Voice perception in teachers: life-story narratives between workspaces and the scenic choir
Percepção da voz em professoras: narrativas de vida entre os espaços do trabalho e do coro cênico
Eliane Selma do Valle Blanco; Jaquelina Maria Imbrizi
Abstract
Purpose: To investigate the perception of voice use as a work tool and an instrument of artistic expression in a choir of early childhood education teachers. Methods: A qualitative research carried out by means of an ethnographic method involving the production and analysis of a field journal and participant observation. Five life-story narratives were produced alongside the participating teachers and the choir conductor. They were used as a data production methodological resource and with the aim to develop rapport between the study’s subjects (researcher and participants). The narratives and field journal were analyzed from the perspective of the bibliographical review carried out on art and the previously established topics related to the object of study: Artistic and professional voice use; the influence of work organization on the teachers’ voice use; and the influence of their participation in the scenic choir on their vocal health care. Results: Art, music, and participation in a scenic choir may be an effective strategy to promote vocal health in addition to choosing lifestyles that allow for these women’s exercise of self-care. Conclusion: There is little evidence of vocal disorder prevention and vocal health promotion programs aimed at teachers, in both the health system and the employer institutions.
Keywords
Resumo
Objetivo: Investigar a percepção do uso da voz como ferramenta de trabalho e instrumento de expressão de arte, num coro de professoras da Educação Infantil. Método: Pesquisa qualitativa, método etnográfico, produção e análise de diário de campo e observação participante. Cinco narrativas de história de vida elaboradas com professoras participantes e a regente do coro, utilizadas como recurso metodológico na produção de dados e de aproximação entre sujeitos (pesquisadora e participantes). Tais narrativas e o diário de campo foram analisados sob a perspectiva da revisão bibliográfica sobre arte e temas referentes ao objeto da pesquisa previamente elencados: uso da voz na arte e na profissão; a influência da organização do trabalho no uso da voz dessas professoras e como elas cuidam da saúde vocal antes e depois da participação no coro cênico. Resultados: A arte, a música e a participação em um coro cênico podem ser uma estratégia eficiente para a promoção da saúde vocal e também para a escolha de estilos de vida nos quais essas mulheres exercitam o cuidado de si. Conclusão: Foi constatada pouca oferta de programas de prevenção e promoção de saúde vocal para as professoras, tanto no sistema de saúde quanto aqueles disponibilizados pelas instituições em que as docentes atuam.
Palavras-chave
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Submetido em:
16/02/2018
Aceito em:
14/10/2018