD) and with atypical phonological development (APD); students from the early years (1st to 5th grades) of schooling and ages between 6:0 and 10:0 years old. The children were submitted to speech-language and audiological evaluations. Data were tabulated and statistical analyzes were performed using the Spearman Correlation Coefficient. Results: In relation to the number of spelling errors in writing, these were similar in the TPD and APD groups, except for the contextual-arbitrary errors that were greater for the APD. Still, it was observed that the number of written spelling errors decreased with the increase in schooling. Concerning the average performance in phonological awareness, the TPD performed better than the APD in syllabic and phonemic awareness. The children of 4th and 5th grades presented better performance in phonological awareness than those in grades 1st to 3rd. Conclusion: The correlation was inversely proportional between the phonological awareness performance and the number of spelling errors (those that alter the syllabic structure) for both groups, demonstrating that the more errors of this type, the lower the performance in syllabic, phonemic and total phonological awareness.

Keywords

Phonological Awareness Spelling Phonological Disorder Learning Evaluation

Resumo

Objetivo: Verificar e correlacionar os erros ortográficos presentes nas produções escritas ao desempenho em habilidades de consciência fonológica de crianças em diferentes anos escolares, com desenvolvimento fonológico típico e atípico. Método: A amostra foi composta por 50 crianças divididas em dois grupos: com desenvolvimento fonológico típico (GDFT) e com desenvolvimento fonológico atípico (GDFA); estudantes dos anos iniciais (1ª a 5ª séries) de escolarização e idades entre 6:0 e 10:0 anos. As crianças foram submetidas às avaliações fonoaudiológicas e audiológica. Os dados foram tabulados e as análises estatísticas foram realizadas por meio do Coeficiente de Correlação de Spearman. Resultados: Em relação ao número de erros ortográficos na escrita, estes foram semelhantes no GDFT e no GDFA, com exceção para os erros contextuais-arbitrários que foram em maior número para o GDFA. Ainda se observou que o número de erros ortográficos de escrita diminuiu com o aumento da escolarização. No que se refere ao desempenho médio em consciência fonológica, o GDFT teve um desempenho melhor que o GDFA em consciência silábica e fonêmica. As crianças de 4ª e 5ª séries apresentaram melhor desempenho em consciência fonológica que as de 1ª a 3ª séries. Conclusão: A correlação foi inversamente proporcional entre o desempenho em consciência fonológica e o número de erros ortográficos (aqueles que alteram a estrutura silábica) para ambos os grupos, demonstrando que quanto mais erros deste tipo, menor o desempenho em consciência fonológica silábica, fonêmica e total

Palavras-chave

Consciência Fonológica, Ortografia, Desvio Fonológico, Aprendizagem, Avaliação

References

1 Gonçalves TS, Neves TAP, Nicolielo AP, Crenitte PAP, Lopes-Herrera SA. Phonological awareness in children from public schools and particularly during the process of literacy. Audiol Commun Res. 2013;18(2):78-84. [ Links ]

2 Enricone JRB, Salles JF. Relação entre variáveis psicossociais familiares e desempenho em leitura/escrita em crianças. Psicol Esc Educ. 2011;15(2):199-210. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572011000200002 . [ Links ]

3 Silva NSM, Crenitte PAP. Comparison of students from private and public schools on the spelling performance. CoDAS. 2015;27(2):113-8. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20152014002 . PMid:26107075. [ Links ]

4 Miranda ARM. Um estudo sobre o erro ortográfico. In: Heining OL, Fronza CA, editor. Diálogos entre linguística e educação. 1. ed. Blumenau: EDIFURB; 2010. p. 141-162. (vol. 1). [ Links ]

5 Preston J, Edwards ML. Phonological awareness and types of sound errors in preschoolers with speech sound disorders. J Speech Lang Hear Res. 2010;53(1):44-60. http://dx.doi.org/10.1044/1092-4388(2009/09-0021) . PMid:19717651. [ Links ]

6 Wertzner HF, Pulga MJ, Pagan-Neves LO. Metaphonological skills among children with speech sound disorder: the influence of age and disorder severity. Audiol Commun Res. 2014;19(3):243-51.http://dx.doi.org/10.1590/S2317-64312014000300007 . [ Links ]

7 Santos MTM, Befi-Lopes DM. Vocabulary, phonological awareness and rapid naming: contributions for spelling and written production. J Soc Bras Fonoaudiol. 2012;24(3):269-75. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013 . PMid:23128176. [ Links ]

8 Cunha VLO, Capellini SA. Análise psicolinguística e cognitivo-linguística das provas de habilidades metalinguísticas e leitura realizadas em escolares de 2ªa 5ª série. Rev CEFAC. 2010;12(5):772-83.http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010005000017 . [ Links ]

9 Cardoso AMS, Silva MM, Pereira MMB. Phonological awareness and the working memory of children with and without literacy difficulties. CoDAS. 2013;25(2):110-4. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000200004 . PMid:24408238. [ Links ]

10 Schaefer B, Bremer M, Herrmann F. Onset and phoneme awareness and its relationship to letter knowledge in German-speaking preschool children. Folia Phoniatr Logop. 2014;66(3):126-31.http://dx.doi.org/10.1159/000368228 . PMid:25402353. [ Links ]

11 Galletly SA, Knight BA. Because trucks aren’t bicycles: orthographic complexity as an important variable in Reading research. Aust Educ Res. 2013;40(2):173-94. http://dx.doi.org/10.1007/s13384-013-0091-2 . [ Links ]

12 Santos MTM, Befi-Lopes DM. Analysis of the spelling patterns of 4th grade students basedon a word dictation task. CoDAS. 2013;25(3):256-61. http://dx.doi.org/10.1590/S2317-17822013000300011 . PMid:24408337. [ Links ]

13 Vaz S, Pezarini IO, Paschoal L, Chacon L. Characteristics of the acquisition of sonorant consonants orthography in Brazilian children from a São Paulo municipality. CoDAS. 2015;27(3):230-5.http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20152014114 . PMid:26222938. [ Links ]

14 Fluss J, Ziegler JC, Warszawski J, Ducot B, Richard G, Billard C. Poor reading in French elementary school: the interplay of cognitive, behavioral, and socioeconomic factors. J Dev Behav Pediatr. 2009;30(3):206-16.http://dx.doi.org/10.1097/DBP.0b013e3181a7ed6c . PMid:19412126. [ Links ]

15 Hipfner-Boucher K, Milburn T, Weitzman E, Greenberg J, Pelletier J, Girolametto L. Relationships between preschoolers’ oral language and phonological awareness. First Lang. 2014;34(2):178-97.http://dx.doi.org/10.1177/0142723714525945 . [ Links ]

16 Preston JL, Hull M, Edwards ML. Preschool speech error patterns predict articulation and phonological awareness outcomes in children with histories of speech sound disorders. Am J Speech Lang Pathol. 2013;22(2):173-84. http://dx.doi.org/10.1044/1058-0360(2012/12-0022) . PMid:23184137. [ Links ]

17 Ferreiro E, Teberosky A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas; 1999. [ Links ]

18 Felício CM, Ferreira CL. Protocol of orofacial myofunctional evaluation with scores. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2008;72(3):367-75. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijporl.2007.11.012 . PMid:18187209. [ Links ]

19 Seabra AG, Capovilla FC. Teste de discriminação fonológica. In: Seabra AG, Capovilla FC, editores. Teoria e pesquisa em avaliação neuropsicológica. 2. ed. São Paulo: Memnon; 2009. p. 25-35. [ Links ]

20 Ceron MI. Instrumento de Avaliação Fonológica (INFONO): desenvolvimento e estudos psicométricos. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria; 2015. [ Links ]

21 Moojen S, Lamprecht RR, Santos RM, Freitas GM, Brodacz R, Siqueira M, et al. CONFIAS: Consciência Fonológica: instrumento de avaliação sequencial. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2003. [ Links ]

22 Miranda ARM. Insights sobre a representação das vogais pretônicas no português do Brasil: dados de desenvolvimento fonológico e de escrita inicial. Organon. 2013;28(54):83-100. [ Links ]

23 Miranda ARM. A fonologia em dados de escrita inicial de crianças brasileiras. Linguistica. 2014;30:45-80. [ Links ]

24 Miranda ARM, Medina SZ, Silva MR. O sistema ortográfico do português brasileiro e sua aquisição. Linguagem e Cidadania. 2005;14(2):1-15. [ Links ]

25 Capellini SA, Amaral AC, Oliveira AB, Sampaio MN, Fusco N, Cervera-Mérida JF, et al. Spelling performance of 2nd to 5th grade students from public school. J Soc Bras Fonoaudiol. 2011;23(3):227-36.http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912011000300008 . PMid:22012157. [ Links ]

26 Rosa CC, Gomes E, Pedroso FS. Acquisition of the orthographic system: proficiency in written expression and classification of orthographic errors. Rev CEFAC. 2012;14(1):39-45. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000087 . [ Links ]

27 Bernardino JA Jr, Freitas FR, Souza DG, Maranhe EA, Bandini HHM. Aquisição de leitura e escrita como resultado do ensino de habilidades de consciência fonológica. Rev Bras Educ Espec. 2006;12(3):423-50.http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382006000300009 . [ Links ]

28 Nunes C, Frota S, Mousinho R. Consciência fonológica e o processo de aprendizagem de leitura e escrita: implicações teóricas para o embasamento da prática fonoaudiológica. Rev CEFAC. 2009;11(2):207-12.http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009000200005 . [ Links ]


Submitted date:
10/12/2017

Accepted date:
06/07/2018

5d2d0f850e8825f86553cf17 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections