CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20182018093
CoDAS
Artigo Original

Sound pressure levels in classrooms of a University and its effects on students and professors

Níveis de pressão sonora em salas de aula de uma Universidade e seus efeitos em alunos e professores

Fernanda Abalen Martins Dias; Bárbara Alves dos Santos; Hully Cecília Mariano.

Downloads: 2
Views: 1755

Abstract

Purpose: Measure the sound pressure levels in classrooms of a university as well to verify the self-perception of noise in the educational environment and its influence on the activities carried out by students and professors. Methods: The study was carried out with students and professors who answered a questionnaire regarding self-perception of noise in the classroom, as well as the presence of auditory and non-auditory complaints. Measurement of sound pressure levels was performed in ten classrooms of Pontifical Catholic University of Minas Gerais. The points for measuring the sound pressure level inside the classrooms were selected according to the literature and legislation: three distinct points, totaling nine measurements in each room. Results: Participated in this study students and professors from the Institute of Biological and Health Sciences. The classrooms of the morning shift had the highest noise measurement. Classrooms at lunch time had the lowest average noise. The first floor has the highest average noise, being classified as the noisiest floor. Noise is perceived by both students and professors as an interfering factor in the activities performed inside the classrooms, however, professors have a greater perception of noise interference in their activities than students. Conclusion: Noise is present in all classrooms with values higher than those recommended by national legislation. This noise is perceived by students and professors and negatively interferes in the teaching-learning activities

Keywords

Noise, Noise, Effects, Universities, Speech Language and Hearing Sciences, Audiology, Faculty, Student.

Resumo

Objetivo: Mensurar os níveis de pressão sonora em salas de aula de uma Universidade, bem como verificar a autopercepção do ruído e sua influência nas atividades desempenhadas por alunos e professores universitários. Método: Trata-se de um estudo realizado em dez salas de aula do Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Participaram do estudo 279 alunos e 20 professores. Alunos e professores responderam a um questionário destinado ao levantamento de informações sobre a autopercepção do ruído nas salas de aula, seus impactos nas atividades acadêmicas e presença de sintomas associados à exposição ao ruído. Foi realizada também medição dos níveis de pressão sonora nas salas de aula, em pontos selecionados de acordo com o recomendado pela literatura e conforme consta na legislação. Resultados: As salas de aula do turno da manhã apresentaram o maior nível de ruído. O primeiro andar apresenta maior nível de ruído mensurado, sendo classificado como o andar mais ruidoso. O ruído é percebido tanto por alunos quanto pelos professores como fator interferente nas atividades desempenhadas dentro das salas de aula, entretanto professores apresentam maior percepção da interferência do ruído em suas atividades que os alunos. Não foi observada ocorrência significativa de sintomas associados à exposição ao ruído. Conclusão: O ruído está presente em todas as salas de aula com valores superiores ao preconizado pela legislação nacional. Este ruído é percebido por alunos e professores e interfere negativamente nas atividades de ensino-aprendizagem.

Palavras-chave

Ruído, Efeitos do Ruído, Universidades, Fonoaudiologia, Audiologia, Docentes, Estudantes.

Referências

1 Servilha A, Delatti M. College students’ perception of classroom noise and its consequences on learning quality. Audiol Commun Res. 2014;19(2) [ Links ]

2 Jerônimo CEM, Silva JA, Silva RRT. Mathematical modeling of impacts extramural noise produced by a university in Mossoró-RN. Holos. 2015;31(2):142-54. http://dx.doi.org/10.15628/holos.2015.2197. [ Links ]

3 Gonçalves V, Silva L, Coutinho A. Ruído como agente comprometedor da inteligibilidade de fala dos professores. Produção. 2009;19(3):466-76. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132009000300005. [ Links ]

4 Guimarães ACF, Santos JN, Rabelo ATV, Magalhães MC. The influence of noise on verbal auditory temporal ordering ability. Rev CEFAC. 2015;17(1):209-215. [ Links ]

5 Santos JF, Seligman L, Tochetto TM. Acoustical comfort in the perception of literate school children. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(3):254-9. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342012000300004. [ Links ]

6 Cielo CA, Portalete CR, Ribeiro VV, Bastilha GR. Occupational, general health and vocal profile of teachers of Santa Maria city. Rev CEFAC. 2016;18(3):635-48. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620161838515. [ Links ]

7 Guidini RF, Bertoncello F, Zanchetta S, Dragone MLS. Correlations between classroom environmental noise and teachers’ voice. Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2012;17(4):398-404. [ Links ]

8 Almeida N Fo, Filetti F, Guillaumon HR, Serafini F. Intensity of noise in the classroom and analysis of acoustic emissions in schoolchildren. Arq Int Otorrinolaringol. 2012;6(1):91-5. [ Links ]

9 Jiménez-Tejada MP, Hodar JÁ, González-García F. Noise, what noise? Raising awereness of auditory health among future primary-school teachers. Teach Teach Educ. 2012;28(8):1083-90. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2012.06.002. [ Links ]

10 Costa DB, Lopes LW, Silva EG, Cunha GMS, Almeida LNA, Almeida AAF. The risk factors and emotional on the voice of teachers with and without vocal complaints. Rev CEFAC. 2013;15(4):1001-10. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462013000400030. [ Links ]

11 Ribeiro MER, Oliveira RLS, Santos TMM, Scharlach RC. A percepção dos professores de uma escola particular de Viçosa sobre o ruído nas salas de aula. Rev. Equilíbrio Corporal e Saúde. 2010;2(1):27-45. [ Links ]

12 Gannouni N, Mhamdi A, Tebourbi O, El May M, Sakly M, Rhouma KB. Qualitative and quantitative assessment of noise at moderate intensities on extraauditory system in adult rats. Noise Health. 2013;15(67):406-11. http://dx.doi.org/10.4103/1463-1741.121236. PMid:24231419. [ Links ]

13 WHO: World Health Organization. Burden of disease from environmental noise: quantification of healthy life years lost in Europe [Internet]. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2011. [citado em 2018 Maio 4]. Disponível em: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/136466/e94888.pdf [ Links ]

14 Gomes NR, Medeiros AM, Teixeira LC. Self-perception of working conditions by primary school teachers. Rev CEFAC. 2016;18(1):167-73. http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620161819515. [ Links ]

15 Servilha EAM, Roccon PF. Relation between voice and life quality for university teachers. Rev CEFAC. 2009;11(3):440-8. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000029. [ Links ]

16 Rabelo ATV, Guimarães ACF, Oliveira RC, Fragoso LB, Santos JN. Evaluation and perception of teachers on the effects of sound pressure level in the classroom. Distúrbios Comum. 2015;27(4):715-24. [ Links ]

17 Brasil. Ministério do Trabalho e Emprego. Normas Brasileiras Regulamentadoras: NBR 10152-2000: níveis de ruído para conforto acústico [Internet]. Brasília; 2000 [citado em 2018 Maio 4]. Disponível em: http://www.scribd.com/doc/4035856/NBR-10152-2000-Nivel-de-Ruido-para-Conforto-Acustico [ Links ]

18 Brasil. Ministério do Trabalho e Emprego. Normas Brasileiras Regulamentadoras: NBR 10151-2000: avaliação de ruídos em áreas habitadas visando o conforto da comunidade [Internet]. Brasília; 2000 [citado em 2018 Maio 4]. Disponível em: http://www.scribd.com/doc/14126784/NBR-10151-Procedimento-Avalicao-Ruido-Habit [ Links ]

19 Brasil. Ministério do Trabalho e Emprego. Normas Regulamentadoras: NR 15-1978: atividades e operações insalubres [Internet]. Brasília; 1978 [citado em 2018 Maio 4]. Disponível em: http://www.guiatrabalhista.com.br/legislacao/nr/nr15.htm [ Links ]

20 Brasil. Ministério do Trabalho e Emprego. Normas Regulamentadoras: NR 17-1978: ergonomia [Internet]. Brasília; 1978 [citado em 2018 Maio 4]. Disponível em: http://trabalho.gov.br/images/Documentos/SST/NR/NR17.pdf [ Links ]

21 Acoustical Society of America. ANSI S12.60-2010: acoustical performance criteria, design requirements, and guidelines for schools, part 1: permanent schools [Internet]. New York: American National Standard; 2010 [citado em 2018 Maio 4]. Disponível em: https://successforkidswithhearingloss.com/wp-content/uploads/2012/01/ANSI-ASA_S12.60-2010_PART_1_with_2011_sponsor_page.pdf [ Links ]

22 Nascimento LS, Lemos SMA. Environmental noise influence on student performance in the Frequency Pattern Tests and Duration Pattern Tests. Rev CEFAC. 2012;14(3):390-402. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462011005000093. [ Links ]

23 Servilha EAM, Delatti MA. Noise perception in the workplace and auditory and extra-auditory symptoms referred by university professors. J Soc Bras Fonoaudiol. 2012;24(3):233-8. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300008. PMid:23128171. [ Links ]

24 Rabelo ATV, Santos JN, Oliveira RC, Magalhães MC. Effect of classroom acoustics on the speech intelligibility of students. CoDAS. 2014;26(5):360-6. http://dx.doi.org/10.1590/2317-1782/20142014026. PMid:25388068. [ Links ]

25 Gonçalves CL, Dias FAM. Audiological findings in young users of headphones. Rev CEFAC. 2014;16(4):1097-108. [ Links ]


Submetido em:
04/05/2018

Aceito em:
12/12/2018

5d7570590e8825363519fc79 codas Articles

CoDAS

Share this page
Page Sections