Multiple exemplar instruction and integration of listening and speaking behaviors with substantive-adjective syntactic units in children with ANSD and CI
Ensino por múltiplos exemplares e integração de comportamentos de ouvinte e falante com unidades sintáticas substantivo-adjetivo em crianças com DENA e IC
Adriana Maura Barboza Merlin; Ana Claudia Moreira Almeida-Verdu; Anderson Jonas das Neves; Leandra Tabanez do Nascimento Silva; Adriane Lima Mortari Moret
Abstract
Purpose: To verify the effect of the multiple exemplar instruction at the acquisition and integration of listening and speaking behaviors, with substantives and substantive-adjective combinations, in children with Auditory Neuropathy Spectrum Disorder (ANSD) and cochlear implant (CI). Methods: Participants were two children with ANSD that were users of CI. We adopted dictated stimulus and pictures that corresponded to words (substantive) and substantive-adjective syntactic units. The study was arranged in teaching steps that were intercalated with listening and speaking behaviors probes, with all stimuli. The multiple exemplar instruction presented oral imitation (echoic), auditory recognition (listening) and pictures naming (touch) tasks, on a rotating way; the substantives were taught first and, after that, the substantive-adjective combinations. Results: In the pre-test, the participants showed variability and discrepancy in the correct responses percentages of listening and speaking. All achieved firstly 100% correct responses in the listening task and the speaking performances were close to listening after the teaching. All extended substantive learning to substantive-adjective syntactic units. Conclusion: Children with ANSD and CI can learn and integrate listening and speaking behaviors by multiple exemplar instruction, from words to syntactic units
Keywords
Resumo
Objetivo: Verificar o efeito do ensino por múltiplos exemplares na aquisição e integração dos comportamentos de ouvinte e falante, com substantivos e combinações substantivo-adjetivo, em crianças com Desordem do Espectro da Neuropatia Auditiva (DENA) e implante coclear (IC). Método: Participaram duas crianças com DENA que usavam IC. Foram adotados estímulos ditados e figuras que correspondiam a palavras (substantivo) e unidades sintáticas substantivo+adjetivo. O estudo foi organizado em passos de ensino que foram intercalados por avaliações dos comportamentos de ouvinte e falante, com todos os estímulos. O ensino por múltiplos exemplares apresentou tarefas de imitação oral (ecoico), reconhecimento auditivo (ouvinte) e nomeação de figuras (tato) de maneira rotativa; os substantivos foram ensinados primeiro e, em seguida, as combinações substantivo-adjetivo. Resultados: No pré-teste, os participantes mostraram variabilidade e discrepância nas porcentagens de acertos de ouvinte e de falante. Todos alcançaram primeiro 100% de acertos nas tarefas de ouvinte e os desempenhos de falante ficaram próximos aos de ouvinte após o ensino. Todos estenderam a aprendizagem dos substantivos para as unidades sintáticas substantivo-adjetivo. Conclusão: Crianças com DENA e IC podem aprender e integrar comportamentos de ouvinte e de falante por meio do ensino por múltiplos exemplares, de palavras a unidades sintáticas.
Palavras-chave
Referências
1 Levine D, Strother-Garcia K, Golinkoff RM, Hirsh-Pasek K. Language development in the first year of life: What deaf children might be missing before cochlear implantation. Otol Neurotol. 2016;37(2):56-62. http://dx.doi.org/10.1097/MAO.0000000000000908. PMid:26756156. [ Links ]
2 Skinner BF. Verbal Behavior. New York: Appleton-Century-Crofts; 1957. http://dx.doi.org/10.1037/11256-000. [ Links ]
3 Guess D. A functional analysis of receptive language and productive speech: acquisition of the plural morpheme. J Appl Behav Anal. 1969;2(1):55-64. http://dx.doi.org/10.1901/jaba.1969.2-55. PMid:16795203. [ Links ]
4 Moret ALM, Bevilacqua MC, Costa OA. Implante coclear: audição e linguagem em crianças deficientes auditivas pré-linguais. Pro Fono. 2007;19(3):295-304. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872007000300008. PMid:17934605. [ Links ]
5 Berlin CI, Morlet T, Hood LJ. Auditory neuropathy/dyssynchrony: its diagnosis and management. Pediatr Clin North Am. 2003;50(2):331-40, vii-viii. http://dx.doi.org/10.1016/S0031-3955(03)00031-2. PMid:12809326. [ Links ]
6 Fernandes NF, Morettin M, Yamaguti EH, Costa OA, Bevilacqua MC. Resultados do desempenho das habilidades auditivas em crianças com o espectro da neuropatia auditiva usuárias de implante coclear: revisão sistemática. Rev Bras Otorrinolaringol. 2015;81(1):85-96. http://dx.doi.org/10.1016/j.bjorl.2014.10.003. [ Links ]
7 Campos PD, Moret ALM, Alvarenga KF, Jacob RT, Amantini RCB. Desenvolvimento da linguagem oral em crianças com desordem do espectro da neuropatia auditiva. In: 31º Encontro Internacional de Audiologia; São Paulo: Academia Brasileira de Audiologia; 2016. p. 3724. [ Links ]
8 Ji F, Wang Q, Chen AT, Hong MD, Li JN, Zhao H, et al. Retrospective analysis of auditory neuropathy patients after cochlear implantation. Zhonghua Er Bi Yan Hou Tou Jing Wai Ke Za Zhi. 2018;53(3):196-202. PMid:29614552. [ Links ]
9 Greer RD, Ross DE. Verbal behavior analysis: Inducing and expanding new verbal capabilities in children with language delays. New York: Pearsons Education; 2008. [ Links ]
10 Stemmer N. The behavior of the listener, generic extensions, and the communicative adequacy of verbal behavior. Anal Verbal Behav. 1992;10(1):69-80. http://dx.doi.org/10.1007/BF03392875. PMid:22477047. [ Links ]
11 Bandini CSM, Sella AC, Postalli LMM, Bandini HHM, Silva ETP. Efeitos de tarefas de seleção sobre a emergência de nomeação em crianças. Psicol Reflex Crit. 2012;25(3):568-77. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722012000300017. [ Links ]
12 Ferrari C, Giacheti CM, De Rose JC. Procedimentos de emparelhamento com o modelo e possíveis aplicações na avaliação de habilidades de linguagem. Rev Salusvita. 2009;1(28):85-100. [ Links ]
13 Ma ML, Miguel CF, Jennings AM. Training intraverbal naming to establish equivalence class performances. J Exp Anal Behav. 2016;105(3):409-26. http://dx.doi.org/10.1002/jeab.203. PMid:27151740. [ Links ]
14 Pereira F, Assis GA, Almeida-Verdu ACM. Integração dos repertórios de falante-ouvinte via instrução com exemplares. Rev Bras Anal Comport. 2016;12(1):23-32. http://dx.doi.org/10.18542/rebac.v12i1.4023. [ Links ]
15 Greer RD, Stolfi L, Chavez-Brown M, Rivera-Valdes C. The emergence of the listener to speaker component of naming in children as a function of Multiple Exemplar Instruction. Anal Verbal Behav. 2005;21(1):123-34. http://dx.doi.org/10.1007/BF03393014. PMid:22477318. [ Links ]
16 Rique LD, Guerra BT, Borelli LM, Oliveira AP, Almeida-Verdu ACM. Ensino de comportamento verbal por múltiplos exemplares em uma criança com Distúrbio do Espectro da Neuropatia Auditiva. CEFAC. 2017;19(2):289-98. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620171928516. [ Links ]
17 Burgemeister BB, Blum LH, Jorge T. Escala de Maturidade Mental Teste de Colúmbia – CMMC. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2001. [ Links ]
18 Dunn LM, Dunn LM. Peabody Vocabulary Test – Revised. Circle Pines: American Guidance Service; 2007. [ Links ]
19 Goldstein H. Training generative repertoires within agent-action-object miniature linguistic systems with children. J Speech Hear Res. 1983;26(1):76-89. http://dx.doi.org/10.1044/jshr.2601.76. PMid:6865385. [ Links ]
20 Miyamoto RT, Kirk KI, Renshaw J, Hussain D. Cochlear implantation in auditory neuropathy. Laryngoscope. 1999;109(2 Pt 1):181-5. http://dx.doi.org/10.1097/00005537-199902000-00002. PMid:10890762. [ Links ]
21 Golfeto RM, Souza DG. Sentence production after listener and echoic training by prelingual deaf children with cochlear implants. J Appl Behav Anal. 2015;48(2):363-75. http://dx.doi.org/10.1002/jaba.197. PMid:25916494. [ Links ]
22 Neves AJ, Almeida-Verdu ACM, Assis GJA, Silva LTN, Moret ALM. Improving oral sentence production in children with cochlear implants: effects of equivalence-based instruction and matrix training. Psicol Reflex Crit. 2018;31(14):14. http://dx.doi.org/10.1186/s41155-018-0095-y. [ Links ]
23 Sidman M. Equivalence relations and behavior: A research story. Boston: Authors Cooperative; 1994. [ Links ]
24 McConkey Robbins A, Koch DB, Osberger MJ, Zimmerman-Phillips S, Kishon-Rabin L. Effect of age at cochlear implantation on auditory skill development in infants and toddlers. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2004;130(5):570-4. http://dx.doi.org/10.1001/archotol.130.5.570. PMid:15148178. [ Links ]
25 Almeida-Verdu ACM, Golfeto RM. Stimulus control and Verbal Behavior: (in) dependent relations in populations with minimal verbal repertoires. In: Todorov JC, organization. Trends in behavior analysis. Brasília: Technopolitik; 2016. v. 1, p. 187-226. [ Links ]
26 Almeida-Verdu ACM, Bevilacqua MC, Souza DG, Souza FC. Imitação vocal e nomeação de figuras em deficientes auditivos usuários de implante coclear: estudo exploratório. Rev Bras Anal Comport. 2009;5(1):63-78. [ Links ]
27 Anastácio-Pessan FL, Almeida-Verdu ACM, Bevilacqua MC, Souza DG. Usando o paradigma de equivalência para aumentar a correspondência na fala de crianças com implante coclear na nomeação de figuras e na leitura. Psicol Reflex Crit. 2015;28(2):365-77. http://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201528217. [ Links ]
28 Grow LL, Kodak T. Recent research on emergent verbal behavior: clinical applications and future directions. J Appl Behav Anal. 2010;43(4):775-8. http://dx.doi.org/10.1901/jaba.2010.43-775. PMid:21541166. [ Links ]
29 Bretanha AC, Ferreira K, Jacob RTS, Moret ALM, Lopes-Herrera SA. Perfil pragmático longitudinal de uma criança no espectro da neuropatia auditiva. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2011;16(2):226-32. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342011000200019. [ Links ]
30 Lloyd LL. Behavioral audiometry viewed as an operant procedure. J Speech Hear Disord. 1966;31(2):128-36. http://dx.doi.org/10.1044/jshd.3102.128. PMid:5935774. [ Links ]
Submetido em:
16/07/2018
Aceito em:
19/11/2018